מחיקת רישום פלילי – ייצוג בכתב אישום

אנשים רבים מתייחסים אל הרישום הפלילי כבעיה שנוצרת רק במקרים בהם הוגש נגדם כתב אישום, שנידון בבית המשפט והבשיל לכדי גזר דין המדגים אשמה. מחשבה זו איננה נכונה, ומובילה לכך שאנשים רבים לא יודעים שהם צריכים למחוק את הרישום הפלילי הרלוונטי לגבי תיקים משטרתיים שפתוחים בעניינם, וכתבי אישום שהוגשו ונמחקו. בכתבה זו תוכלו לקרוא על נושא זה: מחיקת רישום פלילי – ייצוג בכתב אישום.

 

מהו רישום פלילי?

“הרישום הפלילי” הוא מאגר מידע שמנוהל על ידי משטרת ישראל וכולל בתוכו שני מאגרים מופרדים ושונים: הרישום הפלילי (שכולל בתוכו מידע על עבריינים ועבירות שהתקבל בעניינם פסק דין המראה אשמה בעבירת פשע או עוון), והרישום המשטרתי (שכולל בתוכו מידע על תיקי חקירה שנפתחו במשטרה, שחלקם הבשילו לכתב אישום אך לא להכרעת דין ברורה).

בכתבה זו נתמקד ברישום המשטרתי, ובצעדים שחשוב מאוד לבצע בעת הדיון בכתב האישום בכדי לוודא שלא ייווצר רישום פלילי הנוגע לעבירה, על ידי דיון באופן שבו אפשר לבצע מחיקת רישום פלילי – ייצוג בכתב אישום.

 

למה משמש הרישום הפלילי?

הרישום הפלילי משמש מספר גופים ובעלי תפקידים, שיכולים לגשת אליו ולקרוא את תוכנו בכדי לקבל החלטות על מגוון רחב של נושאים, הכוללים בתוכם החלטות הנוגעות לקבלה לעבודה, החלטות הנוגעות לקבלת דרכון זר או ויזה למדינה זרה, החלטות לגבי הענקת רישיון ועוד.

מחיקת הרישום הפלילי מצמצמת משמעותית את רשימת הגופים שיכולים לגשת אל האינפורמציה הזו, ומאפשרת לאדם להצהיר על עצמו כמי שנעדר עבר פלילי. מחיקת רישום פלילי – ייצוג בכתב אישום מאפשרת הימנעות לכתחילה ממצב לא נעים זה, ומניעת קיומו של הרישום המשטרתי.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

האם יש רישום פלילי גם לתיקים שלא הבשילו להרשעה?

גם תיקים שלא הבשילו להרשעה יכולים להירשם בתיק המשטרתי של האדם, וזאת כל עוד הוא לא נסגר באופן רשמי בשל היעדר אשמה. סגירת תיק / ביטול כתב אישום בשל היעדר ראיות או חוסר עניין לציבור מובילה לכך שהרישום של התיק לא נסגר, וניתן עדיין לקרוא על החקירה.

בשל כך, מחיקת רישום פלילי – ייצוג בכתב אישום כוללת בתוכה הגשת בקשות לסגירה של התיק לאחר הגשת כתב האישום, בעילה של היעדר אשמה. סגירת כתב האישום בעילה אחרת יכול לפגוע משמעותית בנאשם.

 

כיצד ניתן למנוע את הרישום של תיק החקירה במרשם?

מניעת הרישום של תיק החקירה במרשם נעשה על ידי טיעון מלכתחילה לחוסר אשמה, או הגשת בקשה בדיעבד לסגירת התיק בהיעדר אשמה (במקרים בהם הוא נסגר מטעמים אחרים). הגשת בקשה זו דורשת מיומנות משפטית משמעותית, שתוכל לשכנע את בית המשפט לא רק שלא לקבל את כתב האישום ולדון בו, אלא גם לדחותו מטעמי היעדר אשמה.

