עבירות פליליות – אלו גופים מעורבים במהלך התביעה

עבירות פליליות יכולות להיות מטופלות בשתי דרכים עיקריות: האחת, היא הדרך הרגילה בו המאשימה היא המדינה, והשנייה, שהיא הדרך הפחות מקובלת – זו קובלנה פלילית. בשתי הדרכים, יש מעורבות של גופים שונים במהלך התביעה. אם גם אתם תהיתם בהקשר של עבירות פליליות – אלו גופים מעורבים במהלך התביעה, בסקירה להלן תמצאו את התשובה.

 

עבירות פליליות – אלו גופים מעורבים במהלך התביעה שהמדינה היא המאשימה בה?

בעבירות פליליות יש מעורבות של מספר גורמים ברשויות החוק והאכיפה. ראשית, מי שחוקר ומגיש את כתב האישום ברוב המקרים זוהי המשטרה. למשטרה יש את הכלים לחקור את האירוע, להבין מי אשם בו, ולהמליץ לפרקליטות (גוף נוסף המעורב בעניין) לתבוע את הנאשם על חלקו בעבירה שנעשתה.

לאחר מכן, מגיע ההליך לבית המשפט, שם אותו נאשם נשפט ומקבל או לא מקבל את עונשו. זהו ההליך הבסיסי של מרבית הפשעים בישראל.

 

מה המשמעות של קובלנה פלילית?

ההליך הבסיסי והרגיל הוא המקובל והשכיח ביותר, אך עם זאת, יש גורמים נוספים אשר יכולים להיות מעורבים, בהתאם לאופי התביעה. כך לדוגמה, לשאלה לגבי עבירות פליליות – אלו גופים מעורבים במהלך התביעה יש תשובה נוספת, אם מדובר בקובלנה פלילית. קובלנה פלילית היא אישום פלילי שהמאשים הוא אדם פרטי. המטרה של הקובלנה היא להביא את הנאשם לדין, וזאת בשונה מתביעה אזרחית שמטרתה להביא לפיצויים.

 

מה התפקיד של היועץ המשפטי לממשלה בהקשר לקובלנות פליליות?

כאשר מוגשת קובלנה פלילית, כמו באישום פלילי רגיל, יש לגורם נוסף, היועץ המשפטי לממשלה סמכות לעכב את ההליך הפלילי, אך לרוב הוא נמנע מלעשות זאת משום שהדבר פוגע בכוונת המחוקק בהתירו קובלנות פרטיות.

אגב, קובלנה פרטית מוגשת לבית משפט השלום, שהוא עוד גורם המעורב בהליך התביעות הפליליות בישראל, ושם הן נידנות. בהמשך, התביעות יכולות להגיע גם לבית המשפט העליון ואף לבג”צ, כך שיש לא מעט גורמים המעורבים בהליכים הללו.

 

מה חשוב לעשות כאשר ניצבים בפני תביעה פלילית?

ההליך השיפוטי בישראל עלול להשתנות מהותית בשנים הקרובות, וייתכן מצב שיהיו גורמים אחרים או נוספים אשר יהיו שותפים במהלך תביעות. בכל מקרה, הדבר החשוב ביותר בכל הנושא של תביעות הוא להצטייד בשירותיו של עורך דין פלילי טוב אשר מכיר את התחום ויודע לרתום את הניסיון שלו לטובת הלקוח. עורך דין טוב יכול להוות את ההבדל בין גזר דין קשה לבין הקלה בעונש או אפילו זיכוי.

 

לסיכום: חשיבות הסיוע מעורך דין פלילי מומלץ בהליך הפלילי

כאשר נאשם בפלילים מברר לגבי עבירות פליליות – אלו גופים מעורבים במהלך התביעה, הוא עשוי לגלות שיש לא מעט גורמים שיכולים לסייע לו מחד, אך גם לפגוע בו מנגד. לאור מפת האינטרסים המורכבת הזו, חשוב מאוד לעבוד עם עורך דין פלילי מהמעלה הראשונה, כדי לסיים את ההליך מבלי שזכויותיכם תיפגענה. מעוניינים בסיוע מטעם עורך דין פלילי מוביל בנושא תביעות פליליות? חייגו כעת: 052-7999-799.

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
שאלות ותשובות בנושא עבירות פליליות – אלו גופים מעורבים במהלך התביעה

בהליך תביעה אזרחית פלילית (קובלנה פלילית) התובע רוצה להאשים את הנאשם בעבירה פלילית בעוד בתביעה אזרחית, רוצה התובע לקבל פיצוי על עוול שנעשה לו. אם ההליך הפלילי מתקדם, הוא מגיע לכתב אישום רגיל.

הוא יכול להתערב, אך רק במקרים מאוד קיצוניים ועם פרופיל גבוה. היועץ המשפטי לממשלה יכול להתערב על סמך שיקולים כמו טובת הציבור. לדוגמה, כאשר הקובל עושה שימוש פסול בהגשת קובלנות פליליות כדוגמת הטרדת נאשמים.

כן. בשני מקרים – אם התרשם כי לקובל אין יכולת לנהל או לחילופין לקחת חלק בדיון בעצמו או שהקובל מתנהל בדיון בצורה טורדנית ובלתי עניינית. כך, גם הסנגוריה הציבורית יכולה להשתתף בהליך התביעה.

כן. אדם הנתבע בקובלנה פלילית יכול לבקש פיצויים מהתובע על העוול שנעשה לו באופן פרטי. במקרים מסוימים, נאשם אף יכול לתבוע את המדינה אם הוא מרגיש שנעשה לו עוול גדול, ולקבל ממנה פיצויים בדמות סכומי כסף או היתרים כאלו ואחרים.

מידע נוסף בנושא פלילי
סחיטה מינית באינסטגרם

אינסטגרם – הפלטפורמה הפופולרית ברשת לשיתוף תמונות וסרטונים, הפכה בשנים האחרונות גם לזירת פשע דיגיטלית. התופעה של סחיטה מינית ברשתות החברתיות, הידועה גם במונח “סקסטורשן”

קרא עוד
סחיטה באיומים בגירושין

הליך גירושין, ידוע ככזה הטומן בחובו רגשות קשים, מתחים וכאב רב. במקרים קיצוניים, רגשות אלו עלולים להוביל להתנהגויות פוגעניות, ביניהן סחיטה באיומים בגירושין. עבירה זו,

קרא עוד
סחיטה באיומים ברשת

העולם הדיגיטלי פתח צוהר לאפשרויות חדשות, אך גם חשף אותנו לסכנות חדשות. אחת מהן היא סחיטה באיומים ברשת, תופעה רחבה ומתרחבת שמשפיעה על אנשים מכל

קרא עוד
סחיטה מינית בפייסבוק

פייסבוק הפכה לחלק בלתי נפרד מחיינו. אנו משתמשים בה כדי להתחבר עם חברים ומשפחה, לשתף רגעים מיוחדים, ולצרוך חדשות ומידע. אך לצד היתרונות הרבים, טמונה

קרא עוד
אישום פלילי

אישום פלילי מהווה ומייצג מרכיב קריטי ועיקרי מכלל העיסוקים של המערכת המשפטית. משמעותו של האישום הפלילי הוא האשמת הנתבע על ידי המדינה כתוצאה מעבירה שנעשתה

קרא עוד
סחיטה אלקטרונית

סחיטה אלקטרונית היא עבירה פלילית שהפכה נפוצה להפליא עם התפתחות האינטרנט וערוצי המדיה החברתית. למרבה הצער, ההשלכות של סחיטה ברשת – ובפרט של סחיטה מינית

קרא עוד