רישום פלילי – מורה נבוכים

אם ביצעתם עבירה פלילית בעברכם, כנראה שיש לכם רישום פלילי. מה זה בעצם אומר? איך רישום פלילי משפיע על חייכם? וכיצד ניתן להיפטר מרישום פלילי? קראו כאן.

 

מה זה רישום פלילי?

הרישום הפלילי שלכם כולל את ההיסטוריה הפלילית שלכם, ואפשר למצוא בו בין היתר:

  • הרשעות בעבירות מסוג עוון או פשע, כלומר – שהעונש המינימלי בגינן הוא לכל הפחות 3 חודשי מאסר;
  • העונש שהוטל עליכם בעקבות הרשעה בעבירות אלו;
  • צווי מבחן, צווי התחייבות להימנע מדבר עבירה וצווים של עבודות שירות לתועלת הציבור, גם אם ניתנו ללא הרשעה (למשל, כחלק מעסקת טיעון על עבירה שנעשתה);
  • החלטה של בית משפט שנאשם לא כשיר לעמוד לדין או להיענש מטעמים של בעיה נפשית או ליקוי שכלי; ועוד.

 

מי חשוף לרישום הפלילי שלי?

ברירת המחדל היא שהרישום הפלילי שלכם חסוי. עם זאת, החוק מתיר גישה לרישום הפלילי שלכם לגופים מדינתיים שונים, ביניהם המשטרה, שירות הביטחון הכללי (השב”כ), המשטרה הצבאית.

גורמים אלו יכולים להעביר את הרישום הפלילי שלכם, בכפוף לחוק המרשם הפלילי ותקנת השבים, תשמ”א-1981, גם לגורמים נוספים דוגמת רשות החברות הממשלתיות (מה שיכול להשפיע על אפשרותכם לקבל מינוי בחברה ממשלתית) או משרדי הממשלה השונים (מה שיכול למנוע מכם להשתתף או לזכות במכרזים ממשלתיים).

כמו כן, במקרים מסוימים הרישום הפלילי שלכם יכול לעבור גם למעסיקים פוטנציאליים – למשל, הוא מועבר לנציבות שירות המדינה אם אתם רוצים להתקבל לעבודה כעובדי מדינה, לרשות מקומית בה אתם מבקשים לעבוד, לשירות בתי הסוהר (השב”ס) וכיוצא בזה. לאיתור הגורמים הזכאים לעיין ברישום הפלילי שלכם, ניתן להיעזר במנוע החיפוש של משרד המשפטים.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

האם הרישום הפלילי ילווה אותי לעד?

ממש לא! רישום פלילי אינו כתם לכל החיים. רישום פלילי יכול להתיישן או להימחק לאחר תקופה מסוימת הקבועה בחוק – ותלויה בסוג הרישום הפלילי, בעונש שהוטל עליכם, ומתי הוא הוטל עליכם.

 

התיישנות רישום פלילי

החוק מכיר בזכותכם לשוב למוטב, לשקם את חייכם ולהשתחרר מעול טעויות העבר, באמצעות מנגנון התיישנות הרישום הפלילי. לאחר תקופה של מספר שנים מקבלת פסק הדין המרשיע או מקבלת החלטה בעניינכם הנוגעת לביצוע מעשה פלילי, הרישום הפלילי שלכם מתיישן ומספר הגורמים שזכאים לעיין בו מצטמצם.

תקופת ההתיישנות נעה בין 7-15 שנים עבור בגיר ובין 3-15 שנים עבור קטין, והיא תלויה בעונש שהוטל עליכם, בסוג הרישום הפלילי ובסוג העבירה שביצעתם. אפשר במקרים מסוימים גם להקדים מחיקה או התיישנות של רישום פלילי – באמצעות הגשת בקשה מיוחדת לנשיא המדינה, שסיכויה להצליח גדלים ככל שהיא נעשית בצורה מקצועית ורצינית, בליווי אשת מקצוע מומחית בתחום.

רוצים לדעת מתי הרישום הפלילי שלכם צפוי להתיישן? מה משמעות ההתיישנות עבורכם? ומה האפשרויות לקיצור תקופת ההתיישנות? אתם מוזמנים לקרוא עוד על התיישנות רישום פלילי במאמר הבא: “כתם (לא) לכל החיים – התיישנות רישום פלילי“.

