הלבנת הון – עונש

בשנת 2000, עם תחילת העשור הראשון של המאה העשרים ואחת, נחקק בישראל חוק איסור הלבנת הון. חוק זה הוא אחד החוקים המשמעותיים ביותר הנוגעים לטיפול בהון השחור בישראל על כל היבטיו. עם חקיקת החוק הצטרפה מדינת ישראל באופן פעיל למאבק חובק עולם, המתנהל מזה זמן רב כנגד מלביני הון.

מהי בעצם הלבנת הון? למה חשוב להגיע ולחשוף את המקורות של הון שהושג בדרכים בלתי לגיטימיות? כיצד מתנהל המאבק כנגד הלבנת הון במישורים השונים – הבין לאומי והארצי? מהי הענישה כנגד מלביני הון ומה המשמעות המעשית של המאבק עבור כל אחד מאיתנו? איך יכול עורך דין פלילי איכותי לסייע בהגנה של אדם פרטי או בעל עסק שנחשד בהלבנת הון?  כדאי לקרוא – כל התשובות בהמשך המאמר.

 

מלביני הכספים – קווים לדמותם

כאשר אנו שומעים את המונח “מלביני כספים” – מדובר בגופים עסקיים ואנשים פרטיים אבל בעיקר בארגוני פשיעה, שליבת הפעילות העסקית שלהם קשורה בצורה הדוקה לנושא. ארגונים מהסוג האמור משקיעים הון עתק ומאמצים גדולים במטרה להכניס למחזור העסקי והכספי הלגיטימי שלהם הון שהגיע אליהם ממקורות מפוקפקים. בשורות להלן נעסוק בהרחבה בנושא הלבנת הון, המשמעויות שלה וכן בעונש הצפוי למי שנחשף כמלבין הון ומי שסייע בהלבנת הון.

 

הלבנת הון – מה זה בעצם

ההגדרה הקולעת ביותר למושג הלבנת הון היא פשוטה להבנה. על פי ההגדרה, הלבנת הון היא כל פעולה המתבצעת על מנת להסוות את המקורות של הון שהושג בדרכים בלתי חוקיות, בלתי מוסריות או כאלה שעלולות לפגוע בביטחון המדינה או באזרחיה.

עם הדרכים הבלתי חוקיות להשגת הון ניתן למנות מרמה, הונאה, גניבה והימורים. עם הדרכים הבלתי מוסריות ניתן למנות עבירות של זנות, סחר בנשים, סחר בעבדים ובבני אדם בכלל. העבירות מסכנות את ביטחון המדינה ואזרחיה כוללות סחר בלתי חוקי בנשק ובאמצעי לחימה, שוד (כולל שוד ימי, שלמרבה הפלא עדיין לא עבר מן העולם) וגניבה.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

מהן עבירות הלבנת הון

כלל העבירות שהן הלכה למעשה הלבנת הון, מוגדרות עבירות מקור. במדינת ישראל מוגדרות עשרים עבירות כאלה כשכל הון שהושג, כולו או חלקו, באמצעות ביצוע של אחת מהן או יותר, נחשב כ – “הון שחור”, קרי הון בלתי חוקי.

למען הסר ספק – גם העלמת מס יוצרת הון שחור, שבמוקדם או במאוחר ינסו המחזיקים בו להכניס אותו לתוך המחזור הכספי הלגיטימי. מי שהואשם בהחזקת הון שחור ובניסיון להלבנת הון, עשוי להזדקק לשירותיו הטובים של עורך דין פלילי שיסייע לו לצאת מהסבך ולמנוע החרמה של ההון אותו צבר בדרך לא דרך.

 

איך ניתן לחשוף הלבנת הון בשנת 2020?

למעשה, הרחבת האפשרות לזהות הון שחור שהשימוש בו אסור, צועדת יד ביד עם ההתפתחויות הטכנולוגיות. הטכנולוגיות המודרניות מאפשרות מעקב אחרי הון שנוצר בדרכים לא לגיטימיות, כולל ניסיונות להבריח אותו ממדינה אחת לרעותה. אם בעבר שלטה האמירה הבנאלית הגורסת כי “לכסף אין ריח”, הרי שהיום מתברר שהיא איננה נכונה, או ליתר דיוק – לא לחלוטין.

נכון להיום לכסף יש ריח, או לכל הפחות יש לו צבע ואפשר לעקוב בחלק ניכר מהמקרים אחרי המקורות שלו. בנוסף, אפשר לעקוב אחרי הדרכים השונות שבהן מנסים בעלי הון שחור להלבין אותו. ככל שתנועת הכסף הפכה לוירטואלית בדגש על העדר אפשרות להעביר כמויות מזומנים גדולות, כך המעקב אחרי המסלול שעובר ההון השחור הוא אפשרי.

