עבירות הימורים בישראל

כל חמישי בערב החברים נפגשים לערב פוקר, וויסקי וסיגרים? בעבודה מהמרים מי ינצח בליגה בשבת? סבתא ביקשה שתעזור לה לארגן ערבי בינגו על כסף בבית גיל הזהב? עצור! יתכן שמדובר בעבירת הימורים, שהעונש בגינה יכול להגיע עד ל-3 שנות מאסר בפועל ולקנס של עד 500,000 ש”ח! באילו נסיבות מדובר בהימור בלתי חוקי, מה העונש הצפוי על מארגן ההימור לעומת מי שרק משתתף בו, ומה לגבי משחקי פוקר באינטרנט? כל זאת ועוד – במאמר הבא.

 

הימורים = עבירה פלילית

בשונה ממדינות אחרות בעולם, בישראל כל סוגי ההימורים אינם חוקיים – אסור לארגן או להשתתף בהימורים, במשחקים מסוימים או בהגרלות, ומי שעושה זאת – עלול לעמוד לדין פלילי עם עונשים משמעותיים, שיכולים להגיע עד ל-3 שנות מאסר ולקנסות של עד חצי מיליון שקל. לעתים קרובות, המואשם בעבירת הימורים עלול למצוא עצמו מואשם בעבירות חמורות נוספות, דוגמת עבירות על האיסור על הלבנת הון, עבירת מס ועוד.

 

משחק על סכום נמוך וחד – פעמי בין חברים – לא עבירה פלילית

לאיסור על הימורים בישראל קיימים מספר חריגים בודדים, הבולטים שבהם:

 

הימורים חוקיים בחסות המדינה

דוגמת הגרלות מפעל הפיס או הימורים על תוצאות ספורט במשחקי Winner. שימו לב – אף שמדובר בהימורים חוקיים, הם מותרים מגיל 18 בלבד. מי שמוכר לקטין כרטיסי גירוד, לוטו או טופס Winner – מבצע עבירת הימורים שדינה עד 6 חודשי מאסר!

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

משחקים חד-פעמיים בין חברים

החוק קבע 3 תנאים מצטברים שאם שלושתם מתקיימים הם יכולים “להכשיר” את פעילות ההימורים, כך שהיא לא תיחשב לעבירה פלילית, והשחקנים – לא יחשבו לעבריינים. 3 התנאים הם:

  1. הסכום הכספי עליו מהמרים הוא נמוך במיוחד עד כדי סמלי;
  2. המשחק לא נערך במקום בו נערכים הימורים כדבר שבשגרה;
  3. המשחק מיועד לקבוצה מצומצמת של אנשים שיש ביניהם קשר מעבר למשחק (משפחה, עבודה, חברים, וכו’) ואינו תדיר.

 

מלבד מקרים אלו (ועוד מספר מצומצם של פעילויות הימורים שקיבלו אישור מיוחד מהמדינה) – לקיחת חלק בפעילות שמוגדרת בחוק כהימור, משחק אסור או הגרלה היא עבירת הימורים, שעונשים כבדים לצדה.

 

“משחק אסור”, “הגרלה” או “הימור” – כולם עבירות הימורים

החוק בישראל מגדיר מספר סוגים של פעילויות שנחשבות לפליליות ועולות כדי עבירות הימורים, בהתאם לנסיבות ביצוען – לעתים גם אם המבצע רק השתתף בפעילויות ולא לקח חלק בארגון שלהן. חשוב להכיר את סוגי הפעילויות השונים כדי לדעת האם אתם עוברים על החוק, ואם כן – במה אתם עלולים להיות מואשמים.

 

“משחק אסור” – עד 3 שנות מאסר למארגן, ועד 1 שנת מאסר למשתתף

משחק אסור הוא כל משחק שתוצאתו אינה תלויה בכישרון או ביכולת אלא בעיקר בגורל או במזל וגם אפשר לזכות בו בכסף, שווה כסף (למשל – שעון או מכונית) או טובת הנאה (הטבה או שירות כלשהו).

כך למשל, משחקי טניס או ביליארד לא נחשבים למשחקים שתלויים במזל אלא בכישרון, ולכן – ניתן לשחק בהם גם כאשר הזוכה יזכה בפרס כספי, מבלי שזה יחשב לעבירה פלילית.

להבדיל, בית המשפט כבר קבע שמשחק פוקר הוא “משחק אסור” (ע”פ 25439-05-15 לימור עראקי נגד מדינת ישראל). בניגוד למה שנהוג לחשוב, קיימים גם משחקי קלפים מסויימים שאינם נחשבים ל”משחקים אסורים” ולכן ניתן גם בהם לשחק ולזכות בכסף או בטובת הנאה מבלי שזה יחשב לעבירת הימורים, דוגמת משחק ברידג’.

מארגן או עורך משחק אסור? אתה צפוי לעונש של עד 3 שנות מאסר או קנס של עד 500,000 ש”ח!

משתתף במשחק אסור? אתה צפוי לעונש של עד 1 שנת מאסר או קנס של עד קרוב ל-60,000 ש”ח!

