אלימות משטרתית במעצר

אחת לתקופה, אנו שומעים בחדשות על מקרים שונים שבהם נטען כי נעשה שימוש בכוח לא סביר מצד שוטרים במסגרת ביצוע מעצרים, או בניסיון לשמור על הסדר הציבורי. כל שוטר שניגש לעצור אדם החשוד בביצוע עבירה נדרש להפעיל שיקול דעת לגבי מידת הכוח שסביר להפעיל במסגרת המעצר והדרך להימנע ממצב בו הפעלת כוח ברמה סבירה מידרדרת לכדי אלימות משטרתית לשמה.

בסקירה זו נעמוד על השאלות: באילו תרחישים נדרשים שוטרים להפעלת כוח? כמה כוח מותר לשוטרים להפעיל בזמן מעצר ובכלל? כיצד יכולים שוטרים להגן על עצמם מפני טענות לאלימות משטרתית במעצר? ובאילו מקרים יש מקום לפתוח בהליכים פליליים בגין אלימות משטרתית במעצר? כל התשובות לסוגיות החשובות הללו, נמצאות בהמשך המאמר.

 

באילו תרחישים נדרשים שוטרים להפעלת כוח?

ישנם מקרים שבהם נדרשים שוטרים בישראל להפעיל כוח לשם ביצוע תפקידם. עם המקרים הללו ניתן למנות את התרחישים להלן:

 

הפעלת כוח למטרת מעצר של חשוד

כשאדם בישראל חשוד בביצוע עבירה פלילית, וככל שאותו אדם נתבקש להתלוות לשוטרים לטובת חקירה משטרתית אך הוא מתנגד בכוח לביצוע המעצר, שוטרי משטרת ישראל מורשים על פי חוק להפעיל נגד אותן חשוד אלימות משטרתית במעצר, באופן מבוקר וכפי הנדרש לנטרולו של העציר והובלתו אל המעצר בתחנת המשטרה.

עם זאת, החוק מחייב את השוטרים להזדהות בפני החשוד בתור שוטרי משטרת ישראל על מנת שתהיה להם סמכות לפעול כך.

 

הפעלת כוח במסגרת סיכול ביצוע עבירה פלילית

כאשר שוטר מזהה פלוני כמי שמנסה לבצע פשע כלשהו בזמן אמת, או לחילופין – ישנה חשד לכך שבכוונותו של אדם זה לבצע עבירה פלילית בהמשך, השוטר רשאי לבצע מעצר של אותו אדם גם אם הדבר כרוך בהפעלת כוח לשם כך.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

הפעלת כוח במעצר אדם שמסכן את שלום הציבור

לשוטרי משטרת ישראל ישנה אפשרות להפעיל כוח במסגרת מעצר של אדם שפועל באופן אלים כלפי זולתו, או שחשוד בכך שבכוונתו לבצע מעשי טרור או פעולות אלימות מסוגים אחרים.

 

הפעלת כוח למטרת פיזור של התקהלות לא חוקית

התקהלות לא חוקית הינה התקהלות של קבוצת אנשים שבוצעה ללא תיאום מקדים עם הרשויות. לרוב אלו הן הפגנות או התכנסות בלתי חוקית למטרות שונות המתבצעת במקום שאין היתר להתקהל בו. השוטרים רשאים להפעיל כוח מבוקר לשם פיזור התקהלויות כאלו ובלבד שהקהל בהן לא משתף פעולה עם בקשתם להתפנות מהאזור מרצון.

 

הפעלת כוח במעצר של חשוד שנתפס בביצוע עבירה

שוטרי משטרת ישראל רשאים להפעיל כוח לשם מעצרו של אדם שאינו שועה להוראות החוק ובכך מהווה סכנה לשלום הציבור. למשל – נהג שנתפס נוהג באופן מסוכן ואינו משתף פעולה עם כוחות המשטרה. בכל אחד מן המקרים הללו, ובמקרים אחרים, לשוטרים ישנה הסמכות להפעלת מידה סבירה של כוח כדי למנוע את ביצוען של עבירות ולהוביל את מבצעיהן למעצר.

