סיוע בדבר עבירה – מה העונשים הקבועים בחוק?

ביצוע עבירה פלילית הוא עניין חמור שעלול לגרור עונשים מחמירים עד כדי עונשי מאסר בפועל. יחד עם זאת, עבירות פליליות רבות נעשות בסיוע של גורמים שונים, אשר חשופים גם הם לעונשים ממגוון סוגים. לא מעט אנשים שואלים את עצמם בהקשר של סיוע בדבר עבירה – מה העונשים הקבועים בחוק, לכן את הסקירה שלפניכם נקדיש לדיון בנושא זה.

 

כאשר עסקינן בסיוע בדבר עבירה – מה העונשים הקבועים בחוק?

לא מעט אנשים תוהים לגבי סיוע לדבר עבירה – מה העונשים הקבועים בחוק. חשוב לדעת שככלל, מדובר באופן עקרוני, על לפחות חצי מזמן המאסר הקבוע בחוק בגין העבירה עצמה, מה שעשוי להניב עונש מאסר בפועל לתקופה לא מבוטלת.

 

מה נחשב כסיוע לדבר עבירה פלילית בראי החוק?

סיוע לפשע היא עבירה פלילית חמורה הכרוכה בכל סוג של סיוע לאדם אחר על מנת שיבצע עבירה פלילית. זה יכול לכלול מתן סיוע לפני, במהלך או אחרי ביצוע הפשע, ויכול לגרום להשלכות משפטיות חמורות עבור האדם שהעניק את הסיוע. ההגדרה של סיוע לפשע עשויה להשתנות בהתאם לנסיבות הספציפיות של הפשע, אולם בדרך כלל מדובר במתן סיוע ביודעין ובכוונה למי שמבצע או מתכנן לבצע פשע.

 

באילו דרכים מתבטא סיוע לעבירות פליליות?

ישנם סוגים שונים של סיוע בדבר עבירה, לרבות סיוע פיזי, סיוע אינפורמטיבי, נטרול מאבטחים, מתן אמצעים, הסעה למיקום הפשע ועוד. למעשה, אדם שידע על פשע ולא פעל לעצור אותו, למעשה עובר על החוק בעצמו. חשוב לציין כי המסייע לא יישא באחריות מלאה אם מנע את המעשה או הודיע לרשויות, וזאת במטרה לעודד אנשים לעשות זאת, אם הם מסייעים לפושע מפני שמופעל עליהם לחץ.

 

החריגים לעניין העונשים הקבועים בחוק לעניין סיוע לביצוע עבירה

באופן עקרוני, העונש בגין סיוע לביצוע עבירה הינו חצי מן העונש שהחוק קובע לסוג העבירה שבוצעה. זאת למעט במקרים מיוחדים. לדוגמא, במקרים של עונש מאסר עולם חובה, העונש של המסייע לביצוע העבירה יהיה מאסר למשך 20 שנה.

מנגד, כשהעונש הינו “רק” מאסר עולם, העונש של המסייע יהיה 10 שנות מאסר בלבד. מטרת הענישה המחמירה על סיוע לביצוע עבירות, הינה ליצור רתיעה כך שגם הסייענים לביצוע עבירות יחששו מפוטנציאל של כליאה לתקופות ממושכות.

 

האם יש פתח לפרשנות לגבי רמת הסיוע הגוררת ענישה?

כאשר מדברים על סיוע בדבר עבירה – מה העונשים הקבועים בחוק זוהי השאלה המתבקשת. העניין הוא שהנושא הוא דינמי, ויש פרשנות רבה למה הוא סיוע. בנוסף, יש משמעות גדולה לדיווח על הפשע ועד כמה ממנו הצליח להיות מבוצע. בנוסף, יש גם משמעות להצלחה הסופית של הפשע – האם הנפגע נהרג, האם הכסף נגנב וכו’. לכן, לא מדובר בנושא של שחור לבן.

