מתי אפשר לבקש חנינה מהנשיא

כולנו שמענו רבות על בקשות חנינה מהנשיא – הן מופיעות בטלוויזיה בתוכניות ובחדשות, עולות לעיתים כאפשרות בתיקים של כל מיני עבריינים מורשעים, והן גם מהוות חלום משמעותי של כל אחד שאי פעם הסתבך עם המערכת הפלילית וקיווה שבקשה אחת תוכל לשים את כל זה מאחוריו. בכתבה זו תוכלו לקרוא מתי אפשר לבקש חנינה מהנשיא, ואיך נכון להגיש אותה ובאילו תנאים.

 

מה זאת חנינה מהנשיא?

סמכות החנינה של הנשיא היא סמכות המוענקת לו על ידי מדינת ישראל במטרה לאפשר לכל עבריין מורשע פתח לחסד ורחמים מהממסד במקרים יוצאי דופן שמצדיקים יציאה מחוקי המשחק הרגילים של המערכת הפלילית. סמכות זו לא מהווה זכות של העבריין המורשע, אלא אפשרות לבקש בקשה מיוחדת שמצהירה על נסיבות יוצאות דופן שמצדיקה אותה, ומשפיעה על השאלה מתי אפשר לבקש חנינה מהנשיא.

סמכות החנינה של הנשיא מאפשרת לו לחון עבריינים ולהקל בעונש שניתן להם, כאשר יכולת זו כוללת בתוכה אפשרות לקצר את עונשי המאסר של עבריינים מורשעים, להמיר את עונשם בעונש קל יותר (כמו המרה של עונש מאסר לעונש של עבודות שירות), להקל על פסילת הרישיון של אדם שהורשע ולהקל על קנסות שהוטלו על אדם.

 

מתי אפשר לבקש חנינה מהנשיא?

מתי אפשר לבקש חנינה מהנשיא? החל מרגע קבלת גזר הדין, ועד לסיום ריצוי העונש. לאחר ריצוי העונש אפשר לפנות לנשיא לצורך מחיקת הרישום הפלילי, כאשר מחיקה זו מהווה גם היא סוג של הקלה בעונשו של העבריין המורשע.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

מי יכול להגיש בקשת חנינה מהנשיא?

כל אדם יכול להגיש בקשת חנינה מהנשיא, וזאת כל עוד הוא (או קרוב משפחה מדרגה ראשונה שלו) הורשעו בעבירה בבית משפט ישראלי. הרבה פעמים השאלה במקרים כאלה היא לא “מי יכול להגיש בקשת חנינה מהנשיא” אלא “מתי אפשר להגיש בקשת חנינה מהנשיא” – מתי הכי חכם לי לעשות כן? ובאילו נסיבות?

אפשר (ואף מומלץ) לפנות לנשיא המדינה בעזרתו של עורך דין שיעזור לכם להגיש את טופס הבקשה.

 

מהו תוכן הבקשה? מה נדרש לצרף אליה?

בקשות חנינה מהנשיא יכולות להיות שונות מאוד אחת מהשנייה, וזאת כתלות בנסיבות הייחודיות של העבריין המורשע המבקש את החנינה. בקשת חנינה מוגשת בעזרת האתר של ממשלת ישראל, וכוללת בתוכה את כל העובדות והטעמים הרלוונטיים לבקשת החנינה, הכוללים בתוכם את נסיבות ביצוע העבירה, הנסיבות האישיות של האדם המורשע, טעמים רפואיים, תרומה לחברה, הישגים מיוחדים, שיקום משמעותי ועוד.

 

לסיכום

מתי אפשר לבקש חנינה מהנשיא? תמיד, מתי כדאי לבקש חנינה מהנשיא? לא תמיד. בקשת חנינה מהנשיא היא אופציה שפתוחה בפני כל אחד אבל דורשת נתונים מרשימים בכדי לשכנע בתוכנה. אם אתם מעוניינים להתחיל בתהליך הגשת הבקשה אתם מוזמנים לפנות אלינו להתייעץ.

