חילוט רכוש בעבירות הלבנת הון

כל אזרח ישראלי זכאי להליך משפטי הוגן שיתחשב באורחות חייו ובזכויות הבסיסיות שהחוק מקנה לו. עבירות הלבנת הון נחשבות כעבירות פליליות שמי שנחשדים בביצוען נדרשים לעמוד לדין על פי חוק איסור הלבנת הון.

בסקירה זו נסביר על העונשים הצפויים למי שמורשע בביצוע עבירות הלבנת הון בישראל, לרבות חילוט רכוש בעבירות הלבנת הון, ונסביר באיזה אופן יכול עורך דין המתמחה בייצוג נאשמים בעבירות צווארון לבן והלבנת הון, לערער על עונש מסוג זה, במידה והורשעו ובית המשפט הורה על חילוט רכושם.

 

אילו פעולות כספיות נחשבות כעבירות הלבנת הון בישראל?

עבירות הלבנת הון הידועות גם כעבירות הלבנת כספים, הינן פעולות שנעשות בכסף או רכוש, בכדי לטשטש את מקורם של טובין וכספים אשר הושגו באמצעים פליליים מסוגים שונים. מטרתן של עבירות הלבנת הון, אם כך, הינה לגרום לכספים או הרכוש שהושגו באמצעות פעילות פלילית, להראות כממון שהושג בדרכים לגיטימיות וחוקיות לחלוטין. ישנם מקרים לא מעטים שבהם עבירות הלבנת הון מתבצעות על ידי פיזור ההון השחור בשוק הפיננסי.

 

העונשים הצפויים למי שהורשע בביצוע עבירות הלבנת הון בישראל

על פי חוק איסור הלבנת הון בישראל, רשויות החוק בארץ רשאיות לבצע הליך ששמו “חילוט רכוש בעבירת הלבנת הון”, על מנת שהמדינה תוכל להשיב לחזקתה את אותם כספים ונכסים אשר נעשו בדרכים לא כשרות ולא חוקיות, כדוגמת פעילות עבריינית לסוגיה.

יחד עם זאת, מן הראוי לציין בהקשר זה, שחילוט רכוש בעבירות הלבנת הון איננו מתבצע בתור חלופה לעונש מאסר של העבריין או כאלטרנטיבה שבאה להחליף עונש של תשלום קנסות, אותו עשוי בית הדין הפלילי לגזור על מי שיורשע בביצוע עבירות של הלבנת כספים. למעשה, חילוט רכוש בעבירות הלבנת הון הוא עונש שמתווסף אל העונשים הקבועים בחוק בגין הלבנת כספים.

 

חילוט פלילי מול חילוט אזרחי

בית הדין הפלילי שמטפל בהליך משפטי הנסוב סביב עבירות הלבנת הון, רשאי כאמור, להורות על חילוט רכוש בעבירות הלבנת הון. פעולת החילוט עשויה להתבצע כחילוט פלילי, כאשר מדובר ברכוש אשר הושג במסגרת פעילות פלילית או ברכוש שנעשה בו שימוש לשם ביצוען של עבירות פליליות.

לעומת זאת, בידי בית הדין נתונה גם הסמכות לדרוש כי יתבצע מול העבריין  המורשע הליך של חילוט אזרחי של הרכוש שאיננו מעורב בהליכים הפליליים. הליך החילוט האזרחי יבוצע כאשר אין אפשרות להעמיד לדין את הנאשם. למשל, כשמדובר על מקרה שבו החשוד ברח למדינה אחרת, או כשנחשף רכוש שהוא רלוונטי לעניין המשפט, לאחר שההרשעה בהליך המשפטי כבר הושגה.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

חילוט רכוש בעבירות הלבנת הון – כך הוא מתבצע

הליכים של חילוט רכוש בעבירות הלבנת הון, נפרסים על פני תקופה מוגדרת ומתבצעים באופן הדרגתי. הסיבה לכך הינה הצורך לאפשר לנאשם המורשע בעבירות הלבנת הון להיערך למימוש הסנקציות שהוטלו עליו או לערער על החלטתו של בית המשפט בתיקו – הליך שעשוי לקחת זמן.

ראשית של הליך החילוט בהגשת רשימה מפורטת של פריטי הרכוש שאותם התביעה מבקשת להפקיע מידיו של הנאשם. השלב הבא בחילוט הרכוש, הוא הגשת מסמך נוסף ובו פירוט אודות עבירות הלבנת ההון שמיוחסות לנאשם ופרטיו של האדם שהעבירות הללו מיוחסות לו. בשלב ההמשך יתבצע דיון בסעיפי כתב האישום, בנוכחות הנאשם.

