הפצת סרטון מיני באינטרנט – עונש

סרטון מיני – מותר ואסור

כל נושא המיניות הוא נושא שנוי במחלוקת שכן לא כולם מרגישים בנוח עם הנושא וגם לא תמיד ברור היכן עובר הגבול בין הטרדה מינית לבין חוסר הבנה. ככל שהזמן מתקדם גם המשפט מגבש את עמדתו יותר ויותר כלפי הטרדות ועבירות מין בצורת ענישה, חקיקה והתייחסות בחומרה כלפי עבירות כאלו.

בתוך כל אלו קיים גם עולם הסרטונים המיניים אשר צילום פרטי ושמירה היא חוקית לגמרי, אך הפצת סרטון של אחר ללא הסכמתו, היא עבירה פלילית הגוררת עונש.

 

מה נחשב סרטון מיני?

סביר שכאשר עולה הנושא של סרטון מיני כולם מדמיינים סרטון שבו זוג מקיימים יחסי מין, או אדם אחד מבצע מעשים מיניים בעצמו. אך לא רק בזה מסתכם הדבר, ובסרטון יכול להיות בעל אופי מיני גם עם הרבה פחות מידע או תיאורים מסוג זה.

כדי לבחון זאת, יתבצע חיפוש האם יש הקשרים מיניים כמו עירום והאם יש מטרה לבזות או לגרום להשפלה לבעל הסרטון. אלו ישפיעו על הסרטון להיות אכן סרטון מיני ולהיות תחת החוק של עבירות מיניות ולא רק החוק להגנת הפרטיות.

 

לא רק סרטונים

חשוב לציין כי לא רק הפצה של סרטון מיני היא עבירה על החוק, אלא גם תצלום או הקלטה בעלי אופי מיני. בעצם הכוונה להפצה של תיעוד כלשהוא של מיניות של אדם, גם אם הוא צילם את הסרטון או תיעד את המעשה מרצון, ועל אחת כמה וכמה אם הוא לא היה אחראי לתיעוד וזאת נעשה במרמה או שלא בידיעתו. גם אם אדם קיבל לידיו מידע מבלי שביקש, אחריותו לא להמשיך להעביר את המידע, אם יעשה זאת, צפוי לדין ולעונש.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

מה נחשב הפצה?

הפצה היא העברה או שיתוף של הסרטון המיני לאדם אחר. גם אם מדובר בהפצה לאדם אחד ספציפי אשר שם נגמר התהליך, וכמובן אם מדובר בהפצה לקהל רחב כמו העלאה לרשתות חברתיות או הפצה שגרמה לאנשים להעביר זאת מספר רב של פעמים כך שהסרטון, או התוכן נהיה ויראלי.

נסיבות המקרה יכולות להשפיע על העונש אך בשני המקרים מדובר בעבירה על החוק, גם אם היא בעוצמות שונות עדיין אפשר להעמיד לדין אדם שביצע כל אחד מהמעשים הללו.

 

אחריות בהפצת סרטון

בהמשך לכך שכל אחד יכול לצלם את עצמו בסרטון מיני ולשמור זאת לעצמו, מותר גם לשתף את הסרטון מרצון חופשי אדם אחר. אך במעשה זה מושא הצילום משתף את הסרטון רק לאדם הספציפי הזה, ובאם הוא יבחר לשתף אותו הלאה, ללא הסכמה של מושא הסרטון, תהיה זאת עבירה על החוק. יתרה מכך, אדם אשר מקבל לידיו סרטון מיני של אדם אחר, גם אם הוא לא מכיר אותו כלל, ובוחר לשתף ולהפיץ את הסרטון, גם כן נושא באחריות לכך.

 

עונש על הפצת סרטון מיני באינטרנט

בדומה לכל חוק ועבירה אחרת, גם כאן יש מדרג של ענישה אך החוק קובע מה הוא העונש המקסימלי. במקרה של הפצת סרטון מיני יהיה זה 5 שנות מאסר, על פי החוק למניעת הטרדות מיניות. על מנת לקבוע מה יהיה העונש בפועל תהיה הסתכלות על נסיבות המקרה, הסיבה שבגלל הפיץ האדם את הסרטון וגם על הסרטון עצמו, אילו פרטים מופיעים בו וההקשר המיני.

 

במה תלוי העונש?

כאמור, העונש משתנה בין מקרה למקרה בגלל הנסיבות שלו והפרטים הנוגעים לו, אך יש דברים נוספים המשפיעים על העונש שיינתן למי שיימצא אשם בהפצת סרטון מיני. זאת תלוי באישום שניתן, כלומר סביב איזה חוק או תקנה המשפט מתנהל. יכול להיות גם שילוב של השניים אך בכל מקרה העונש המקסימלי יהיה 5 שנות מאסר עבור מי שימצא אשם.

 

תביעה אזרחית

נוסף על האפשרות שאדם יישפט על ידי המדינה וייכנס לכלא, ישנה אפשרות לקורבן במקרה לתבוע בבית משפט אזרחי את מי שהפיץ את הסרטון. מכאן לא יכול להיגרם מצב שהוא יקבל מאסר, אך כן יכול להיקבע כי הנאשם חייב לשלם פיצויים לקורבן אשר הוא מושא התוכן שהופץ. יכול גם להיות כי לא יינתן לנאשם עונש מהמדינה בגלל נסיבות המקרה, והוא רק יקבל מעין קנס לשלם למי שהוא פגע בו.

