החוק למניעת אלימות במשפחה

אחת התופעות המכוערות שמתקיימות, למרבה הצער, גם בחברה המודרנית, היא אלימות במשפחה. מדובר במצב בו דווקא אדם שאמור להגן על בני המשפחה שלו, הוא זה הפוגע בהם. בשורות להלן נעסוק בהרחבה בנושא אלימות במשפחה, תוך התמקדות בחוק ובמשמעויות המשפטיות והמעשיות שלו.

מהו החוק למניעת אלימות במשפחה? איך מנסה המחוקק באמצעות הטלת סנקציות על מי שנוקט באלימות, לצמצם את האלימות או למגר אותה? מהי ההגדרה המדויקת של אלימות במשפחה? מתי מתעורר הצורך בשירותיו של עו”ד פלילי? מי עשוי להזדקק לשירותים של עו”ד כזה? כדאי לקרוא – התשובות בהמשך המאמר.

 

מהו החוק שנועד למנוע אלימות במשפחה

בשנת 1991 עשה המחוקק במדינת ישראל צעד חשוב בדרך למיגור האלימות במשפחה. באותה שנה, חוקק החוק למניעת אלימות במשפחה. החוק הזה מנסה לעסוק בכל האספקטים של הנושא:

  1. הגנה: החוק נועד להעניק הגנה לאדם שחווה במסגרת המשפחתית שבה הא חי אלימות קשה. החוק איננו מבדיל בין אלימות פיזית לבין אלימות מילולית.
  2. הגדרת בן משפחה: החוק למניעת אלימות במשפחה מגדיר בצורה מפורשת מיהו אדם שניתן להגדיר אותו בן משפחה לצורך העניין. על פי ההגדרה, בן משפחה יכול להיות בן זוג, כולל ידוע בציבור, בן זוג של הורה וכן סב או סבתא. בנוסף, נקבע שגם אלימות של צאצא כלפי בני משפחה אחרים תיכלל במסגרת החוק. החוק גם מרחיב את המסגרת המשפחתית וקובע כי אחים ואחיות, גיסים או מי שאחראים על קטין או חסר ישע, מוגדרים בני משפחה לצורך העניין.

 

החוק כאמור נועד להרחיק, בשלב הראשון, את בן המשפחה האלים. זאת על מנת למנוע ממנו את האפשרות להמשיך ולתקוף בן משפחה אחר, או את כל בני המשפה. בסעיף הבא נסביר איך ניתן להוציא צו הגנה ומה המשמעות שלו. בהמשך, ניתן להגיש תביעה תוך הסתייעות בשירותיו של עו”ד פלילי איכותי נגד התוקף.

 

מתן צו הגנה בדרך למניעת אלימות במשפחה

לאחר שנקבעה בחוק ההגדרה המדויקת ביותר האפשרית למושג בן משפחה, עובר החוק לחלק החשוב ביותר שלו. החלק של החוק למניעת אלימות במשפחה הינו מתן צו הגנה של בית המשפט, נגד האדם המפעיל את האלימות נגד בני המשפחה שלו.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

באילו מקרים ינתן צו הגנה?

צו ההגנה ניתן במקרים כדלקמן:

אלימות, לרבות אלימות מינית אם קיים חשד לקיומה של אלימות פיזית, או אלימות מינית, של החשוד באלימות במשפחה כנגד אחד או יותר מבני המשפחה האחרים.
מסוכנות בית המשפט בוחן את רמת המסוכנות של מבצע העבירות. אם יש יסוד סביר להניח שמדובר באדם מסוכן ואם קיימת סכנה מצידו לאחד או יותר מבני המשפחה, כי אז יפעל בית המשפט להגנת בני המשפחה הנמצאים בסכנה.
התעללות אם החשוב מתעלל, או התעלל בעבר בבן משפחה אחד או יותר ולא אפשר לו לנהל אורח חיים סדיר, כי אז יש יסוד לצורך להרחיק אותו מהבית.

