בעילה אסורה בהסכמה

עבירות מין בחוק הישראלי

ברור לכל כי פגיעות מיניות והטרדות מיניות הן עבירות על החוק, ואפילו עבירות חמורות, אך על מנת לעשות סדר ולהפוך זאת לחוקי, כל אלו גם מוגדרים בחוק הישראלי בתוך חוק העונשין. שם מוגדרים המקרים בהם מעשים נחשבים עבירות מין, העונשים הצפויים עליהם וגם נסיבות בהן העבירה תחשב בנסיבות מחמירות ולכן תגרור עונש חמור יותר והתייחסות כבדה יותר.

 

בעילה אסורה בהסכמה

בעילה אסורה בהסכמה היא אחת מבין עבירות המין המוגדרות בחוק הישראלי כך שניתן לעצור ולהעמיד לדין מי שמואשם בהן וכמו כן, לכלוא אותם. העבירה הזאת היא מעשה של החדרת חפץ או איבר גוף לתוך איבר המין של אישה, בנסיבות מסוימות תהיה זאת עבירה חמורה על החוק. למרות שחלק מהגדרת עבירה זאת הוא שהיא מתבצעת בהסכמה, לא כל הסכמה נחשבת הסכמה חופשית במקרה שהיא אכן לא, תהיה זאת עבירה.

 

הסכמה של האישה

אחת ההתייחסויות העיקריות של החוק לקטינים היא בהקשר ההסכמה החופשית שלהם, כלומר עד כמה באמת יש משמעות להסכמה שלהם, גם אם היא נשמעת כנה מאוד. זאת משתנה בחוק בין הגילאים של קטין, כך שההתייחסות היא לנוער מתחת לגיל 18 בחלוקה בין קטינים מעל גיל 16 לקטינים מתחת לגיל 16. הכוונה היא גם כמובן למקרים בהם הנאשם הוא בעצמו לא קטין וגם למקרים בהם האישה לא קטינה.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

קטינים בעבירות מין

בכל עבירת מין אשר מוגדרת בחוק תהיה התייחסות מיוחדת לקטינים עקב כך שבית המשפט והרשויות בישראל, ובעצם כולם, מבינים כי לקטינים יש שיקול דעת לא מיטבי וכי הם נוטים בקלות יותר להגיע למקומות שהם לא היו רוצים להגיע אליהם ולא להצליח להתנגד או לצאת מהם. על כן, קטינים בעבירות מין מוחרגים וביצוע עבירות בהם גורר עונש חמור בהרבה.

 

מתחת לגיל 16

מתחת לגיל 16 אין תוקף להסכמתה של קטינה להחדרה לתוך איבר מינה וגם אם היא הסכימה, מדובר בבעילה אסורה בהסכמה. זאת נכון באם האישה אינה נשואה לנאשם הבועל. זאת הסיבה שלמרות שהכותרת של עבירה זאת כוללת את המילה הסכמה היא עדיין עבירה על החוק, להסכמה שלה אין משמעות אל מול החוק והיא נחשבת קטנה מדי בשביל להחליט בעצמה לקיים יחסי מין מסוג זה.

 

מעל גיל 16

בתחום גילאים זה, בין 16 ל-18 יש יותר משמעות להסכמה, ואם אישה הסכימה לא תהיה זאת עבירה של בעילה אסורה בהסכמה, אך באם זאת היה תוך כך שניצל הבועל את היחסים ביניהם, כדוגמת יחסי מרות, השגחה וכדומה, תהיה זאת עבירה. זאת נכון גם במקרה שבו היו יחסי תלות, כלומר אם ניתן להוכיח כי היו יחסי תלות בין האישה לבועל זאת עבירה חמורה על החוק, למרות שיכול להיות שהאישה כלל לא תרגיש שזאת עבירה.

 

מעל גיל 18

אמנם האישה מעל גיל 18 כבר איננה קטינה אך היא עדיין מוגנת בחוק אל מול מעשים מסוג זה. על מנת שבעילה אסורה בהסכמה תהיה עבירה על החוק יש הכרח שהבועל ניצל יחסים כלשהם בינו לבין האישה כדוגמת יחסי מרות בעבודה או בצבא.

זאת נכון גם במקרה בו הבועל הבטיח לשאת לאישה אותה ובכך בעל אותה למרות שהייתה זאת הבטחת שווא. כמובן שזאת עבירה פחות חמורה אל מול פגיעה בקטינה, אך עדיין נחשבת עבירה על החוק וגוררת עונש.

 

עונש על בעילה אסורה בהסכמה

בשל כך שבעילה אסורה בהסכמה היא עבירה על החוק היא כמובן גוררת גם עונש עבור מי שנאשם בעבירה זאת. העונש משתנה כתלות בגיל הקורבן, כלומר באם האישה קטינה, מתחת לגיל 16 או באם היא בוגרת מעל גיל 18. במקביל לכך, יש תלות ביחסים בין הבועל לאישה מבחינת האם היו ביניהם יחסי תלות או מרות, או שמא יחסים ללא כוח מסוים של הבועל על האישה ועל כן ההסכמה שלה יכולה להיחשב חופשית.

