הליכים משמעתיים במוסדות אקדמיים

כאשר סטודנט במוסד אקדמי בישראל מבצע עבירות משמעת, הוא עלול למצוא את עצמו מזומן להליכים משמעתיים, קרי ועדת משמעת של האוניברסיטה או המכללה. במאמר הבא נסביר מהם הליכים משמעתיים במוסדות אקדמיים, באילו נסיבות מתקיימים הליכים משמעתיים במוסדות אקדמיים, מה מייחד אותם מהליכים משפטיים אחרים, אילו השלכות עלולות להיות להליכים משמעתיים במוסדות אקדמיים, ובאילו מקרים עורך דין יכול פלילי יכול לסייע.

 

מהם הליכים משמעתיים במוסדות אקדמיים?

לאור הגידול שחל בשנים האחרונות במספר העבירות המתבצעות על ידי סטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה, חלה הגברה של מאמצי האכיפה של כללי המשמעת במוסדות האקדמיים השונים, לצד החמרת בסנקציות המוטלות על מי שעברו עליהם.

הליכים משמעתיים במוסדות אקדמיים הם הליכי השימוע בהם מציגה הנהלת האוניברסיטה או המכללה לסטודנט את חשדותיה לגבי העבירות שעבר הסטודנט לכאורה על כללי ההתנהגות ו / או האתיקה של המוסד, לצד הסנקציות הנגזרות ממעשיו.

במסגרת זו ניתנת לסטודנט ההזדמנות להשמיע את דבריו ולהפריך את הטענות שהועלו כנגדו באמצעות טיעוני נגד משלו. אף שהליכים אלו אינם הליך משפטי במובן המקובל של המונח, מומלץ לפנות להתייעצות עם עורך דין טרום ההתייצבות אליהם, על מנת להגיע מוכנים וערוכים להתמודד עם הטענות שעלולות לעלות במהלכם ולמנוע השלכות שעשויות לפגוע בעתידו האקדמי של הסטודנט.

 

מה מייחד הליכים משמעתיים במוסדות אקדמיים לעומת הליכים משפטיים אחרים

המאפיין הבולט בהליכים משפטיים במוסדות אקדמיים טמון בעובדה שהסטודנטים הלומדים במוסדות ההשכלה הגבוהה עושים זאת (לכאורה) מרצונם החופשי לרכוש לעצמם מקצוע לחיים, להעשיר את הידע שלהם ולסיים את לימודיהם כשתואר אקדמי באמתחתם.

הנחת המוצא שהנוכחות במוסדות האקדמיים נתונה לבחירתם של הלומדים בהם, לצד עלותו המכובדת של שכר הלימוד, מקנה למוסדות אלו מגוון אמצעים להפעלת לחץ משמעתי על הסטודנטים. מכאן שסטודנט העובר על נהלי המשמעת והאתיקה במוסד האקדמי בו הוא לומד, עשוי להיקלע להליך משמעתי שבו יוחלט על עתיד לימודיו במסגרת זו.

בניגוד להליכים פליליים שבהם הסנקציות המוטלות על העבריין משפיעות על היבטים שונים בחייו לרבות אפשרות לכליאתו ופגיעה בחופש שלו – השלכות ההליכים המשמעתיים במוסדות האקדמיים מוגבלות לרוב להמשך דרכו של הסטודנט במוסד האקדמי וזכאותו לקבלת תעודת הגמר מאותו מוסד. זאת למעט במקרים שבהם למעשיו של הסטודנט היה גם פן פלילי, כפי שנסביר בהמשך.