מחיקת רישום פלילי – ייצוג בכתב אישום היא התערבות שנעשית בשלב קריטי מאוד, ויכולה להקל עליכם בהמשך.

 

לסיכום

הרישום הפלילי של משטרת ישראל כולל בתוכו לא רק רישום של תיקים שבהם הורשעתם, אלא גם רישום של תיקי חקירה שנפתחו נגדכם ולא נסגרו בשל חוסר אשמה. בשל כך מחיקת רישום פלילי – ייצוג בכתב אישום, מתחילה כבר משלב החקירה.

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
שאלות ותשובות בנושא מחיקת רישום פלילי – ייצוג בכתב אישום

יכול להיות רישום פלילי לתיקי חקירה שלא הובילו להרשעה, וזאת אם הם נסגרו לפני הגשת כתב האישום, או לאחר הגשת כתב האישום, בשל סיבות שאינן היעדר אשמה. עובדה זו מובילה לכך שמחיקת רישום פלילי – ייצוג בכתב אישום היא קריטית וחשובה מאוד.

תיק חקירה יירשם במרשם הפלילי כל עוד הוא לא נסגר מטעמים של היעדר אשמה. נתון זה מוביל לכך שסגירת התיק מהיעדר ראיות / חוסר עניין לציבור תוביל לרישום פלילי לגביו ברישום המשטרתי. נתון זה מייצר חשיבות משמעותית למחיקת רישום פלילי – ייצוג בכתב אישום.

ניתן להגיש בקשה למחיקת כתב האישום כחלק מהטענות המקדמיות בדיון בבית המשפט. מחיקה זו צריכה להיעשות באופן נכון, וזאת בכדי להימנע מהשארת רישום, ומהאפשרות להגיש כתב אישום נוסף.

ניתן להגיש בקשה למחיקת הרישום של תיקי החקירה או לשינוי סיבת הסגירה שלהם, כאשר שני המהלכים הללו מובילים לצמצום הנגישות למידע.

מידע נוסף בנושא הליכיםופלילי
עורך דין פלילי בירושלים

ההליך הפלילי הוא מטבעו, אחד המצבים המשפטיים המורכבים והמלחיצים ביותר עבור כל אדם באשר הוא. לכן אם אתם ניצבים בפני חקירה, כתב אישום או משפט

קרא עוד
סחיטה מינית באינסטגרם

אינסטגרם – הפלטפורמה הפופולרית ברשת לשיתוף תמונות וסרטונים, הפכה בשנים האחרונות גם לזירת פשע דיגיטלית. התופעה של סחיטה מינית ברשתות החברתיות, הידועה גם במונח “סקסטורשן”

קרא עוד
סחיטה באיומים בגירושין

הליך גירושין, ידוע ככזה הטומן בחובו רגשות קשים, מתחים וכאב רב. במקרים קיצוניים, רגשות אלו עלולים להוביל להתנהגויות פוגעניות, ביניהן סחיטה באיומים בגירושין. עבירה זו,

קרא עוד
סחיטה באיומים ברשת

העולם הדיגיטלי פתח צוהר לאפשרויות חדשות, אך גם חשף אותנו לסכנות חדשות. אחת מהן היא סחיטה באיומים ברשת, תופעה רחבה ומתרחבת שמשפיעה על אנשים מכל

קרא עוד
סחיטה מינית בפייסבוק

פייסבוק הפכה לחלק בלתי נפרד מחיינו. אנו משתמשים בה כדי להתחבר עם חברים ומשפחה, לשתף רגעים מיוחדים, ולצרוך חדשות ומידע. אך לצד היתרונות הרבים, טמונה

קרא עוד
אישום פלילי

אישום פלילי מהווה ומייצג מרכיב קריטי ועיקרי מכלל העיסוקים של המערכת המשפטית. משמעותו של האישום הפלילי הוא האשמת הנתבע על ידי המדינה כתוצאה מעבירה שנעשתה

קרא עוד