בקשה לקיצור תקופת ההתיישנות או תקופת המחיקה של רישום פלילי

הרישום הפלילי שנקבע בסוף התהליך המשפטי וגזירת הדין על העבירה אותה ביצע הנאשם המורשע הוא כתם שיכול להישאר עם האדם שנים רבות, ולהקשות משמעותית על יכולתו לבצע פעולות מסוימות ולעבוד במקצועות מסוימים. למרות השלכות קשות אלו, חשוב לזכור שהרישום הפלילי לא חייב להישאר לנצח, וניתן להגיש בקשה לקיצור תקופת ההתיישנות או תקופת המחיקה של רישום פלילי.

 

מהו הרישום הפלילי?

“הרישום הפלילי” הוא רישום שמנוהל על ידי משטרת ישראל וכולל בתוכו שני מאגרי מידע ממוחשבים שנועדו לאגור מידע לגבי הליכים פליליים – הרישום הפלילי (שכולל בתוכו פרטים על עבריינים ועבירות שניתן לגביהן פסק דין המראה אשמה בעבירות חמורות) והרישום המשטרתי (שכולל בתוכו פרטים על תיקי חקירה שנפתחו במשטרה).

ברישום הפלילי (נשוא כתבה זו) נאגר מידע על עבריינים שהורשעו בעבירות עוון או פשע, שכולל בתוכו רישום של פרטיהם האישיים, פרטי העבירות אותם ביצעו, צווים שיפוטיים שהתקבלו בעניינם ועוד. רישום זה נעשה רק במקרים של תהליכי חקירה שהבשילו לכדי הגשת כתב אישום, הוגשו לבית המשפט, והסתיימו בהכרעה שיפוטית שכוללת אשמה / קביעה לפיה הנאשם אינו מסוגל לעמוד לדין.

משמעות קביעה זו היא שתיקים פליליים שנגמרו בקביעת חפותו של הנאשם אינם רשומים ברישום הפלילי. בקשה לקיצור תקופת ההתיישנות או תקופת המחיקה של רישום פלילי איננה רלוונטית במקרים אלו, וזאת משום שהרישום הרלוונטי הוא הרישום המשטרתי.

 

מהו תפקידו של הרישום הפלילי?

הרישום הפלילי נגיש למגוון גופים ובעלי תפקידים ציבוריים, היכולים לקרוא את תוכנו ולקבל החלטות על בסיס הרשום בו בנוגע לתהליכי קבלה לעבודה במשרות ממשלתיות / ביטחוניות, תהליכים לקבלת ויזה במדינה זרה ועוד.

בקשה לקיצור תקופת ההתיישנות או תקופת המחיקה של רישום פלילי מקצרת את משך הזמן שבו גופים אלו חשופים למידע הפלילי שלכם.

 

מהי תקופת ההתיישנות של הרישום הפלילי?

תקופת ההתיישנות של הרישום הפלילי היא תקופה שהמשך שלה משתנה בהתאם לעונש שהוטל על האדם המורשע, ומתחילה מרגע קבלת פסק הדין בהליך הפלילי (ולא מרגע ביצוע העבירה עצמה).

תקופה זו יכולה לנוע בין 4-10 שנים, ויכולה גם להתארך אף יותר אם נקבע לנאשם עונש מאסר (אז תקופת המאסר מצטרפת לתקופת ההתיישנות). בקשה לקיצור תקופת ההתיישנות או תקופת המחיקה של רישום פלילי יכולה לקצר אותה אף יותר.

בתום תקופת ההתיישנות מצטמצמת משמעותית רשימת האנשים שיכולים לגשת לרישום הפלילי של האדם, וכוללת בתוכה אך ורק גופי ביטחון, וגופים שהמידע דרוש להם לצורך אינטרס ציבורי חיוני.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

מהי תקופת המחיקה של הרישום הפלילי?

בסיום תקופת ההתיישנות מתחילה הספירה של תקופת המחיקה של הרישום הפלילי, שבסיומה מצטמצמת עוד יותר רשימת הגופים שיכולים לגשת למידע הפלילי של האדם. גופים אלו כוללים בתוכם את המשטרה, עובדים סוציאליים על פי חוק, היועמ”ש וגורמים הממנים בעלי תפקידים ציבוריים.

