ביטול רישום של תיקים סגורים

תיקי חקירה שנפתחים במשטרה הם אירוע מאוד מלחיץ עבור מי שחשוד בביצוע עבירה, שמקווה מאוד שהתיק ייסגר מבלי החלטה להגיש כתב אישום. עם זאת, מעטים יודעים שגם להחלטה שלא להגיש כתב אישום יכולות להיות השלכות ארוכות טווח, וזאת אם סיבת הסגירה היא מהסוג שמותיר אחריו רישום משטרתי. מצב זה איננו בלתי הפיך, וניתן להגיש בקשת ביטול רישום של תיקים סגורים – עליה נפרט במאמר זה.

 

מהו רישום משטרתי?

הרישום הפלילי הוא מאגר מידע שניהולו מופקד בידיה של משטרת ישראל, במטרה להגן על אוכלוסיית מדינת ישראל, ולעשות סדר באינפורמציה שנאספת על ידי המשטרה בכל הקשור לביצוע עבירות.

המאגר כולל בתוכו שני מאגרים עיקריים, והם מאגר הרישום הפלילי (שכולל בתוכו ידע ומידע על עבירות ועבריינים שהתקבל בעניינם פסקי דין המדגימים אשמה), ומאגר הרישום המשטרתי (הכולל בתוכו מידע על תיקי חקירה שנפתחו על ידי המשטרה, בין אם הבשילו לכתב אישום ובין אם לא).

רבים מופתעים לגלות שהרישום המשטרתי כולל בתוכו גם תיקים שלא הגיעו בכלל לדיון בבית המשפט! נתון זה מבוסס על כך שהרישום המשטרתי כולל בתוכו כל תיק חקירה שנפתח במשטרה ונסגר בעילה שאיננה היעדר אשמה. סגירת תיקים בעילות של “חוסר ראיות” או “חוסר עניין לציבור” מובילה להישארות הרישום לגביהן, כאשר שינוי מצב זה דורש פתיחה של הליך ביטול רישום של תיקים סגורים.

 

מהי המשמעות של הרישום המשטרתי?

משמעות ההימצאות ברישום המשטרתי היא מורכבת, וקשורה לכך שהרישום המשטרתי גלוי לעיניהם של מספר גורמים היכולים לגשת אליו לצורך בחינת כשירותו של החשוד לשעבר למשרות, אשרות, והתנדבויות שונות. ניתן גם לגשת למרשם ולעיין בו לצרכי ביטחון. הוצאת תעודת יושר, למשל, דורשת היעדר רישום משטרתי.

כלל הנתונים הללו מובילים לכך שביטול רישום של תיקים סגורים הוא רלוונטי עבור אנשים רבים, שמעוניינים להמשיך את חייהם כרגיל לאחר סגירת החקירה בענייניהם.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

כיצד ניתן לבטל את הרישום של תיקים סגורים?

כל אדם שיש לו תיק ברישום המשטרתי יכול להגיש בקשה לביטול רישום של תיקים סגורים. בקשה זו נבחנת על ידי המשטרה, שתקבל את ההחלטה על פי קריטריונים של חומרת האירוע, חומרת הפגיעה באדם או ברכוש נשוא האירוע, הנסיבות האישיות של האדם שהואשם באירוע, קיומם של רישומים נוספים הנוגעים לאדם, היעדר קיומם של תיקים פתוחים והיעדר או קיום של רישום פלילי הנוגע להחלטות אשמה של בית המשפט.

 

מתי ניתן להגיש את הבקשה ומה תוכנה?

