התיישנות רישום פלילי – לא כתם לכל החיים

הרישום הפלילי שלכם לא חייב להיות כתם לכל החיים; אם עברה תקופת ההתיישנות על הרישום הפלילי שלכם, גופים רבים – ביניהם מעסיקים ומשרדי ממשלה – כבר אינם זכאים לעיין בו! אל תיתנו לרישום פלילי שהתיישן להגביל אתכם. כל המידע שאתם צריכים לדעת על התיישנות רישום פלילי – במאמר הבא.

 

התיישנות רישום פלילי – מה זה אומר?

החוק מכיר בכך שאדם שהורשע ושילם את חובו לחברה רשאי לחזור ולנהל חיים תקינים, מבלי שמעשיו הפליליים בעבר ימשיכו לרדוף אותו. לשם כך, קבע המחוקק תקופת “התיישנות” להרשעות שמופיעות במרשם הפלילי – משחלפה תקופת ההתיישנות לאחר ההרשעה, הרישום הפלילי הופך לחסוי גם בפני חלק מהגופים שהיו בעבר זכאים לעיין בו, כמו משרדי ממשלה או מעסיקים פוטנציאליים בשירות המדינה, השלטון המקומי או גופי אכיפת החוק.

המשמעות – אם חלפה תקופת ההתיישנות על הרישום הפלילי שלכם, אתם אינכם מחויבים לחשוף את דבר קיומו של רישום פלילי בעברכם, וכל רישום פלילי שהתיישן – יוגבל מאוד בגורמים הזכאים לעיין בו. כמו כן, אם קיומו של רישום פלילי מנע מכם זכות מסוימת מכוח חוק, למשל להתמנות לתפקיד מסוים או לזכות במכרז ממשלתי – ההתיישנות מסירה את המניעות.

 

מתי מתיישן הרישום הפלילי שלי?

תקופת ההתיישנות נספרת החל מהיום שבו ניתנה ההחלטה או פסק הדין בעניינכם. אורך תקופת ההתיישנות נקבעת לכל רישום פלילי בנפרד, והיא תלויה בסוג העונש שהוטל במסגרת פסק הדין או ההחלטה שהתקבלה בעניינכם:

 

אורך תקופת ההתיישנות – בגיר

הרישום הפלילי אורך תקופת ההתיישנות (לבגיר)
מאסר של עד 1 שנים תקופת המאסר + 7 שנים
מאסר של עד 5 שנים תקופת המאסר + 10 שנים
מאסר של יותר מ-5 שנים תקופת המאסר + תקופת המאסר כפול 2! (עד תקרה של 15 שנים לתקופת ההתיישנות)
כל עונש אחר 7 שנים
קביעה שנאשם לא כשיר לעמוד לדין או להיענש מטעמים של בעיה נפשית או ליקוי שכלי 7 שנים

 

אורך תקופת ההתיישנות – קטין

הרישום הפלילי אורך תקופת ההתיישנות (לקטין)
מאסר של עד 1 שנים תקופת המאסר + 7 שנים
מאסר של עד 3 שנים תקופת המאסר + 5 שנים
מאסר של עד 5 שנים תקופת המאסר + 7 שנים
מאסר של יותר מ-5 שנים תקופת המאסר + 10 שנים
כל עונש אחר 3 שנים
קביעה שנאשם לא כשיר לעמוד לדין או להיענש מטעמים של בעיה נפשית או ליקוי שכלי 3 שנים
הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

עבירות ללא תקופת התיישנות

חשוב לשים לב שיש מספר עבירות חמורות במיוחד שאין להן תקופת התיישנות כלל, ביניהן:

  • מי שהוטל עליו מאסר של 10 שנים או יותר, כאשר העונש המקסימלי שאפשר להטיל בגין העבירה הוא מאסר עולם או 20 שנים;
  • עבירות שעונשן עונש מוות;
  • מספר עבירות שעניינן טרור או מימון טרור;
  • עבירות שנוגעות לחשיפת סודות מדינה;
  • ועוד, כמפורט בחוק.

 

עם זאת, גם עבירות אלו יכולות להתיישן – לאחר הגשת בקשה מיוחדת לנשיא המדינה וקבלת הסכמתו. עוד על אפשרות הגשת בקשה זו – בהמשך המאמר.

 

ואם הפחיתו או המירו לי את העונש אחרי ההרשעה?

