זכות השימוע בהליך פלילי

ההליך הפלילי והמשפטי בישראל מוכוון כולו בכדי להגיע לחקר האמת, להעמיד לדין את האשמים בביצוע העבירה ולהגן על זכויותיהם, חייהם ורכושם של כלל אזרחי ותושבי ישראל. למרות או בעצם כחיזוק לכל האמור כאן, גם למי שחשוד, מואשם ואף מורשע בפליליים ישנן זכויות במסגרת ההליך הפלילי.

אחת מהזכויות הללו הינה הזכות לשימוע בטרם הגשת כתב האישום. מהו שימוע? כיצד הוא עשוי להועיל לחשוד בפליליים? ולמה חשוב מאוד להגיע לשימוע מלווים על ידי עורך דין פלילי.

 

מהו שימוע ואיך הוא מתקשר להליך הפלילי?

שימוע הינו הליך משפטי במהלכו ניתנת לגורם הנאשם, במקרה של ההליך הפלילי מדובר על החשוד בביצוע העבירה, להציג את טענותיו לגבי עצם הגשת כתב האישום ובנוגע לסעיפים השונים שבכתב האישום.

 

באיזה שלב מתבצע השימוע?

על פי החוק הליך השימוע מתבצע בסיום החקירה ובטרם הגשת כתב האישום. אך ישנם מקרים בהם השימוע לא התבצע בזמן זה, ובית המשפט הורה על קיומו של שימוע בשלב מאוחר יותר של ההליך המשפטי. השימוע יכול להתקיים רק לאחר גיבוש כתב האישום וזאת לאחר שנאספו כלל הראיות הקשורות באירוע והמוכיחות את אשמתו של החשוד.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

מטרותיו של השימוע

המטרה העיקרית והברורה ביותר במתן זכות השימוע לחשוד בפליליים הינה מתן אפשרות לחשוד בפליליים להציג את הטענות שלו בנוגע להגשת כתב האישום באופן ברור ואל מול הראיות שקיימות בידי התביעה. וזאת בכדי להציג באור נוסף את העובדות ובכך לאפשר לחוקרים נקודת מבט נוספת והצגה של מידע נוסף שאולי לא היה בידיהם.

אם נבחן את מטרת האל הזו לעומק ניתן לראות כי יש לה מספר מטרות משנה, שחלקן באות לטובתו של הנאשם וחלקן גם באות לטובת התביעה.

 

הסיבה המשותפת

המטרה המשותפת של שני הצדדים הינה קיצור ההליך הפלילי וסיומו במהירות האפשרית. במקרים בהם בידי החשוד ישנו מידע נוסף שהתביעה לא הייתה מודעת אליו ואשר יכולה להפיל את כל תיק הראיות כנגדו, התביעה עשויה להסכים לבטל את כתב האישום וזאת משום שאין בידה מספיק ראיות להרשעה או בשל היעדר אשמה של החשוד.

במקרה של החשוד, הימנעות מהליך משפטי ארוך או לכל הפחות הפחתה של האישומים הינה הסיבה העיקרית לצורך בביצוע השימוע.

 

הסיבה של התביעה

לעומת זאת מבחינת התביעה ישנה סיבה נוספת שמועילה לה מאוד בעת ביצוע השימוע. אומנם במהלך השימוע לא דנים על פרטי התיק לעומק ועל הראיות הקיימות. אך, כל מה שהחשוד בוחר להגיד בעת הליך השימוע נחשב למידע שהתביעה יכולה להשתמש בו. באופן הזה, התביעה יכולה לבחור לשאול את החשוד שאלות שתשובותיו של החשוד עליהן עשויות להפליל אותו או לחזק את טענותיה של התביעה.

 

מה יכול החשוד לטעון בעת קיומו של השימוע?

כעיקרון החשוד יכול להעלות כל טענה ולהציג כל ראיה אשר עשויה להוביל לביטול או הפחתה של סעיפי האישום. שלושת העילות העיקריות לביטול של כתב אישום בהסכמה של התביעה הינן היעדר אשמה, היעדר ראיות מספקות ונסיבות העניין בכללותן אינן מתאימות להעמדה לדין.