תנאי הסף להגשת בקשת ביטול רישום של תיקים סגורים תלוי בחומרת העבירה:

  • עבירות עוון (עבירות שהעונש הנקוב בחוק לגביהן הוא בין שלושה חודשים לשלוש שנים) ניתן להגיש בקשה זו לאחר חמש שנים מיום האירוע (היום הנטען לביצוע העבירה).
  • בעבירות פשע (עבירות שהעונש הנקוב בחוק לגביהן הוא מעל לשלוש שנות מאסר), ניתן להגיש בקשה זו לאחר שבע שנים מיום האירוע

תוכן הבקשה צריך לנגוע בקריטריונים שהוצגו לעיל, ועדיף מאוד להגישה בעזרת עורך דין פלילי שיוכל לטעון עבורכם בשפה משפטית. עדיף גם לכלול בבקשה אישורים והמלצות המצביעים על השיקום של האדם מאז האירוע.

 

לסיכום

גם תיקי חקירה שלא הבשילו לכדי הרשעה או אפילו כתב אישום יכולים להירשם ברישום הפלילי, בתוך הרישום המשטרתי של תיקי חקירות שנסגרו. נוכחות זו יכולה לפגוע בכם ולכן חשוב מאוד לפעול לביטול רישום של תיקים סגורים.

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
שאלות ותשובות בנושא ביטול רישום של תיקים סגורים

סגירת תיק בעילה של “חוסר ראיות” או “חוסר עניין לציבור” מובילה לכך שהתיק יירשם במרשם הפלילי. הליך ביטול רישום של תיקים סגורים מאפשר את מחיקת הרישום הנ”ל.

בקשת ביטול רישום של תיקים סגורים נשלחת למדור מידע פלילי במטה הארצי של המשטרה, שיבחן את תוכנה ואת הנסיבות של האירוע נשוא הרישום לצורך קבלת החלטה.

ניתן למנוע את הרישום המשטרתי של התיק מלכתחילה בעזרת הגשת בקשה לסגירת התיק בנימוק של “היעדר אשמה”. נימוק זה דורש שכנוע שהעבירה אכן לא בוצעה על ידי האדם.

הגישה לרישום המשטרתי קיימת עבור כוחות הביטחון, וכוחות השיטור. בנוסף לכך, ישנן עבודות הדרושות “תעודת יושר” מהמשטרה, הכוללת בתוכה התייחסות לרישום המשטרתי.

מידע נוסף בנושא פלילי
עורך דין פלילי בירושלים

ההליך הפלילי הוא מטבעו, אחד המצבים המשפטיים המורכבים והמלחיצים ביותר עבור כל אדם באשר הוא. לכן אם אתם ניצבים בפני חקירה, כתב אישום או משפט

קרא עוד
סחיטה מינית באינסטגרם

אינסטגרם – הפלטפורמה הפופולרית ברשת לשיתוף תמונות וסרטונים, הפכה בשנים האחרונות גם לזירת פשע דיגיטלית. התופעה של סחיטה מינית ברשתות החברתיות, הידועה גם במונח “סקסטורשן”

קרא עוד
סחיטה באיומים בגירושין

הליך גירושין, ידוע ככזה הטומן בחובו רגשות קשים, מתחים וכאב רב. במקרים קיצוניים, רגשות אלו עלולים להוביל להתנהגויות פוגעניות, ביניהן סחיטה באיומים בגירושין. עבירה זו,

קרא עוד
סחיטה באיומים ברשת

העולם הדיגיטלי פתח צוהר לאפשרויות חדשות, אך גם חשף אותנו לסכנות חדשות. אחת מהן היא סחיטה באיומים ברשת, תופעה רחבה ומתרחבת שמשפיעה על אנשים מכל

קרא עוד
סחיטה מינית בפייסבוק

פייסבוק הפכה לחלק בלתי נפרד מחיינו. אנו משתמשים בה כדי להתחבר עם חברים ומשפחה, לשתף רגעים מיוחדים, ולצרוך חדשות ומידע. אך לצד היתרונות הרבים, טמונה

קרא עוד
אישום פלילי

אישום פלילי מהווה ומייצג מרכיב קריטי ועיקרי מכלל העיסוקים של המערכת המשפטית. משמעותו של האישום הפלילי הוא האשמת הנתבע על ידי המדינה כתוצאה מעבירה שנעשתה

קרא עוד