 

למרות האמור לעיל, גם למי שנחשד או נאשם באלימות במשפחה עומדת הזכות להגן על עצמו ועל שמו הטוב ולהוכיח שלא היו דברים מעולם. במקרים כאלה, הוא צריך לפנות לשירותיו של עו”ד פלילי אשר ילמד את הנושא ויפעל למיצוי הזכויות של מרשו ולשמירה עליהן.

 

מהם הצעדים האפקטיביים שמאפשר החוק למניעת אלימות במשפחה

כאמור, החוק למניעת אלימות במשפחה מאפשר להוציא צו הגנה כנגד בן משפחה אלים. צו ההגנה מאפשר להרחיק את בן המשפחה האלים מביתו, ואפילו מסביבת המגורים. זאת, במטרה להגביר את הביטחון והבטיחות של בני המשפחה המותקפים. אם בית המשפט ימצא לנכון, ולאחר קבלת תסקיר בנושא, בית המשפט יכול לקבוע שהאדם האלים זקוק לטיפול. המטרה של הטיפל הזה היא לנסות ולהפחית את הסיכויים לאלימות עתידית.

 

מי יכול לבקש מתן צו הגנה?

צו הגנה כאמור לעיל יכול לבקש כל אחד מהגורמים הבאים:

  • בן המשפחה המותקף הזקוק להגנה
  • בן משפחה אחר
  • היועץ המשפטי לממשלה או נציגו
  • תובע משטרתי
  • פקיד סעד

 

צו ההגנה ניתן לתקופה של שלושה חודשים. אפשר להאריך את תקופת ההגנה לשלושה חודשים נספים ואף לשנה. אפשר, במקרים מסוימים, להשיג גם צו קבוע יותר. גם כאן, הצורך בסיוע של עו”ד פלילי לכל אחד מהצדדים הוא משמעותי.

 

מתי יש צורך בסיוע של עורך דין פלילי?

אלימות במשפחה היא אחת העבירות שמעבר להיותה מכוערת, היא גם מורכבת למדיי. אחד הגורמים לכך הוא שכל מה שמתרחש בתך המשפחה לא תמיד נחשף לאור השמש. לפיכך, באותה המידה שיש חשד לאלימות של בן משפחה, יכול להיות חשד להאשמת שווא במטרה להרחיק אותו מהבית.

החוק למניעת אלימות במשפחה נועד לתת מענה לבני משפחה מותקפים, בהנחה שהתלונות שהוגשו אכן צודקות ואכן מדובר באלימות. יחד עם זאת, יש צורך לרדת לשורש העניין ולברר אותו. בדיוק לשם כך, חשוב להסתייע בשירותי הטובים של עו”ד פלילי איכותי, מיומן וכזה המכיר את הנושא על בוריו. עורך הדין יפעל לטובת הלקוח שלו יעשה ככל יכולתו להוכיח את צדקת הלקוח.

 

עו”ד פלילי והגשת כתב אישום בגין אלימות במשפחה

בשלב החשדות, עורך הדין ילמד את הנושא ויעשה ככל יכולתו להזים את החשדות כנגד מרשו. אם הוחלט להגיש כתב אישום לפי החוק למניעת אלימות במשפחה, עו”ד פלילי יפעל למתן את ההאשמות ואף לבטל, במידת האפשר, האשמות שלא ניתן להוכיח אותן. ככל שכתב האישום יהיה “רזה” יותר, כך עשויים פסק הדין וגזר הדין להיות מתונים גם הם. בהמשך, עורך הדין ילווה את הלקוח ויפעל למתן את גזר הדין.

כל המידע המוצג במסגרת מאמר זה מובא לידיעה כללית בלבד, איננו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום פנים ואופן. במידה ונדרשים ייעוץ משפטי, ייצוג משפטי או ליווי משפטי לטובת טיפול במקרה ספציפי, יש לפנות בהקדם לקבלת סיוע משפטי פרטני של עורך דין פלילי מורשה.