 

לסיכום: חשיבות הפנייה לעו”ד פלילי בהקשר לחשד או אישום בסיוע לדבר עבירה

במאמר זה ראינו כי העונשים בגין סיוע לדבר עבירה עשויים להיות מחמירים וכבדים. לכן, חשוב מאוד להתייעץ עם עורך דין פלילי טוב בשלב מוקדם של ההליך הפלילי. עורך דין איכותי ילווה אתכם עוד בשלבי החקירה ההתחלתיים, תוך כדי ייעוץ והכוונה לקו ההגנה האפקטיבי ביותר עבורכם. לייעוץ משפטי איכותי מעורך דין פלילי מוביל בנושא סיוע לדבר עבירה, צרו עם משרדנו קשר בהקדם: 052-7999-799.

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
שאלות ותשובות בנושא סיוע בדבר עבירה – מה העונשים הקבועים בחוק?

כן. יש אנשים שמתבקשים להסיע עבריינים שלא בידיעתם, או להסיח את דעתם של הקורבנות בצורה כזו או אחרת. אם אנשים לא מודעים לעבירה הספציפית הזו, ההסתכלות על נושא הסייענות בבית המשפט היא אחרת לחלוטין, והעונש הוא מופחת, אם בכלל.

כן. כמובן שסיוע לרצח או לשוד הוא חמור יותר מסיוע בעבירות מס למשל. כזכור, העונש הוא עד מחצית מהעונש הקבוע בחוק, וכמובן שהעונש על רצח הוא גבוה יותר מאשר העונש על עבירות אחרות.

ובכן, אותו אדם צריך להתנגד ולדווח לרשויות על הכוונה לבצע את העבירה. עם זאת, הרבה אנשים גם מסייעים לעונשים תחת איומים כאלו ואחרים. במקרים כאלו, יש לנסות ולדווח על העבירה בדרך נסתרת, כך שההתייחסות בבית המשפט תהיה בעין אחרת וקלה יותר.

כן. אדם שהיה בדרכו לסייע לפשע, והודיע לרשויות ובכך מנע אותו, לא ידרש להשלכות משפטיות, וזאת בניגוד לאדם שתכנן לבצע את הפשע בעצמו. יש משמעות גדולה לפעולה בזמן אמת ולדיווח לרשויות בזמן הנכון, כדי למנוע את הפשע מלהתבצע.

מידע נוסף בנושא פלילי
סחיטה מינית באינסטגרם

אינסטגרם – הפלטפורמה הפופולרית ברשת לשיתוף תמונות וסרטונים, הפכה בשנים האחרונות גם לזירת פשע דיגיטלית. התופעה של סחיטה מינית ברשתות החברתיות, הידועה גם במונח “סקסטורשן”

קרא עוד
סחיטה באיומים בגירושין

הליך גירושין, ידוע ככזה הטומן בחובו רגשות קשים, מתחים וכאב רב. במקרים קיצוניים, רגשות אלו עלולים להוביל להתנהגויות פוגעניות, ביניהן סחיטה באיומים בגירושין. עבירה זו,

קרא עוד
סחיטה באיומים ברשת

העולם הדיגיטלי פתח צוהר לאפשרויות חדשות, אך גם חשף אותנו לסכנות חדשות. אחת מהן היא סחיטה באיומים ברשת, תופעה רחבה ומתרחבת שמשפיעה על אנשים מכל

קרא עוד
סחיטה מינית בפייסבוק

פייסבוק הפכה לחלק בלתי נפרד מחיינו. אנו משתמשים בה כדי להתחבר עם חברים ומשפחה, לשתף רגעים מיוחדים, ולצרוך חדשות ומידע. אך לצד היתרונות הרבים, טמונה

קרא עוד
אישום פלילי

אישום פלילי מהווה ומייצג מרכיב קריטי ועיקרי מכלל העיסוקים של המערכת המשפטית. משמעותו של האישום הפלילי הוא האשמת הנתבע על ידי המדינה כתוצאה מעבירה שנעשתה

קרא עוד
סחיטה אלקטרונית

סחיטה אלקטרונית היא עבירה פלילית שהפכה נפוצה להפליא עם התפתחות האינטרנט וערוצי המדיה החברתית. למרבה הצער, ההשלכות של סחיטה ברשת – ובפרט של סחיטה מינית

קרא עוד