 

“הימור” – עד 3 שנות מאסר למארגן, עד 1 שנת מאסר למשתתף בארגון ההימור

החוק מגדיר הימור ככל הסדר שאפשר לזכות בו בכסף, שווה כסף או טובת הנאה על סמך ניחוש בלבד. דוגמה בולטת לכך היא הימורים על תוצאות של משחקי ספורט או קרבות בעלי חיים.

מארגן או עורך הימור? אתה צפוי לעונש של עד 3 שנות מאסר או קנס של עד 500,000 ש”ח!

מסייע בארגון ההימור באמצעות מכירה, הפצה או פרסום שלו? אתה צפוי לעונש של עד 1 שנת מאסר או קנס של עד 150,000 ש”ח!

 

“הגרלה” – עד 3 שנות מאסר למארגן, עד 1 שנת מאסר למשתתף בארגון ההגרלה

הגרלה לפי החוק כל הסדר שאפשר לזכות בו בכסף, שווה כסף או טובת הנאה, כאשר הזכייה תלויה בגורל ולא ביכולת, ובפרט – כאשר הזכייה היא על בסיס העלאת גורלות. שימו לב שההבדל בין הגרלה למשחק אסור תלויה בצורה שבה זוכים – האם באמצעות משחק או באמצעות הגרלה. דוגמה להגרלה היא הוצאת מספרים ממכונת כדורים (דוגמת “לוטו”) כאשר מי שמנחש את המספר שיצא – זוכה בפרס כספי או בהטבה כלשהי.

מארגן או עורך הגרלה? אתה צפוי לעונש של עד 3 שנות מאסר או קנס של עד 500,000 ש”ח!

מסייע בארגון ההגרלה באמצעות מכירה, הפצה או פרסום שלה? אתה צפוי לעונש של עד 1 שנת מאסר או קנס של עד 150,000 ש”ח!

 

החזקה או הנהלה של מקום למשחקים אסורים – עבירת הימורים בפני עצמה!

החוק מתייחס בחומרה גם למי שמנהל או מחזיק מקום שמתקיימים בו משחקים אסורים, הגרלות או הימורים כדבר שבשגרה (“מועדון הימורים”) – גם אם הוא אינו מרוויח מכך ואינו לוקח חלק בפעילות כלל!

חשוב לשים לב – גם אם הנכס משמש לפעילות הימורים רק חלק מהזמן, למשל – מסעדה ביום, מועדון פוקר בלילה – המקום יחשב למועדון הימורים (עע”מ 4436/02‏ תשעים הכדורים – מסעדה, מועדון חברים נ’ עיריית חיפה).

מי שמחזיק או מנהל מועדון למשחקים אסורים, צפוי לעד 3 שנות מאסר או קנס של עד 500,000 ש”ח!

מי שמשכיר את הנכס בו מנוהל המועדון, או שמרשה לאחר לנהל בו מועדון הימורים, צפוי גם הוא לעונש משמעותי – שיכול להגיע עד ל-6 חודשי מאסר או לקנס של עד 150,000 ש”ח!

 

הימורים באינטרנט – עבירת הימורים חמורה במיוחד ואכיפה נוקשה

בשנים האחרונות צצות יותר ויותר אפליקציות ואתרים שמאפשרות לשחקנים להשתתף בהימורים ובמשחקים אסורים. המדינה ובתי המשפט רואים פעילות זו כפלילית, ומי שלוקח בה חלק יואשם בעבירת הימורים. זאם, גם אם מעורבותו מסתכמת בגביית כסף מהשחקנים או בהעברת כספי הזכייה לשחקנים, או שהוא עובד עבור אתר או אפליקציה להימורים מקוונים ונותן להם שירותי מיחשוב או שירותי תשלום.

חשוב לשים לב שהחוק לא מבחין בין הימורים או משחקים אסורים שנערכים באופן מקוון לבין אלו שנערכים במועדוני הימורים – והעונש המקסימלי בגינם זהה.

לצד זאת, הפרקליטות ובתי המשפט רואים בהימורים באינטרנט חמורים במיוחד, אף יותר מהימורים בעולם הפיזי – והאכיפה והענישה בהתאם – בפסק דין של בית המשפט העליון נקבע כי עבירות הימורים מקוונים מצדיקים עונשי מאסר בפועל לתקופה ממושכת, והנאשמים נשלחו לשנת מאסר בפועל (ע”פ 6889/11 מדינת ישראל נ’ אלירן עובד).