 

חילוט רכוש בעבירות הלבנת הון – עונש דינאמי

חילוט רכוש בעבירות הלבנת הון נחשב כהליך ענישה דינאמי במהותו. הכוונה הינה לכך שבמידה והתביעה מבקשת להפעיל הליך של חילוט רכוש בנוסף למה שהוחלט עליו במסגרת ההליכים הפליליים במקור, הן רשאיות לעשות כן.

יחד עם זאת, החילוט של רכוש נוסף על הרכוש שהוחרם במקור במסגרת הוראת החילוט הראשונה שניתנה בבית המשפט, מחייב מתן הודעה מוקדמת לנאשם, ומתן אפשרות לערער על המהלך לבית המשפט. ישנם מקרים מסוימים שבהם מתברר שהנאשם איננו יכול למסור לרשויות החוק את הרכוש שיועד לחילוט, היות ורכוש זה אינו באמתחתו עוד. במצב כזה הרשויות יפעלו לאיתור הרכוש המדובר והפקעתו מידי בעליו החדשים.

האם עורך דין פלילי יכול לערער על הוראה לחילוט רכוש בעבירות הלבנת הון?

כשבית המשפט מורה על חילוט רכוש בעבירות הלבנת הון, עולה השאלה אילו פריטי רכוש יש להחרים מידי העבריין שהורשע. התשובה לשאלה זו אינה טריוויאלית ולכן קשה לתת מענה חד משמעי בעניין, אולם בכל זאת קיימים מספר קווים מנחים בנושא החילוט שנועדו למנוע חילוט מלא של רכושו של הנאשם.

לצורך העניין, במקרים שבהם הוכח שאדם שהורשע בביצוע הלבנת כספים, יכול להוכיח כי רכוש מסוים הגיע לחזקתו במסגרת רכישה חוקית ומבלי שאותו רכוש שימש בתור אמצעי לביצוע עבירות פליליות או עבירת הלבנת הון, רכוש זה לא יהיה בר חילוט בנסיבות רגילות.

כאשר ניתנת הוראת חילוט אשר עומדת בסתירה לקווים המנחים הללו, יש מקום לבדוק היתכנות לבגשת ערעור על פסק הדין באמצעות עו”ד פלילי המתמחה בייצוג נאשמים בתיקי הלבנת הון.

 

לסיכום

כשאדם במדינת ישראל הורשע בעבירות הלבנת הון, בית המשפט רשאי להורות על פעולה שנקראת חילוט רכוש בעבירות הלבנת הון. זאת ככל שקיים חשד מוחשי לכך שהרכוש האמור הושג בדרכים פליליות או ששימש בתור אמצעי לביצוע עבירות פליליות.

הליכי חילוט, כאמור, אינם באים על חשבון העונשים הקבועים בדין הפלילי בצידן של עבירות הלבנת הון (היינו, עונש מאסר וקנס כספי) ואינם מחליפים אותם. עם זאת, חשוב לדעת שחילוט הרכוש בעבירות הלבנת הון איננו החלטה בלתי הפיכה.

על מנת להימנע מהליכים כאלו, היה ואתם חשודים או נאשמים בעבירות הלבנת הון, מהרו לפנות לעזרתו של עו”ד פלילי שצבר ניסיון עשיר בייצוג של חשודים / נאשמים בתיקי הלבנת כספים לשם הערכת ערוצי הפעולה אשר עשויים לאפשר את ביטולו של כתב האישום או לכל הפחות – הפחתה בעונש במקרה של הרשעה.

 

כל המידע המוצג במסגרת מאמר זה מובא לידיעה כללית בלבד, איננו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום פנים ואופן. במידה ונדרשים ייעוץ משפטי, ייצוג משפטי או ליווי משפטי לטובת טיפול במקרה ספציפי, יש לפנות בהקדם לקבלת סיוע משפטי פרטני של עורך דין פלילי מורשה.

חילוט רכוש בעבירות הלבנת הון
חילוט רכוש בעבירות הלבנת הון
רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא הלבנת הון
הלבנת הון – עונש

בשנת 2000, עם תחילת העשור הראשון של המאה העשרים ואחת, נחקק בישראל חוק איסור הלבנת הון. חוק זה הוא אחד החוקים המשמעותיים ביותר הנוגעים לטיפול

קרא עוד
עורך דין הלבנת הון

עבירת הלבנת הון היא אחת העבירות שרשויות החוק במרבית המדינות המתוקנות בעולם מקדישות זמן ומשאבים רבים להילחם בהן. חוק איסור הלבנת הון שנחקק בתחילת שנות

קרא עוד