 

מחיקת רישום פלילי

רישום פלילי שהתיישן יכול גם להימחק לאחר תקופת זמן נוספת – לרוב, בחלוף 10 שנים מתום תקופת ההתיישנות על הרישום הפלילי, או בחלוף 3-5 שנים מיום ההרשעה ברישומים פליליים מסוימים של קטינים. מחיקת רישום פלילי היא בעלת משמעות דרמטית – רישום פלילי שנמחק לא יכול לשמש כראיה בבית משפט, ואינכם מחויבים לחשוף את דבר קיומה של הרשעה שנמחקה – גם לא בעת מתן עדות בפני שופט!

יתרה מכך, הרשעה שנמחקה חשופה למספר מצומצם מאוד של גורמים, אשר ניתן למנותם על כף יד אחת. מטעמים אלו, רישום פלילי שנמחק הוא בעל השפעה מועטה ביותר על חייו של בעל הרישום הפלילי, ומרגע שהרשעה נמחקה – רואים בכם ב-99% מהמקרים כמי שעברם נקי לחלוטין.

בדומה להתיישנות רישום פלילי, גם את מחיקת הרישום הפלילי שלכם אפשר להקדים – באמצעות הגשת בקשה מיוחדת לקיצור תקופת המחיקה. רוצים לדעת מתי הרישום הפלילי שלכם ימחק ומה האפשרויות להקדמת תקופת המחיקה? אתם מוזמנים לקרוא עוד על מחיקת רישום פלילי במאמר הבא:  “עבר נקי – זה אפשרי: כל מה שצריך לדעת על מחיקת רישום פלילי“.

 

חיילים בעלי עבר פלילי? מסלול מיוחד למחיקת עבר פלילי

לחיילים בעלי עבר פלילי שמורה הזדמנות מיוחדת למחיקת הרישום הפלילי שלהם לקראת תום שירותם הצבאי, באמצעות הגשת בקשת מחיקה דרך ועדה צבאית יעודית לכך, שאם תקבל את בקשתכם – תמליץ לנשיא המדינה למחוק את הרישום הפלילי.

בקשות כאלו הינן בעלות סיכוי גבוה יותר להתקבל, ויכולות לאפשר לחייל המשוחרר לצאת לחיי האזרחות חופשי מעברו הפלילי. עוד על התנאים להגשת בקשה למחיקת רישום פלילי לחיילים, אופן הגשתה והמלצות כיצד לפעול במקרה של דחיית הבקשה, במאמר הבא: “חייל/ת עם רישום פלילי? כך תוכלו למחוק אותו

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא פלילי
סחיטה מינית באינסטגרם

אינסטגרם – הפלטפורמה הפופולרית ברשת לשיתוף תמונות וסרטונים, הפכה בשנים האחרונות גם לזירת פשע דיגיטלית. התופעה של סחיטה מינית ברשתות החברתיות, הידועה גם במונח “סקסטורשן”

קרא עוד
סחיטה באיומים בגירושין

הליך גירושין, ידוע ככזה הטומן בחובו רגשות קשים, מתחים וכאב רב. במקרים קיצוניים, רגשות אלו עלולים להוביל להתנהגויות פוגעניות, ביניהן סחיטה באיומים בגירושין. עבירה זו,

קרא עוד
סחיטה באיומים ברשת

העולם הדיגיטלי פתח צוהר לאפשרויות חדשות, אך גם חשף אותנו לסכנות חדשות. אחת מהן היא סחיטה באיומים ברשת, תופעה רחבה ומתרחבת שמשפיעה על אנשים מכל

קרא עוד
סחיטה מינית בפייסבוק

פייסבוק הפכה לחלק בלתי נפרד מחיינו. אנו משתמשים בה כדי להתחבר עם חברים ומשפחה, לשתף רגעים מיוחדים, ולצרוך חדשות ומידע. אך לצד היתרונות הרבים, טמונה

קרא עוד
אישום פלילי

אישום פלילי מהווה ומייצג מרכיב קריטי ועיקרי מכלל העיסוקים של המערכת המשפטית. משמעותו של האישום הפלילי הוא האשמת הנתבע על ידי המדינה כתוצאה מעבירה שנעשתה

קרא עוד
סחיטה אלקטרונית

סחיטה אלקטרונית היא עבירה פלילית שהפכה נפוצה להפליא עם התפתחות האינטרנט וערוצי המדיה החברתית. למרבה הצער, ההשלכות של סחיטה ברשת – ובפרט של סחיטה מינית

קרא עוד