הליכים משמעתיים במוסדות אקדמיים
הליכים משמעתיים במוסדות אקדמיים

נסיבות שבהן מתקיימים הליכים משמעתיים במוסדות אקדמיים

להלן מספר סוגים שכיחים של הליכים משמעתיים במוסדות אקדמיים:

 

הליך שימוע בעקבות העתקה במבחן

העתקה במבחנים היא בין עבירות המשמעת החמורות יותר במוסדות אקדמיים. העונש בגין העתקות במבחנים עלול להיות השעיית הסטודנט מלימודיו לצמיתות ועד השעייה זמנית וחיוב של הסטודנט לעבור מבחן חוזר.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

הליכים משמעתיים בעקבות עבירת פלגיאט

פלגיאט נחשבת לעבירה החמורה מכל בראי האקדמיה, מאחר ומדובר על גניבה ספרותית, הווה אומר – הגשה של עבודה אקדמית או מאמר אקדמי שזכויות היוצרים שלו שייכות לאדם אחר שיצר אותם ולא לסטודנט. יחס עם זאת, לעתים קורה כי עבירה מסוג זה מתבצעת ללא כוונת זדון ומבלי שהמבצע היה מודע למעשיו. במצב כזה חשוב להסתייע בליווי משפטי מקצועי כדי לצמצם את ההשלכות הנגזרות מהמעשה.

 

הליכים משמעתיים בעקבות קניית עבודות אקדמיות

גם כאן מדובר בעבירה שנתפסת כמעשה בל יעשה מבחינת המוסד האקדמי. קנייה של עבודות אקדמיות היא בבחינת הונאה, וככל שחשיבותה של העבודה שנרכשה היא רבה יותר, כך גם העונש בצד המעשה יהיה מחמיר יותר.

 

הליך משמעתי בגין עבירות משמעת אחרות

לכל מוסד אקדמי ישנן תקנות שונות שכל הסטודנטים הלומדים במקום נדרשים לעמוד בהן. כאשר סטודנט עובר על סעיף מסעיפי תקנון המוסד, המוסד עשוי להטיל עליו סנקציות שונות בשל כך, בהתאם לחומרת העבירה שהתבצעה.

 

הליכים משמעתיים במוסדות אקדמיים בגין עבירות פליליות

בניגוד למרבית ההליכים המשמעתיים במוסדות אקדמיים, שהרשעה של הסטודנט בעבירות המיוחסות לו במסגרתם, גוררת לרוב סנקציות כגון הרחקה מהמוסד הלימודי או הגבלות הנוגעות ללימודים עצמם או לקבלת התואר, ישנן סוגי עבירות שעלולות להוביל בנוסף לסנקציות האקדמיות גם לפתיחה בהליכים פליליים כנגד הסטודנט – על כל המשתמע מכך.

עם העבירות הללו ניתן למנות:

  • עבירות רכוש במוסד האקדמי – כאשר מתבצעת פגיעה בציוד או נכסים ששייכים למוסד האקדמי, הדבר עשוי בהחלט להוביל להרחקת העבריין מן המוסד בנוסף להגשת תלונה משטרתית כנגדו.
  • עבירות פליליות במוסד האקדמי – כאשר סטודנט מבצע עבירות פליליות בתחומי המוסד האקדמי או עבירות שונות הנוגעות ללימודיו במקום, מעבר לסנקציות הנוגעות ללימודיו במוסד הוא עשוי לעמוד גם בפני הגשת תלונה משטרתית כנגדו ופתיחה בהליכים פליליים על כל המשתמע מכך.

 

אילו השלכות עלולות להיות להליכים משמעתיים במוסדות אקדמיים

ההשלכות האפשריות של הליכים משמעתיים במוסדות אקדמיים, עלולות להיות זיכוי של הסטודנט ועד הרשעה מלאה והרחקתו ממוסד הלימודים האקדמיים המדובר. הרחקת התלמיד עשויה להיות למשך תקופה מוגבלת, אולם באותה מידה עשויה גם להיות לאלתר, ככל שהעבירה המיוחסת לסטודנט מצדיקה צעד כזה.

