זימון לחקירה במשטרה

לאנשים רבים אין הבנה של ההשלכות הקשורות בזימון לחקירה משטרתית. בעיקרו של דבר, זהו צעד פרוצדורלי שנועד לחשוף ולאשר עובדות, לגבות עדויות מעדים, לאסוף ראיות ולגבש כתבי אישום במידת האפשר. במאמר זה נסביר מה כדאי לעשות כשמקבלים זימון לחקירה במשטרה, לאיזה צורך הדבר מתבצע וכיצד ראוי להתנהל במסגרת החקירה כדי להגן על הזכויות והאינטרסים שלכם.

 

מה כדאי לעשות כשמקבלים זימון לחקירה במשטרה?

אם קיבלתם זימון למשטרה לחקירה, חיוני לנקוט בצעדים מסוימים:

  1. לבדוק את הלגיטימיות של הזימון כדי לוודא שהוא באמת מהמשטרה: אם הזימון מועבר באמצעות שיחת טלפון בלבד, ייתכן שמדובר במתיחה ללא משקל חוקי. בדרך כלל, זימון משטרה לגיטימי נשלח גם בדואר.
  2. לפנות לייעוץ מעורך דין פלילי בעל ניסיון: רצוי לעשות זאת עוד לפני תחילת החקירה בפועל, וגם אם אתם סבורים ששהליך החקירתי ממילא לא יוביל להגשת כתב אישום נגדכם. עו”ד פלילי יכול לספק לכם הנחיות ואסטרטגיות חשובות להתנהלות בחקירה, מה שיכול לשפר משמעותית את הסיכויים לתוצאה חיובית, גם אם החקירה בסופו של דבר לא תניב השלכות משפטיות.

 

לאיזה צורך מתבצע זימון לחקירה במשטרה?

חקירות משטרתיות מתבצעות לצרכים שונים ומקיפות מגוון רחב של תחומים, לרבות עבירות פליליות, תאונות עבודה, תאונות דרכים,  שריפות ואיתור נעדרים. בין אלה, חקירות הקשורות בעבירות פליליות הן המורכבות ביותר, מאחר ומטרתן היא למנוע פעילות פלילית, לחשוף פשעים, לתפוס עבריינים, לעצור חשודים, לצבור ראיות הנחוצות להעמדה לדין ולסייע בהשגת הרשעות.

 

מה המשמעות של קבלת זימון לחקירה משטרתית?

לקבלת זימון לחקירה במשטרה יש חשיבות פסיכולוגית ומעשית כאחד. חקירה כזו עשויה להיפתח בתגובה לתלונה שהוגשה או לפי שיקול דעתה של המשטרה עצמה, במיוחד כאשר קיים חשד למעורבות של אדם במעשה פלילי או הוכחות לכך. גם עבור אנשים חפים מפשע, קבלת זימון למשטרה עלולה להיות מטרידה, ולייצר לחץ וחרדה של ממש סביב האירוע. לפיכך, מומלץ לפנות להכוונה מעורך דין פלילי איכותי כאשר מתמודדים עם מצב כזה.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

האם חייבים להיענות לזימון לחקירה במשטרה?

בישראל החוק אינו מחייב אדם להתייצב במשטרה לחקירה. למרות זאת, אם אדם שזומן לחקירה במשטרה מודע למעורבותו בעניין הנחקר, עליו לספק נימוק תקף להיעדרותו מהחקירה אליה זומן. אם ההסבר ייחשב בלתי מספק, ניתן ליתן נגדו צו בית משפט להגיע לחקירה גם בניגוד לרצונו.

 

כיצד חקירת משטרה מתנהלת הלכה למעשה?

הבנת התהליך שבו מתנהלת חקירה משטרתית, יכולה להיות מועילה בהקלה על המצוקה הרגשית שחווה הנחקר ועלולה למנוע השלכות משפטיות מיותרות. חשוב לדעת שחקירות במשטרה נערכות תחת מגבלות מסוימות שנקבעו במסגרת החוק. בהתאם לכך, אם נחקר חש שזכויותיו אינן נשמרות במהלך החקירה, יש לו אפשרות לסרב להמשכה ולפנות לייעוץ משפטי.

ככלל, חקירות במשטרה יכולות להתבצע כתשאול המתקיים בעל פה או בשילוב עם כלים כגון פוליגרף וכלים לזיהוי פלילי, כמו מערכת לאיסוף טביעות אצבעות, מאגרי מידע פליליים, קלסתרונים בדיקות ביולוגיות ובדיקות פיזיות. על חקירות המשטרה חל חוק סדר הדין הפלילי משנת 2002. על פי חוק זה, חקירת חשוד מריכה להתבצע בתחנת משטרה, אלא אם כן הנסיבות מחייבות אחרת.