 

העונשים על עבירות ההימורים השונות בישראל

העבירה מאסר מקסימלי קנס מקסימלי
ארגון/עריכת משחק אסור 36 חודשי מאסר 500,000 ש”ח
ארגון/עריכת הגרלה או הימור 36 חודשי מאסר 500,000 ש”ח
החזקה/ניהול מועדון הימורים 36 חודשי מאסר 500,000 ש”ח
השתתפות במשחק אסור 12 חודשי מאסר 60,000 ש”ח
הפצה/פרסום משחק אסור, הגרלה או הימור 12 חודשי מאסר 150,000 ש”ח
השכרת נכס למועדון הימורים 6 חודשי מאסר 150,000 ש”ח
מכירת כרטיסי חישגד/לוטו/Winner לקטין 6 חודשי מאסר

 

אל תהמרו על החופש שלכם – חשד לביצוע עבירת הימורים

כשמדובר באישום או חשד לביצוע עבירות הימורים, העונשים יכולים להיות כבדים מאוד, עם השלכות קשות לנאשם ולבני משפחתו. אל תהמרו על החופש שלכם – אם אתם נחקרים או מואשמים בעבירות הימורים, חשוב להבין היטב את כל הנסיבות כדי לדעת האם בכלל ביצעתם עבירת הימורים ומהן האפשרויות העומדות בפניכם. הסתבכתם? צרו קשר עכשיו עם עורך דין פלילי.

עבירות ההימורים בישראל
עבירות ההימורים בישראל
רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
שאלות ותשובות בנושא עבירות הימורים בישראל

ככל הנראה – לא! אפילו שככלל משחק פוקר יכול להיחשב “משחק אסור”, החוק קובע 3 נסיבות שאם כולן מתקיימות – השחקנים (וגם המארגן!) לא עוברים על החוק – המשחק מיועד לחוג מצומצם שבין חבריו קיים קשר מלבד ההימור, המשחק אינו מתקיים במקום למשחקים אסורים, וההימור נעשה על סכום סמלי ולא משמעותי ובתדירות נמוכה.

ככל הנראה – כן! שלא כמו במקרה של משחק בין חברים, במקרה זה חדר הישיבות עלול להיחשב ל”מקום משחקים אסורים” ומשחקי הפוקר – ל”משחק אסור”. העובדה שבשגרה מדובר בחדר ישיבות שהאירוע סגור למוזמנים בלבד לא מכשירה אותו לחוקי במקרה זה. אמנם החוק מתייחס בחומרה פחותה למי שמשתתף במשחק (בהשוואה למי שאירגן אותו), גם השתתפות בלבד היא עבירת הימורים שלצדה עד שנת מאסר או קנס של עד 29,200 ש”ח!

ככל הנראה – לא! לא כל משחק שהמנצח זוכה גם בסכום כסף משמעותי הוא “משחק אסור” שהמשתתף בו מבצע עבירת הימורים. על פני הדברים, ביליארד אינו תלוי בגורל או במזל, אלא בכישרון וביכולת, ולכן ככל הנראה אינו משחק אסור וניתן להתחרות בו גם בעבור סכומי כסף מבלי שהדבר יחשב לעבירת הימורים. חשוב לשים לב – אם אתה תנסה להמר על התוצאה של המשחק (למשל, שבנך יזכה) – זו כן עבירת הימורים!

ככל הנראה – כן! הימורים על תוצאת קרבות בין בעלי חיים הם משחק איסור, ובנסיבות דומות לאלו המתוארות – המוסך נחשב ל”מקום משחקים אסור”. גם אם אתה לא משתתף או לוקח חלק – וגם אם לא היית מקבל כל תמורה בעבור השימוש במוסך להימורים – אתה צפוי לעונש מאסר של עד 6 חודשים או לקנס של עד למעלה מ-150 אלף ש”ח!

מידע נוסף בנושא פלילי
סחיטה מינית באינסטגרם

אינסטגרם – הפלטפורמה הפופולרית ברשת לשיתוף תמונות וסרטונים, הפכה בשנים האחרונות גם לזירת פשע דיגיטלית. התופעה של סחיטה מינית ברשתות החברתיות, הידועה גם במונח “סקסטורשן”

קרא עוד
סחיטה באיומים בגירושין

הליך גירושין, ידוע ככזה הטומן בחובו רגשות קשים, מתחים וכאב רב. במקרים קיצוניים, רגשות אלו עלולים להוביל להתנהגויות פוגעניות, ביניהן סחיטה באיומים בגירושין. עבירה זו,

קרא עוד
סחיטה באיומים ברשת

העולם הדיגיטלי פתח צוהר לאפשרויות חדשות, אך גם חשף אותנו לסכנות חדשות. אחת מהן היא סחיטה באיומים ברשת, תופעה רחבה ומתרחבת שמשפיעה על אנשים מכל

קרא עוד
סחיטה מינית בפייסבוק

פייסבוק הפכה לחלק בלתי נפרד מחיינו. אנו משתמשים בה כדי להתחבר עם חברים ומשפחה, לשתף רגעים מיוחדים, ולצרוך חדשות ומידע. אך לצד היתרונות הרבים, טמונה

קרא עוד
אישום פלילי

אישום פלילי מהווה ומייצג מרכיב קריטי ועיקרי מכלל העיסוקים של המערכת המשפטית. משמעותו של האישום הפלילי הוא האשמת הנתבע על ידי המדינה כתוצאה מעבירה שנעשתה

קרא עוד
סחיטה אלקטרונית

סחיטה אלקטרונית היא עבירה פלילית שהפכה נפוצה להפליא עם התפתחות האינטרנט וערוצי המדיה החברתית. למרבה הצער, ההשלכות של סחיטה ברשת – ובפרט של סחיטה מינית

קרא עוד