תמיד כדאי להגיש בקשת חנינה מהנשיא, כאשר השאלה היא לא “האם כדאי לי להגיש בקשת חנינה לנשיא” אלא “מתי אפשר לבקש חנינה מהנשיא”, או “מתי כדאי לי לבקש חנינה מהנשיא”.

התשובה לשאלות הללו שונה מאוד בין מקרה למקרה, ותלויה פעמים רבות בנסיבות האישיות של האדם – ובנסיבות העבירה אותה ביצע. אנחנו ממליצים להתייעץ עם עורך דין מומחה לתחום.

ניתן להגיש בקשת חנינה בכל שלב, וגם אם הגשתם בקשה קודמת לחנינה שנדחתה על ידי הנשיא. קביעה זו היא כמובן יחסית, כאשר הגשת אינסוף בקשות חנינה תוביל לפגיעה בסיכויי הקבלה של הבקשה. לכן חשוב מאוד לברר מתי אפשר לבקש חנינה מהנשיא, ומתי כדאי לכם לעשות כן מבחינה אסטרטגית.

הנשיא יכול לקצר את העונש שקיבלתם מבית המשפט, ובמקרים שונים גם לקצוב את עונשם של מי שקיבלו “מאסר עולם” כך שיהיה מוגבל למספר מסוים של שנים.

במקרים מסוימים ויוצאי דופן ניתן להגיש לנשיא בקשה מיידית עם קבלת גזר הדין ולבקש ממנו לבטל את העונש שהוטל עליכם / להמיר אותו בענישה חמורה פחות. מקרים אלו הם מאוד יוצאי דופן וזאת משום שהעונש הוא טרי מאוד בשלב זה, ואין סיבה לחשוב שהנסיבות של האדם השתנו מהותית מאז רגע גזר הדין.

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא פלילי
עורך דין פלילי בירושלים

ההליך הפלילי הוא מטבעו, אחד המצבים המשפטיים המורכבים והמלחיצים ביותר עבור כל אדם באשר הוא. לכן אם אתם ניצבים בפני חקירה, כתב אישום או משפט

קרא עוד
סחיטה מינית באינסטגרם

אינסטגרם – הפלטפורמה הפופולרית ברשת לשיתוף תמונות וסרטונים, הפכה בשנים האחרונות גם לזירת פשע דיגיטלית. התופעה של סחיטה מינית ברשתות החברתיות, הידועה גם במונח “סקסטורשן”

קרא עוד
סחיטה באיומים בגירושין

הליך גירושין, ידוע ככזה הטומן בחובו רגשות קשים, מתחים וכאב רב. במקרים קיצוניים, רגשות אלו עלולים להוביל להתנהגויות פוגעניות, ביניהן סחיטה באיומים בגירושין. עבירה זו,

קרא עוד
סחיטה באיומים ברשת

העולם הדיגיטלי פתח צוהר לאפשרויות חדשות, אך גם חשף אותנו לסכנות חדשות. אחת מהן היא סחיטה באיומים ברשת, תופעה רחבה ומתרחבת שמשפיעה על אנשים מכל

קרא עוד
סחיטה מינית בפייסבוק

פייסבוק הפכה לחלק בלתי נפרד מחיינו. אנו משתמשים בה כדי להתחבר עם חברים ומשפחה, לשתף רגעים מיוחדים, ולצרוך חדשות ומידע. אך לצד היתרונות הרבים, טמונה

קרא עוד
אישום פלילי

אישום פלילי מהווה ומייצג מרכיב קריטי ועיקרי מכלל העיסוקים של המערכת המשפטית. משמעותו של האישום הפלילי הוא האשמת הנתבע על ידי המדינה כתוצאה מעבירה שנעשתה

קרא עוד