החוק למניעת אלימות במשפחה
החוק למניעת אלימות במשפחה
רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
שאלות ותשובות בנושא החוק למניעת אלימות במשפחה

מדובר על חוק שנחקק בשנת 1991, ומטרתו לנסות ולהתמודד עם תופעת האלימות במשפחה שקיימת במדינת ישראל, עליה אנו שומעים לצערנו יותר ויותר בשנים האחרונות. החוק מגדיר בן משפחה בצורה יחסית רחבה, ומעניק אפשרויות הגנה שונות לכל מי שחווה אלימות מצד אחד או יותר מבני המשפחה שלו.

החוק מאפשר למי שחווה אלימות במשפחה להוציא צו הגנה מטעם בית המשפט, כנגד בן המשפחה התוקפן. צו הגנה זה יינתן כאשר מדובר על מקרי אלימות פיזית במשפחה, לרבות אלימות מינית ומקרי התעללות שונים, וכן אם מדובר על אדם תוקפן שבית המשפט הגדיר ברמת מסוכנות גבוהה.

במידה ובית המשפט מחליט להוציא צו הגנה כנגד האדם התוקפן, הצו מאפשר את הרחקתו המיידית של הצד התוקפן מבית המגורים של המשפחה ומבני המשפחה עצמם, ולעיתים אף מסביבת המגורים הרחוקה ביותר שבה מתגוררים בני המשפחה. מטרת הצו היא בעצם לבודד את התוקפן ולהוציא את בני המשפחה מכלל סכנה.

עורך דין פלילי יוכל לסייע לבני המשפחה שכנגדם הופנתה האלימות, ולהוכיח כי ישנה מסוכנות רבה שנשקפת ממעשיו של הצד התוקף, באופן שמסכן באופן מיידי את בני המשפחה במידה והוא יישאר בבית. עורך הדין יבהיר לבית המשפט שנדרש להוציא צו הגנה מתוקף החוק.

מידע נוסף בנושא עבירות אלימות
עורך דין עבירות אלימות

הסטטיסטיקה בישראל מדברת בעד עצמה, בשנה נפתחים בממוצע כ-130 אלף תיקים פליליים הנופלים בקטגוריה של אלימות. כשזהו המצב במדינה הקטנה שלנו, מדובר על אירועים שיכולים

קרא עוד
עבירת תקיפה סתם

עבירות תקיפה נחשבות לעבירות פליליות חמורות והן כוללות בתוכן מגוון רחב של סוגי תקיפה ופגיעה בזולת. כחלק מהחוק העונשין קיים גם סעיף עבירת תקיפה סתם

קרא עוד
אלימות שוטרים

המשטרה מוגדרת בתור גוף האכיפה המרכזי של מדינת ישראל. בתוך כל יש לה תפקיד מהותי בשמירה על הרגשת הביטחון שאזרחי ישראל מרגישים כשהם נמצאים במרחב

קרא עוד
עבירות תגרה

הרגשת הביטחון בעת הימצאות במרחב הציבורי הינה חלק מהותי מאוד מחייי היום יום של כל אחד מתושבי מדינת ישראל. בדיוק בשביל למנוע את החשש של

קרא עוד
עבירת חבלה חמורה

חבלה חמורה הינה עבירה פלילית אשר בגינה עלולים מבצעי העבירה להיכלא מאחורי סורג ובריח למשך תקופה ממושכת. מהי גרימת חבלה בעצם? אילו סוגים של עבירות

קרא עוד
תקיפה גורמת חבלה

תקיפה גורמת חבלה היא בגדר עבירה פלילית שהעונש בגינה עשוי להיות גם מאסר לתקופה ארוכה. במאמר זה נסביר אילו מעשים נחשבים כעבירת תקיפה, מהי תקיפה

קרא עוד