במקרים כאלו החוק עובד לטובתכם – ותקופת ההתיישנות נספרת לפי העונש הקצר יותר, כלומר – לאחר ההפחתה.

דוגמה: הורשעתם בעבירה ונשפטתם לתקופת מאסר של שנה וחצי בפועל. במקרה זה, הרישום הפלילי מתיישן לאחר תקופת המאסר (1.5 שנים) ועוד 10 שנים, ס”ה – 11.5 שנים. אבל, קיצרו לכם את תקופת המאסר לשנה אחת בלבד. במקרה של שנת מאסר אחת, הרישום מתיישן לאחר תקופת המאסר + 7 שנים. החוק לוקח בחשבון את הקיצור באופן שמטיב אתכם – והרישום יתיישן לאחר 8 שנים בלבד!

 

עבירה נוספת בתוך תקופת ההתיישנות – “מחדשת” את הרישום הפלילי שהתיישן!

חשוב לשים לב שגם אם עברה תקופת ההתיישנות על ההרשעה שלכם, היא לא נעלמת לחלוטין מהרישום הפלילי, והיא עלולה “להתחדש” – למשל במקרה של ביצוע עבירה נוספת בתוך תקופת ההתיישנות!

לכן, אם במהלך תקופת ההתיישנות התקבלה החלטה נוספת בעניינכם (למשל, פסק דין מרשיע), מי שיעיין במרשם הפלילי שלכם יראה את ההרשעה החדשה – אך גם את ההרשעה שהתיישנה. כאשר הרישום הפלילי המאוחר ביותר יתיישן – ישובו להתיישן גם הרישומים הפליליים המוקדמים יותר שאותה הרשעה “החייתה”.

דוגמה: ביצעתם עבירה ונשפטתם בגינה לשנת מאסר אחת. פסק הדין המרשיע ניתן בשנת 2010, וריציתם את עונשכם. בעיקרון, הרישום הפלילי שלכם מתיישן לאחר 8 שנים – בשנת 2018. בשנת 2020 ביצעתם עבירה נוספת, ונשפטתם שוב לשנת מאסר אחת.

ההרשעה החדשה “מחיה” את הרישום הפלילי משנת 2010, וכעת ברישום הפלילי שלכם יופיעו שתי העבירות – משנת 2010 ומשנת 2020. אלו יתיישנו שוב רק עם התיישנות ההרשעה המאוחרת יותר – בשנת 2028.

 

הורשעתם אך טרם נשאתם במלוא העונש? – הרישום הפלילי לא מתיישן!

חשוב לשים לב שגם אם עברה תקופת ההתיישנות על ההרשעה שלכם, אם טרם נשאתם בעונש שהוטל עליכם, מכל סיבה שהיא, הרישום הפלילי לא יתיישן והמידע על אודותיו יועבר לגורמים הזכאים לעיין ברישום הפלילי שלכם.

 

קיצור תקופת ההתיישנות – זה אפשרי!

אם אתם מעוניינים לקצר את תקופת ההתיישנות שחלה על הרישום הפלילי שלכם, ניתן לפנות לנשיא המדינה בבקשה לקיצור תקופת ההתיישנות. גם אם הורשעתם בעבירה שאין עליה תקופת התיישנות בכלל (למשל אם הוטל עליכם מאסר עולם), ניתן לפנות לנשיא המדינה בבקשה ש”יצור” תקופת התיישנות עבור הרישום הפלילי שלכם, כך שתוכלו גם אתם להשתחרר מהרישום הפלילי שלכם לאחר תקופה מסוימת.

כדי להגדיל את הסיכויים שבקשתכם תתקבל, מומלץ להגישה בסיועה של עורכת דין פלילית ומנוסה בכתיבת בקשות מסוג זה.

 

עוד משהו שאני צריך לדעת על התיישנות רישום פלילי?

אף שתקופות ההתיישנות נראות ברורות ומסודרות בחוק, גורמים רבים יכולים להשפיע על תקופת ההתיישנות.

את רוב הגורמים פירטנו במאמר זה, אבל קיימים מקרים פרטניים שדורשים בחינה מדוקדקת יותר כדי לדעת מהי תקופת ההתיישנות החלה עליהם – למשל, כאשר העונש הוטל כעונש מצטבר בגין מספר הרשעות, יתכן ותתארך תקופת ההתיישנות על חלק מההרשעות.