 

כמה כוח מותר לשוטרים להפעיל בזמן מעצר ובכלל?

לשוטרים מותר להפעיל כאמור כוח למטרת ביצוע מעצרים של תושבים מפרי חוק או מי שפוגעים בסדר הציבורי, ובלבד שהכוח שמופעל במסגרת זו הוא מידתי ואינו חורג ממה שנדרש לנטרול העבריין ולהובלתו למעצר. לעומת זאת, כאשר שוטרים מפעילים אלימות משטרתית כלפי עציר שכבר נאזק, מדובר על הפעלת כוח בלתי סביר.

הדבר נכון גם במקרים שבהם העציר נוקט באלימות מילולית. יחד עם זאת, כאשר מדובר במצב שבו אדם שנדרש להתלוות לשוטרים לשם מעצרו מתבטא באלימות פיזית או מילולית כלפי השוטרים, או מנסה להימלט, תיחשב הפעלת הכוח מצד גורמי האכיפה לשימוש בכוח סביר.

למרבה הצער, לא קיימת נוסחה בדוקה שמאפשרת להגיע למסקנות חותכות לגבי כמות הכוח שמותר לשוטרים להפעיל לשם ביצוע מעצר, ולכן כל מקרה הנוגע לאלימות משטרתית במעצר, צריך להיחקר לגופו.

 

כך יכולים שוטרים להגן על עצמם מפני טענות לאלימות משטרתית במעצר

בעשור האחרון, אנו עדים לכמות גדלה והולכת של תיעודים מוסרטים של אלימות משטרתית במעצר. כאשר מעצרים מתבצעים בפרהסיה, נוהגים הסובבים פעמים רבות לצלם את המעצר ולפרסם את הסרטונים והתמונות של האירוע בערוצי המדיה החברתית.

כמובן, פרסומים כאלו מציירים במקרים רבים תמונת מצב חד צדדית, שבה מוצגים השוטרים בתור בריונים אלימים בעוד שהעציר מוצג כקורבן לאלימות בלתי מידתית. מאחר ותכליתם של פרסומי מדיה חברתית היא לעתים מזומנות השגת פרסום ויצירת שיח, ישנם לא מעט פוסטים הנוגעים לאלימות משטרתית במעצר שהם מגמתיים ונועדו לייצר פרובוקציה ללא בסיס ממשי.

מסיבה זו, כיום שוטרים רבים שנמצאים בשטח מצטיידים במצלמות גוף שתכליתן לתעד את פעילותם. מחד, נוכחותן של המצלמות הללו יכולה למתן במידה רבה את התנהגותם של שוטרים ולמנוע מצב שבו מופעלת אלימות משטרתית במעצר שלא לצורך. מאידך, מצלמות הגוף מספקות ראיות קבילות, שהשוטרים יכולים להגן על עצמם באמצעותן, ככל שיועלו טענות לאלימות משטרתית לא מוצדקת מצידם.

 

באילו מקרים יש מקום לפתוח בהליכים פליליים בגין אלימות משטרתית במעצר?

במידה ואתם סבורים שנפגעתם מאלימות משטרתית במעצר, דעו כי החוק מאפשר לכם לפתוח בהליכים כנגד השוטרים שפגעו בכם לכאורה וכנגד המשטרה. במידה ובמסגרת ההליכים המשפטיים יעלה בידכם להוכיח כי הופעלה כנגדכם אלימות בלתי מידתית ונטולת הצדקה, אתם עשויים לזכות בפיצוי כספי ראוי על הנזקים הגופניים שנגרמו לכם וכן על עוגמת הנפש.

אולם כדי להצליח בתביעה כזו חשוב לפנות לליווי מטעם עו”ד פלילי מעולה, שמכיר את הגורמים המעורבים ויכול לבחון מראש אם אכן קיימת הצדקה להגשת תביעה.