 

החוק להגנת הפרטיות

לא רק שהפצת סרטון מיני היא עבירה על החוק למניעת הטרדות מיניות, היא גם עבירה על החוק להגנת הפרטיות. ברור לכל יש כאן פגיעה משמעותית בפרטיות של מי שהסרטון שייך לו, שכן כולם רואים אותו במצב אינטימי, אישי ופרטי, אך גם משהו ששייך לו הופץ וכבר לא בשליטתו. תביעה בגין החוק הזה אמנם לא תגיע ל-5 שנות מאסר, אבל בשילוב החוק למניעת הטרדות מיניות המצב שונה.

 

עונש במוסד חינוכי

העונש אשר ניתן למי שמפיץ מאוד משתנה ובמיוחד כאשר מדובר בסיטואציה של בני נוער הנמצאים במסגרת חינוך. על מי שמפיץ סרטון מושג כשהוא עדיין תלמיד ושייך למסגרת חינוך, חלות הנחיות אשר ניתנות למוסד החינוכי כיצד לפעול על מנת לצמצם את הפגיעה בקורבן ולמצות את “הדין” עם מי שהפיץ את הסרטון. כל זאת תוך התחשבות בכך שמדובר בבני נוער ושחשוב לא רק להעניש אותם, אלא גם לנקוט בטיפול חינוכי.

העונש על הפצת סרטון מיני באינטרנט הוא 5 שנות מאסר במסגרת החוק למניעת הטרדות מיניות אשר נחקק במטרה לצמצם את התופעה ולהגביר את הענישה בעולם העבירות המיניות בישראל. חשוב להבין כי הפצה של סרטון, גם אם הוא הגיע לידכם מבלי רצונכם היא לא חוקית, וכי ניתן לעמוד לדין על כך ואפילו להיכנס לכלא. נוסף על כך שמדובר במעשה לא מוסרי, גם אם לא מכירים את מי שמצולם בסרטון, זאת הפרטיות שלו וחובתנו להגן עליה.

הפצת סרטון מיני באינטרנט - עונש
הפצת סרטון מיני באינטרנט – עונש
רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
שאלות ותשובות בנושא הפצת סרטון מיני באינטרנט – עונש

העונש מאוד משתנה על פי סקלת הנסיבות וחומרת המעשה, כך שהוא נע עד העונש המקסימלי העומד של 5 שנות מאסר. זאת מתוך הבנה כי הפצת סרטון עשויה להיות מעשה משפיל ומבזה עבור מי שהסרטון שייך לו והוא מצולם בו.

באפשרות המדינה לנהל משפט פלילי כנגד מי שהפיץ סרטון מיני ללא הסכמה של בעל הסרטון אשר עוסק סביב החוק למניעת הטרדות מיניות או החוק להגנת הפרטיות. נוסף על כך, מושא הסרטון יכול לבחור לתבוע את מי שהפיץ אותו לצורך קבלת פיצוי כספי ממנו.

כדאי למחוק את הסרטון ולא לתת יד בהפצה שלו, נוסף על כך שהפצתו היא דבר לא חוקי. חשוב מאוד, גם אם אתם לא מכירים את מי שבסרטון לא להעביר אותו הלאה ולקטוע את שרשרת ההפצה.

צילום הסרטון עצמו, בידיעה מלאה ובהסכמה של מי שמצולם היא חוקית וגם הפצתו. זאת כל עוד יש הסכמה מלאה מצד כל מי שמצולם בסרטון. באם מעורבת במקרה אי הסכמה, כל העסק הופך לעבירה על החוק ולא חוקי.

מידע נוסף בנושא עבירות מין
סחיטה מינית בפייסבוק

פייסבוק הפכה לחלק בלתי נפרד מחיינו. אנו משתמשים בה כדי להתחבר עם חברים ומשפחה, לשתף רגעים מיוחדים, ולצרוך חדשות ומידע. אך לצד היתרונות הרבים, טמונה

קרא עוד
סקסטורשן

סקסטורשן היא תופעה של סחיטה מינית ברשת, שבה אדם מאיים לפרסם תמונות או סרטונים אינטימיים של אדם אחר, אם הנסחט לא יעשה כמבוקשו. מדובר בתופעה

קרא עוד
תקיפה מינית

מתי הטרדה מינית תהיה תקיפה מינית? הטרדה מינית היא מעשה בו אדם אחד פוגע באחר במעשה בעל אופי מיני, כדוגמת כפיית מין, נגיעה ללא הסכמה

קרא עוד
מעשים מגונים

מה נחשב מעשה מגונה? עולם ההטרדות המיניות הוא עולם רחב מאוד ולא רק שמדובר בספקטרום של מעשים גם לחומרת המעשה יש משקל מאוד גדול בשאלה

קרא עוד
הפצת סרטון מיני באינטרנט

עבירות מין הן לא רק במגע פיזי במדינת ישראל מעוגן החוק למניעת הטרדות מיניות אשר מטרתו לצמצם את תופעת ההטרדות המיניות במדינה תוך ענישה חמורה

קרא עוד