האישה מתחת לגיל 14 העונש יהיה כשל אונס בשל כך שמדובר בגיל מתחת לגיל ההסכמה החופשית בתנאים מסוימים. גם אם האישה הסכימה יהיה זה אונס ואפילו לא בעילה אסורה בהסכמה.
האישה בין גיל 14 לגיל 16 באם נוצלו יחסי מרות בין הבועל לאישה תהיה זאת בעילה אסורה בהסכמה והעונש עליה לבועל יהיה 5 שנות מאסר.
האישה מעל גיל 16 באם היא אינה נשואה לבועל יהיה זה עונש גם כן, של 5 שנות מאסר.
האישה מעל גיל 18 באם אכן נוצלו יחסי מרות או תלות בעת קיום יחסי המין בין האישה לבועל, למרות שהיא מעל גיל 18, העונש יהיה 3 שנות מאסר.

 

פערי גילאים ויחסים עם קטינה

על פניו, קטינה לא יכולה לקיים יחסי מין מתחת לגיל 16 כי כל יחסי מין ביניהם ייחשבו עבירות של הגבר וביצוע מעשים בה, או לחילופין שלה בקטין אחר, אך יש החרגה בחוק ביחס לקטינים אשר מונעת את הוצאת יחסי המין שלהם מהחוק. באם הקטינה בין גיל 14 ל-16 היא יכולה לקיים יחסי מין חוקיים עם קטין אחר אשר הפרש הגילאים ביניהם לא עולה על 3 שנים. כך ההסכמה שלה תחשב אל מול החוק, אלא אם כן מעורבים בסיפור יחסי תלות או מרות.

בעילה אסורה בהסכמה היא עבירה מאוד מורכבת שכן ניתן לטעון שהייתה הסכמה כלשהיא בתוך המעשה אך בגל הנסיבות וגיל האישה ההסכמה שלה לא נחשבת חוקית בפני החוק ועל כן, תהיה זאת עבירה. חשוב להבין שמטרת החוק היא להגן על נערות ונשים במערכות יחסים של תלות ובהן הן קטנות מדי בשביל להבין את הסיטואציה בצורה מספת ולהחליט באופן חופשי איך להתנהל ומה לעשות.

בעילה אסורה בהסכמה
בעילה אסורה בהסכמה
רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
שאלות ותשובות בנושא בעילה אסורה בהסכמה

המונח בעילה אסורה בהסכמה טומן בחובו את המילה הסכמה אך גם כן, את המילה אסורה. התפיסה של החוק היא שבגיל מסוים ותחת תנאים מסוימים של תלות בקשר, לא ניתן לקבל הסכמה חופשית לקיום יחסי מין כלשהם ועל כן, בעילה אסורה בהסכמה היא מעשה פסול וגם עבירה על החוק.

כן! מתחת לגיל מסוים כל בעילה היא בעילה אסורה בהסכמה, אך גם מעל גיל 16, בהינתן פער גילאים או יחסי מרות ותלות, מעשה של בעילה יהיה גם כן בעילה אסורה בהסכמה.

בהמשך לכך שבעילה אסורה בהסכמה היא עבירה על החוק כמובן שהיא גם גוררת עונש אשר תלוי בנסיבות המקרה ובגיל האישה. העונש נע בין 3 שנות מאסר לבין קביעה כי מדובר באונס וקיבעת עונש זהה למעשה שיכול להגיע גם למעל 10 שנים.

פער משמעותי. יחסי מין בין קטינים חוקיים רק בהתאם לפער גילאים של 3 שנים ורק בתחום שנים מסוים. בהינתן מקרה של החרגה מפער ומהגדרות אלו יהיו יחסי המין ביניהם לבעילה אסורה בהסכמה.

מידע נוסף בנושא עבירות מין
סחיטה מינית באינסטגרם

אינסטגרם – הפלטפורמה הפופולרית ברשת לשיתוף תמונות וסרטונים, הפכה בשנים האחרונות גם לזירת פשע דיגיטלית. התופעה של סחיטה מינית ברשתות החברתיות, הידועה גם במונח “סקסטורשן”

קרא עוד
סחיטה מינית בפייסבוק

פייסבוק הפכה לחלק בלתי נפרד מחיינו. אנו משתמשים בה כדי להתחבר עם חברים ומשפחה, לשתף רגעים מיוחדים, ולצרוך חדשות ומידע. אך לצד היתרונות הרבים, טמונה

קרא עוד
סקסטורשן

סקסטורשן היא תופעה של סחיטה מינית ברשת, שבה אדם מאיים לפרסם תמונות או סרטונים אינטימיים של אדם אחר, אם הנסחט לא יעשה כמבוקשו. מדובר בתופעה

קרא עוד
תקיפה מינית

מתי הטרדה מינית תהיה תקיפה מינית? הטרדה מינית היא מעשה בו אדם אחד פוגע באחר במעשה בעל אופי מיני, כדוגמת כפיית מין, נגיעה ללא הסכמה

קרא עוד
מעשים מגונים

מה נחשב מעשה מגונה? עולם ההטרדות המיניות הוא עולם רחב מאוד ולא רק שמדובר בספקטרום של מעשים גם לחומרת המעשה יש משקל מאוד גדול בשאלה

קרא עוד