כל המידע המוצג במסגרת מאמר זה מובא לידיעה כללית בלבד, איננו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום פנים ואופן. במידה ונדרשים ייעוץ משפטי, ייצוג משפטי או ליווי משפטי לטובת טיפול במקרה ספציפי, יש לפנות בהקדם לקבלת סיוע משפטי פרטני של עורך דין פלילי מורשה.

אלימות משטרתית במעצר
אלימות משטרתית במעצר
רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
שאלות ותשובות בנושא אלימות משטרתית במעצר

ישנם מספר מקרים אופייניים בהם שוטרים נדרשים להפעיל אלימות וכוח. בין מקרים אלו ניתן למצוא הפעלת כוח למטרת מעצר של חשוד שמתנגד לביצוע מעצרו, הפעלת כוח על מנת לסכל ביצוע עבירה פלילית שעומדת להתרחש, הפעלת כוח במעצר של אדם שמסכן את שלום הציבור ועוד.

שוטרים אכן רשאים להפעיל כוח ולהשתמש באלימות בזמן מעצר, אך גם להפעלת אלימות זו ישנן מגבלות. השימוש באלימות הוא חוקי וכשר כל עוד הוא מידתי ופרופורציונלי לנסיבות המקרה, ואינו חורג מהפעלת הכוח הנדרשת על מנת לבצע את הפעולה המשטרתית שאותה המשטרה מנסה לבצע.

לאור הצטברות מספר רב של מקרים בהם מעצרים אלימים של שוטרים צולמו ופורסמו ברשת, ועקב ביקורת ציבורית נוקבת על האלימות שמפעילה המשטרה, שוטרים החלו להצטייד במצלמת גוף שתתעד את פעילותן ותציג במדויק את הסיבה שבגינה נדרש השימוש באלימות, ושהיא הייתה מידתית ביחס לסיטואציה.

במידה ואדם שנעצר על ידי המשטרה חש שהופעלה כנגדו אלימות משטרתית מופרזת, יוכל הוא לפנות לעורך דין פלילי מקצועי. עורך הדין יעניק לעצור ייעוץ משפטי מקיף, יבחן את נסיבות האירוע ואת כל הראיות הקיימות, וכך יבחן האם ישנה הצדקה להגשת תביעה כנגד המשטרה וייצג אתכם ואת האינטרסים שלכם בתביעה.

מידע נוסף בנושא עבירות אלימות
עורך דין עבירות אלימות

הסטטיסטיקה בישראל מדברת בעד עצמה, בשנה נפתחים בממוצע כ-130 אלף תיקים פליליים הנופלים בקטגוריה של אלימות. כשזהו המצב במדינה הקטנה שלנו, מדובר על אירועים שיכולים

קרא עוד
עבירת תקיפה סתם

עבירות תקיפה נחשבות לעבירות פליליות חמורות והן כוללות בתוכן מגוון רחב של סוגי תקיפה ופגיעה בזולת. כחלק מהחוק העונשין קיים גם סעיף עבירת תקיפה סתם

קרא עוד
אלימות שוטרים

המשטרה מוגדרת בתור גוף האכיפה המרכזי של מדינת ישראל. בתוך כל יש לה תפקיד מהותי בשמירה על הרגשת הביטחון שאזרחי ישראל מרגישים כשהם נמצאים במרחב

קרא עוד
עבירות תגרה

הרגשת הביטחון בעת הימצאות במרחב הציבורי הינה חלק מהותי מאוד מחייי היום יום של כל אחד מתושבי מדינת ישראל. בדיוק בשביל למנוע את החשש של

קרא עוד
עבירת חבלה חמורה

חבלה חמורה הינה עבירה פלילית אשר בגינה עלולים מבצעי העבירה להיכלא מאחורי סורג ובריח למשך תקופה ממושכת. מהי גרימת חבלה בעצם? אילו סוגים של עבירות

קרא עוד
תקיפה גורמת חבלה

תקיפה גורמת חבלה היא בגדר עבירה פלילית שהעונש בגינה עשוי להיות גם מאסר לתקופה ארוכה. במאמר זה נסביר אילו מעשים נחשבים כעבירת תקיפה, מהי תקיפה

קרא עוד