 

הליכים משמעתיים במוסדות אקדמיים – באילו מקרים עורך דין יכול פלילי יכול לסייע

לרוב, ועדות המשמעת של המוסדות האקדמיים לא נוהגות להחמיר בסנקציות המוטלות על הסטודנטים, זאת למעט במקרים של עבירות בדרגת חומרה גבוהה ובהם מקרי העתקה או ביצוע הונאה. בדרך כלל, עורך דין מיומן המכיר את הנושא והיודע כיצד לגשת לדיונים משמעתיים, יכול להשיג עבור הסטודנט תוצאה שתאפשר לו לסיים את הלימודים האקדמיים שלו בכבוד.

 

בשורה התחתונה

האם זומנתם לדיון משמעתי במוסד האקדמי בו אתם לומדים? זה בדיוק הזמן לפנות להתייעצות משפטית עם עורך דין מנוסה על מנת לבצע בקרת נזקים ולהעריך את ההשלכות האפשריות של ההליכים המשמעתיים שאתם ניצבים לקראתם. בהצלחה!

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
שאלות ותשובות בנושא הליכים משמעתיים במוסדות אקדמיים

הליכים משפטיים ניתן לבצע לא רק בגין עבירות פליליות, אלא גם בגין עבירות משמעת שמתרחשות על ידי סטודנטים במוסדות אקדמיים. לכל עבירת משמעת אפשרית שסטודנט יכול לבצע, כמו למשל הפרת טוהר הבחינות או הפרת כללי אתיקה שונים, ישנו עונש שהמוסד האקדמי יכול להשית על אותו סטודנט.

בין הנסיבות שבגינן נערכים הליכים משמעתיים במוסדות אקדמיים ניתן למנות הליכים בעקבות העתקה במבחן, הליכים בעקבות רכישה של עבודה אקדמית או הגשת עבודה אקדמית שאינה מקורית, הליכים בגין הפרה של כללי זכויות יוצרים וגניבה ספרותית וכן הליכים בגין עבירות משמעת נוספות.

מרבית ההליכים המשמעתיים במוסדות אקדמיים לא נעשים בגין עבירות פליליות שנמצאות בחוק העונשין הישראלי, ולכן הסנקציות האפשריות הן בעיקרן נוגעות להמשך עתידו האקדמי של הסטודנט ואפשרותו להמשיך ולהיות סטודנט מן המניין באותו מוסד אקדמי שבו ביצע לכאורה את העבירה המשמעתית.

אמנם במרבית המקרים לא מדובר בעבירות פליליות מן המניין, אלא בעבירות משמעתיות כמו העתקה במבחנים, אך גם בגין עבירות אלו עורך דין פלילי יוכל לסייע לסטודנט החשוד. עורך הדין יוכל להציג טענות הגנה משכנעות בפני ועדת המשמעת, וכך לנסות ולהפחית מחומרת המעשה ומחומרת העונש הצפוי.

מידע נוסף בנושא הליכים
מי זכאי למחיקת רישום פלילי?

הרישום הפלילי הוא רישום נלווה לתהליך הפלילי, שיכול להשאיר כתם משמעותי על חייו של העבריין המורשע המנסה להשתקם לאחר ריצוי עונשו. כתם זה מתבטא במספר

קרא עוד
הליכי הסגרה

מעת לעת מתעורר בתקשורת הנושא של הליכי הסגרה של עבריינים בין מדינות. הליכי הסגרה נדרשים בדרך כלל מצד מדינה בה ביצע החשוד או הנאשם עבירה

קרא עוד
הליך פלילי

הליך פלילי הוא שם כולל לכל תהליך הטיפול באנשים שקיים חשד לכך שעברו על החוק וביצעו עבירה המסווגת כאחת העבירות הפליליות המנויות בחוק העונשין הישראלי.

קרא עוד
הליך השימוע

בשנת 2000 התווסף לחוק סדר הדין הפלילי סעיף אשר מחייב את רשויות החוק לספק לחשודים בביצוע עבירות את זכות השימוע, שעד אותו המועד היתה נחלתן

קרא עוד