אמצעים טכנולוגיים יכולים לחשוף חשבונות בנק בעייתיים, שמוכח שהם משרתים גופים בלתי לגיטימיים. באותם אמצעים אפשר לחשוף גם חברות וגופים עסקיים המשמשים כתחנה לכספים הבלתי לגאליים. מכאן אפשר להסיק, לפיכך, שכל סכום כסף שעובר בהם הוא בהכרח הון שחור. זאת ועוד – כאשר בעל הון מפקיד סכומי כסף גדולים, הוא מחויב לחשוף את מקורם ולהוכיח הלכה למעשה שהטענות שלו אכן נכונות.

במילים פשוטות יותר – כסף שאין הוכחה שהוא לגיטימי, נחשב באופן אוטומטי כהון שחור והניסיון להפקיד אותו עלול להיחשב כניסיון לביצוע עבירת הלבנת הון. הבנקים בישראל, כמו גם מקביליהם במדינות המשתפות פעולה במאבק בהון השחור, מחויבים בדיווח על כספים חשודים. מדובר בהפקדות בסכומים גדולים שמקורם לא ידוע, תנועות חשודות בין חשבונות וכל פעולה שעלולה להיחשב חריגה ובלתי מוסברת מבחינה חוקית.

 

למה חשוב לחשוף הון שחור ולמנוע הלבנת הון בעזרת ענישה מרתיעה

הון שהושג בדרכים בלתי חוקיות פוגע הלכה למעשה או עלול לפגוע באנשים רבים שחלקם הגדול חף מפשע והוא בגדר קורבן. מי שסוחר בסמים מרוויח כסף, אבל עושה זאת על חשבון מי שהתמכר לסם במקרה או, סביר יותר, במזיד ובמרמה. מי שמרוויח כסף מסחר בנשים עושה זאת על גבן של נשים שהוכרחו לעסוק בזנות וחייהן הפכו לגיהנום. השודד, באופן טבעי, מרוויח את כספו על חשבון הקורבנות שנשדדו בכוח.

ככל שהרשויות ימנעו ממבצעי פשעים כאמור לעיל ופשעים רבים אחרים להכניס את הכספים שצברו למחזור הלגיטימי, כך יהפוך הון שנוצר בדרכים בלתי חוקיות לבלתי רצוי. בשלב הבא, כך מאמינים המעורבים בנושא הלבנת ההון, תפחת באופן אוטומטי הפשיעה בכלל התחומים הבלתי לגאליים. בשנים האחרונות ניתן לשמוע מדי פעם על הצלחות בתחום והסברה היא שמספר ההצלחות וההיקפים שלהן רק ילכו ויגדלו.

 

מהי מדיניות הענישה בגין הלבנת הון

באופן עקרוני, העונש בגין הלבנת הון עשוי לנוע בטווח שבין חמש שנות מאסר לבין עשר שנים מאחורי סורג ובריח. בנוסף, העונש אינו מונע מהמדינה ומרשויות האכיפה לחלט כספים שהושגו במרמה או באמצעות הלבנת הון. לחילופין, יש מקרים שבהם מחויבים המורשעים בעבירות מהסוג הזה בקנסות כספיים משמעותיים. יחד עם זאת, בית המשפט יכול להתחשב גם בנסיבות מיוחדות של הנאשם ולהקל את עונשו בגין נסיבות מקלות שונות.

כיוון שהשיפוט על פי חוק הלבנת הון בישראל נמצא עדיין בשלבים ההתחלתיים שלו, יש סבירות גבוהה שיחולו בעתיד שינויים הן בחומרת העונש על עבירות דומות והן במידת ההתחשבות של השופטים היושבים בדין בנסיבות מקלות, לטוב או לרע. עם זאת, סביר להניח שבנושא חילוט הכספים שהושגו תוך עבירה על חוקי הלבנת הון, לא יחולו שינויים משמעותיים, אם בכלל.

 

המאבק בהלבנת הון – המישור הבין לאומי

המאבק בהון השחור ובהלבנת הון רק הולך ומתגבר כתוצאה משיתוף פעולה פורה המתקיים מזה זמן בין המדינות השונות החתומות על האמנה למאבק בהון השחור. במסגרת שיתוף הפעולה הבין לאומי מחליפות מדינות שונות ביניהן מידע על הון שחור ועל עבריינים לכאורה המבצעים פעולות שונות שיכולות להיחשב כפליליות.

המטרה היא למנוע מעבר של הון שחור בין מדינות, מה שעלול להקשות על כל אחת מהן למצות את הדין עם העבריינים. בנוסף, חשוב לעקוב אחרי המסלול של ההון וליירט אותו לפני שהוא מגיע לגורמים עבריינים או אפילו לידי גורמי טרור. מזה זמן ידוע שפשע מסייע בהגברת הטרור, והטרור מצידו תורם להגברת הפשיעה. גם את ניתוק הקשר הזה שמו לעצמם גורמי האכיפה למטרה.