 

כיצד ניתן לקצר את תקופת ההתיישנות / תקופת המחיקה של הרישום?

מעבר לתקופות ההמתנה המצוינות לעיל, ישנה גם אפשרות להגיש בקשה לקיצור תקופת ההתיישנות או תקופת המחיקה של רישום פלילי. בקשה זו נידונה על ידי נשיא המדינה, שבודק אם יש “נסיבות ייחודיות ויוצאות דופן” שמעלות סיבה טובה לחשוב שהמבקש עבר תהליך שיקום משמעותי ומלא.

 

לסיכום,

הרישום הפלילי אמנם מרגיש כמו כתם שיכול להישאר איתנו לכל החיים, אבל בפועל יש דרך למחוק או להפחית את השפעתו על חיינו לאחר תקופה קצרה יחסית. אם אתם מעוניינים להגיש בקשה לקיצור תקופת ההתיישנות או תקופת המחיקה של רישום פלילי, אתם מוזמנים לפנות אלינו.

הרישום הפלילי לעולם לא נעלם לגמרי, גם לאחר הגשת בקשה לקיצור תקופת ההתיישנות או תקופת המחיקה של רישום פלילי. במקום זאת, הרישום הפלילי נהיה פחות ופחות נגיש לעיניי הציבור, כאשר משך התקופה שבו הוא גלוי לרשימה רחבה יחסית של אנשים תלוי בתוכן פסק הדין שניתן לכם.

בקשה לקיצור תקופת ההתיישנות או תקופת המחיקה של רישום פלילי יכולה להתקבל רק במקרים שיש בהם “נסיבות ייחודיות ויוצאות דופן” המדגימות שיקום של הנאשם. סיום בהצלחה של תואר, גיוס מוצלח לצבא, הקמת משפחה ועוד יכולים להיחשב בתחום זה.

הרישום הפלילי יכול להקשות על האדם המורשע למצוא עבודה בתחומים מסוימים, להוציא רישיון מקצועי, להוציא ויזה ועוד.

25% מהבקשות למחיקת רישום פלילי מתקבלות, והן כמעט תמיד כאלו שהוגשו על ידי עורך דין פלילי מוסמך. נתון זה נובע מכך שמדובר בבקשה משפטית מורכבת בעלת שיקולים רבים.

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא פלילי
עורך דין פלילי בירושלים

ההליך הפלילי הוא מטבעו, אחד המצבים המשפטיים המורכבים והמלחיצים ביותר עבור כל אדם באשר הוא. לכן אם אתם ניצבים בפני חקירה, כתב אישום או משפט

קרא עוד
סחיטה מינית באינסטגרם

אינסטגרם – הפלטפורמה הפופולרית ברשת לשיתוף תמונות וסרטונים, הפכה בשנים האחרונות גם לזירת פשע דיגיטלית. התופעה של סחיטה מינית ברשתות החברתיות, הידועה גם במונח “סקסטורשן”

קרא עוד
סחיטה באיומים בגירושין

הליך גירושין, ידוע ככזה הטומן בחובו רגשות קשים, מתחים וכאב רב. במקרים קיצוניים, רגשות אלו עלולים להוביל להתנהגויות פוגעניות, ביניהן סחיטה באיומים בגירושין. עבירה זו,

קרא עוד
סחיטה באיומים ברשת

העולם הדיגיטלי פתח צוהר לאפשרויות חדשות, אך גם חשף אותנו לסכנות חדשות. אחת מהן היא סחיטה באיומים ברשת, תופעה רחבה ומתרחבת שמשפיעה על אנשים מכל

קרא עוד
סחיטה מינית בפייסבוק

פייסבוק הפכה לחלק בלתי נפרד מחיינו. אנו משתמשים בה כדי להתחבר עם חברים ומשפחה, לשתף רגעים מיוחדים, ולצרוך חדשות ומידע. אך לצד היתרונות הרבים, טמונה

קרא עוד
אישום פלילי

אישום פלילי מהווה ומייצג מרכיב קריטי ועיקרי מכלל העיסוקים של המערכת המשפטית. משמעותו של האישום הפלילי הוא האשמת הנתבע על ידי המדינה כתוצאה מעבירה שנעשתה

קרא עוד