החקירות עשויות להתבצע על ידי שוטר בודד או צוות חוקרים ייעודי שהוקצה לתיק, באמצעות תשאול, במטרה להשיג מידע מהימן לצורך ניסוח האישומים. ההליך חייב להתנהל בשפה המובנת לחשוד, לרבות שפת הסימנים אם רלוונטי. בנוסף, תיעוד קולי או חזותי צריך להקיף את כל תהליך החקירה. במקרים בהם סבורים החוקרים כי החקירה עלולה להוביל להרשעה פלילית של הנחקר, הם מחויבים להודיע לו כי הוא נחקר תחת אזהרה ולהתקדם להליך “חקירה באזהרה” החל מאותו הרגע.

 

מה קורה לאחר שהחקירה במשטרה מסתיימת?

המשמעות המשפטית של חקירה משטרתית תלויה באופן בו היא מסתיימת. חקירה יכולה להסתיים מבחינה משפטית כאשר כל הראיות הנדרשות לפתיחת הליכים משפטיים נגד החשודים הצטברו, ובשלב הזה, התיק מועבר לעיון הפרקליטות.

לעומת זאת, חקירות עלולות להסתיים גם עקב חוסר בראיות או כאשר החוקרים לא מצליחים לזהות ולתפוס את העבריין. בנוסף, חקירות פליליות לעיתים מסתיימות גם בזיכוי החשוד מאשמה, או מגיעות לסיומן עקב התיישנות התיק. יתרה מכך, חקירה עלולה להיסגר בשל חוסר עניין לציבור, ובמקרים בהם חשוד מסוים נפטר, פעולה זו נעשית כדי לשמור על משאבי כוח אדם ולהפנות מאמצים לעבר מקרים רלוונטיים יותר.

בכל מקרה, סיומה של החקירה המשטרתית לא בהכרח אומר שהיא נסגרת לצמיתות באופן הרמטי. במקרים מסוימים גם חקירה משטרתית שנסגרה עשויה להיפתח מחדש, מטעמי שינוי בנסיבות, כמו הופעת עדי חקירה חדשים, חשיפת ראיות חדשות או שינויים במדיניות.

 

לסיכום

זומנתם לחקירת משטרה ואינכם בטוחים כיצד לפעול כדי להגן על האינטרסים שלכם, לממש את זכויותיכם ולהימנע מהפללה עצמית? זה הזמן לפנות לייעוץ וליווי משפטי מצוות “הפליליסט”! משרד עורכי דין “הפליליסט” הינו משרד עורך דין פלילי מוביל, בעל מעל לעשר שנות ניסיון בתחום המשפט בפלילי בישראל. למשרדנו המלצות רבות מלקוחות שיוצגו בידי עורכי הדין שלנו בהצלחה ורקורד מרשים של הישגים משפטיים בתיקים בדרגות מורכבות משתנות.

משרדנו מתמחה באופן מיוחד בדין הפלילי, מה שמאפשר לעורכי הדין שלנו לספק ללקוחותינו תמיכה משפטית איכותית ברמה יוצאת דופן, בתחום הפלילים. עורכי הדין שלנו הם כולם עו”ד פליליים יוצאי הפרקליטות מהשורה הראשונה, עם מוניטין מקצועי מעולה. פנו למשרדנו עוד היום לקבלת מענה משפטי המותאם למצב ולצרכים הפרטניים שלכם.

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא פלילי
סחיטה מינית באינסטגרם

אינסטגרם – הפלטפורמה הפופולרית ברשת לשיתוף תמונות וסרטונים, הפכה בשנים האחרונות גם לזירת פשע דיגיטלית. התופעה של סחיטה מינית ברשתות החברתיות, הידועה גם במונח “סקסטורשן”

קרא עוד
סחיטה באיומים בגירושין

הליך גירושין, ידוע ככזה הטומן בחובו רגשות קשים, מתחים וכאב רב. במקרים קיצוניים, רגשות אלו עלולים להוביל להתנהגויות פוגעניות, ביניהן סחיטה באיומים בגירושין. עבירה זו,

קרא עוד
סחיטה באיומים ברשת

העולם הדיגיטלי פתח צוהר לאפשרויות חדשות, אך גם חשף אותנו לסכנות חדשות. אחת מהן היא סחיטה באיומים ברשת, תופעה רחבה ומתרחבת שמשפיעה על אנשים מכל

קרא עוד
סחיטה מינית בפייסבוק

פייסבוק הפכה לחלק בלתי נפרד מחיינו. אנו משתמשים בה כדי להתחבר עם חברים ומשפחה, לשתף רגעים מיוחדים, ולצרוך חדשות ומידע. אך לצד היתרונות הרבים, טמונה

קרא עוד
אישום פלילי

אישום פלילי מהווה ומייצג מרכיב קריטי ועיקרי מכלל העיסוקים של המערכת המשפטית. משמעותו של האישום הפלילי הוא האשמת הנתבע על ידי המדינה כתוצאה מעבירה שנעשתה

קרא עוד
סחיטה אלקטרונית

סחיטה אלקטרונית היא עבירה פלילית שהפכה נפוצה להפליא עם התפתחות האינטרנט וערוצי המדיה החברתית. למרבה הצער, ההשלכות של סחיטה ברשת – ובפרט של סחיטה מינית

קרא עוד