 

חוק איסור הלבנת הון והמשמעות שלו לכל אדם בישראל

חוק איסור הלבנת הון הוא, כאמור, חוק חדש יחסית ועדיין אי אפשר לומר שמלוא המשמעויות שלו מובנות או שרשויות האכיפה ניצלו את מלוא הפוטנציאל שלו. עם זאת, כבר עכשיו ברור שמעבר להשפעה שלו על ארגוני פשיעה, סוחרים בנשים, מפעילי הימורים בלתי חוקיים ושאר היצרנים של הון שחור, החוק עתיד להשפיע גם על האזרח הקטן.

כבר כעת מוטלות מגבלות על הפקדת מזומנים לחשבון האישי, לא כל שכן לחשבונות שאינם קשורים למפקיד במישרין. בנוסף, מי שרוכש דירה חדשה חייב להצהיר על המקור של ההון העצמי שהעמיד לטובת הרכישה. ההצהרה הזאת מחייבת גם אזרחים זרים המעוניינים לרכוש נדל”ן בישראל. הגשת חשבוניות פיקטיביות מספקים או נותני שירותים, במטרה להפחית את שורת הרווח ואיתה את תשלום מס ההכנסה, עלולה להתגלות במהירות דווקא משום שמרבית העסקים מנהלים את החשבונות שלהם באמצעות תוכנות מקוונות.

התוכנות הללו מקלות על המעקב אחרי התנועות הכספיות האמורות ללוות את קבלת החשבוניות הללו, ואת האפשרות להשוות בין הסכומים שמקבל החשבונית שילם לכאורה, לבין הסכומים שנותן החשבונות קבל לכאורה. גם הקטנת האפשרות לביצוע עסקאות במזומנים מהווה חלק אינטגרלי מהמאבק בהון השחור.

עם זאת, עדיין יכולות לקרות טעויות ושגיאות. עורך דין פלילי המתמחה בטיפול בתיקי הלבנת הון, מסייע לאנשים פרטיים ובעלי עסקים שהואשמו שלא בצדק בהלבנת הון, ומיישר את ההדורים אל מול הרשויות.

 

מה צופן העתיד במלחמה בהון השחור

נכון להיום, קרן המטבע הבינלאומית מעריכה כי ההון השחור מהווה בין שלושה לבין חמישה אחוזים מהתוצר הלאומי הגולמי ויש מדינות שבהן האחוזים גבוהים אפילו יותר. ההנחה היא שבשנים הקרובות יקטנו האחוזים האלה. אם בישראל, על פי ההערכות האלה, מתגלגלים בין עשרים מיליארד לבין חמישים מיליארד ש”ח בשנה בהון שחור, הקטנת הסכומים הללו תעשה רק טוב לכלכלה.

להחמרת האכיפה והקפדה על כך שמבצעי הלבנת הון יקבלו עונש משמעותי ומרתיע, יש תרומה משמעותית למלחמה בעבירות הלבנת הון בישראל. מנגד, כל אדם פרטי ובעל עסק נדרש להיזהר במעשיו ולהגדיל את השקיפות שלו בכל מה שקשור לכספים.

כל זאת במקביל להימנעות מביצוע פעולות שעלולות להתפרש שלא כהלכה. אם בכל זאת חל מצב ביש שבמסגרתו נחשדתם במעורבות בביצוע הלבנת הון או שהוגש כנגדכם כתב אישום בגין עבירות הלבנת הון, דעו כי עורך דין פלילי הלבנת הון בקיא ומנוסה, הוא הגורם המקצועי אשר יוכל לסייע לכם להיחלץ מהמצב הבעייתי הזה.

 

האמור במאמר זה אינו מהווה תחליף לקבלת יעוץ משפטי פרטני מטעם עורך דין פלילי, והוא מובא כמידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה מידע משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. לטיפול במקרים ספציפיים יש לפנות באופן ישיר לסיוע מקצועי מעו”ד פלילי.

הלבנת הון - עונש
הלבנת הון – עונש
רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא הלבנת הון
חילוט רכוש בעבירות הלבנת הון

כל אזרח ישראלי זכאי להליך משפטי הוגן שיתחשב באורחות חייו ובזכויות הבסיסיות שהחוק מקנה לו. עבירות הלבנת הון נחשבות כעבירות פליליות שמי שנחשדים בביצוען נדרשים

קרא עוד
עורך דין הלבנת הון

עבירת הלבנת הון היא אחת העבירות שרשויות החוק במרבית המדינות המתוקנות בעולם מקדישות זמן ומשאבים רבים להילחם בהן. חוק איסור הלבנת הון שנחקק בתחילת שנות

קרא עוד