כמו כן, נערכים שינויים בתקופות ההתיישנות לאורך השנים – כך למשל, לאחרונה אושר תיקון לחוק המרשם הפלילי, שצפוי לקצר משמעותית את תקופת ההתיישנות, אך זה עדיין לא נכנס לתוקפו. לכן, מומלץ להיוועץ עם עורכת דין מהתחום הפלילי כדי לדעת האם חלה התיישנות על הרישום הפלילי שלכם, מה משמעות ההתיישנות בעניינכם, ואם הרישום הפלילי שלכם טרם התיישן – מה האפשרויות העומדות בפניכם.

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
שאלות ותשובות בנושא התיישנות רישום פלילי – לא כתם לכל החיים

במקרה של רישום פלילי של בגיר, שהוטל עליו עונש מאסר של עד 5 שנים, הרישום הפלילי מתיישן לאחר תקופה שאורכה תקופת המאסר שהוטל + 10 שנים מיום ההרשעה – ולא מיום סיום ריצוי העונש! במקרה זה – 12 שנים משנת 2015, ולכן הרישום הפלילי יתיישן בשנת 2027.

במקרה של רישום פלילי של קטין, שהוטל עליו עונש מאסר של עד 1 שנה, הרישום הפלילי מתיישן לאחר תקופת המאסר + 7 שנים. לכן, במקרה המתואר הרישום הפלילי של הבת יתיישן לאחר 7.4 שנים מיום ההרשעה – בחודש יוני בשנת 2027.

במקרה של עונש מאסר של למעלה מ-5 שנים לבגיר, ההתיישנות נכנסת לתוקף לאחר תקופת המאסר + כפל תקופת המאסר, אך עד לתקרה של 15 שנים. לכן, במקרה שלך תקופת ההתיישנות לא תעמוד על 18 שנים (6 שנות מאסר כפול 3) אלא על 15 שנים בלבד, והיא נכנסה לתוקף בשנת 2020.

הרישום החדש לבגיר יתיישן לאחר תקופת העונש שהוטלה + 7 שנים – כלומר באוקטובר 2028, לאחר 7.6 שנים. אבל, חשוב לשים לב – ההרשעה החדשה “חידשה” את ההרשעה שהתיישנה, והרישום הפלילי על שתי ההרשעות יתיישן יחד, במועד תקופת ההתיישנות המאוחר מבין השניים. לכן, כעת, יש לך 2 רישומים פליליים – רישום על עבירת הפשע משנת 2005 ורישום על העבירה החדשה משנת 2021, והרישום על שתי העבירות יתיישן רק בחודש אוקטובר 2028.

מידע נוסף בנושא פלילי
סחיטה מינית באינסטגרם

אינסטגרם – הפלטפורמה הפופולרית ברשת לשיתוף תמונות וסרטונים, הפכה בשנים האחרונות גם לזירת פשע דיגיטלית. התופעה של סחיטה מינית ברשתות החברתיות, הידועה גם במונח “סקסטורשן”

קרא עוד
סחיטה באיומים בגירושין

הליך גירושין, ידוע ככזה הטומן בחובו רגשות קשים, מתחים וכאב רב. במקרים קיצוניים, רגשות אלו עלולים להוביל להתנהגויות פוגעניות, ביניהן סחיטה באיומים בגירושין. עבירה זו,

קרא עוד
סחיטה באיומים ברשת

העולם הדיגיטלי פתח צוהר לאפשרויות חדשות, אך גם חשף אותנו לסכנות חדשות. אחת מהן היא סחיטה באיומים ברשת, תופעה רחבה ומתרחבת שמשפיעה על אנשים מכל

קרא עוד
סחיטה מינית בפייסבוק

פייסבוק הפכה לחלק בלתי נפרד מחיינו. אנו משתמשים בה כדי להתחבר עם חברים ומשפחה, לשתף רגעים מיוחדים, ולצרוך חדשות ומידע. אך לצד היתרונות הרבים, טמונה

קרא עוד
אישום פלילי

אישום פלילי מהווה ומייצג מרכיב קריטי ועיקרי מכלל העיסוקים של המערכת המשפטית. משמעותו של האישום הפלילי הוא האשמת הנתבע על ידי המדינה כתוצאה מעבירה שנעשתה

קרא עוד
סחיטה אלקטרונית

סחיטה אלקטרונית היא עבירה פלילית שהפכה נפוצה להפליא עם התפתחות האינטרנט וערוצי המדיה החברתית. למרבה הצער, ההשלכות של סחיטה ברשת – ובפרט של סחיטה מינית

קרא עוד