 

היעדר אשמה

היעדר אשמה הינו מצב בו חומרי החקירה אינם מעלים ספק אודות חפותו של החשוד. במרבית המקרים תיקים נסגרים על היעדר אשמה עוד בשלב החקירה וזאת כי עולה מן נתוני החקירה כי אכן אין סיכוי לכך שהחשוד ביצע את העבירה. כשכבר הוחלט על הגשת כתב אישום יהיה יותר לטעון להיעדר אשמה, אלא אם יעלו ראיות נוספות שיתמכו בחוסר אשמה של החשוד.

 

היעדר ראיות

הסיבה השנייה שבגינה ניתן לסגור תיק, הינה היעדר ראיות. מדובר במצבים בהם ישנו חשד סביר כי החשוד ביצע את העבירה אך אין דיי ראיות בכדי להרשיע את החשוד.

 

נסיבות העניין בכללותן אינן מתאימות להעמדה לדין

הסיבה השלישית הינה סיבה רחבה יחסית ובכלליות היא מגדירה את היחס שבין העלויות של העמדה לדין של החשוד אל מול התועלת שתתקבל מבחינת ההבחנה של הקהילה כולה.

 

זכות השימוע – מי ובאילו נסיבות?

זכות השימוע ניתנת באופן כללי למי שמואשם בעבירות של פשע. מדובר בעבירות שחומרת הענישה עליהן עומדת על לכל הפחות שלוש שנות מאסר.

 

האם ישנה אפשרות חוקית למנוע את זכות השימוע?

כמו כל כלל, גם במקרה של הזכות לשימוע יש יוצא מן הכלל. ישנם מקרים בהם ניתן באופן חוקי למנוע מחשוד בפשע לקיים שימוע.

  • מקרים בהם החשוד עצור.
  • מקרים בהם מדובר בפשע בתחום האלימות במשפחה.
  • בכל מקרה בו גורם המוסמך לכך בוחר למנוע את השימוע וזאת בתנאי שיעניק טיעונים מנומקים לבקשה.

 

האם לחשוד כדאי להגיע לשימוע או שמא עדיף לוותר?

קיומו של שימוע הינה חובה של התביעה, אך היא זכות של החשוד ולכן יש ברשותו גם את הזכות להימנע מקיומו של השימוע. השאלה האם עדיף להימנע מהשימוע או לגשת אליו תלויה בהרבה מאוד אלמנטים ובעיקר בנסיבות של האירוע. חשוב מאוד להתייעץ עם עורך דין המכיר את פרטי התביעה שיכין את החשוד להליך השימוע ובכך להפיק את המירב מההליך.

 

מהי המשמעות החוקית של מניעת שימוע?

במידה ונמנע מחשוד בפליליים הזכות לשימוע, ניתן לטעון על אי סדרים בהליך המשפטי. אך, חשוב לזכור שבמקרים רבים יעדיף בית המשפט לדרוש קיומו של שימוע בדיעבד ולא ביטול של כתב האישום.

 

המשמעות של ייצוג על ידי עורך דין פלילי בעת ביצוע השימוע

עורך דין פלילי טוב יכול להשתמש במידע שיש בידיי החשוד, במידע שעלה במהלך החקירה וגם בפרטים הקשורים להליך החקירה ולהליך הגשת כתב האישום ולהטות את המוזנים לכיוונו של החשוד ובכך לגרום לביטול של כתב האישום או לכל הפחות להפחתה של סעיפי האישומים.

כמו כן, הכנה טובה על ידי עורך דין המכיר את סוגי השאלות של התביעה יכולה למנוע מהחשוד להפליל את עצמו או ליפול בלשונו בהליך השימוע.

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא פלילי
סחיטה מינית באינסטגרם

אינסטגרם – הפלטפורמה הפופולרית ברשת לשיתוף תמונות וסרטונים, הפכה בשנים האחרונות גם לזירת פשע דיגיטלית. התופעה של סחיטה מינית ברשתות החברתיות, הידועה גם במונח “סקסטורשן”

קרא עוד
סחיטה באיומים בגירושין

הליך גירושין, ידוע ככזה הטומן בחובו רגשות קשים, מתחים וכאב רב. במקרים קיצוניים, רגשות אלו עלולים להוביל להתנהגויות פוגעניות, ביניהן סחיטה באיומים בגירושין. עבירה זו,

קרא עוד
סחיטה באיומים ברשת

העולם הדיגיטלי פתח צוהר לאפשרויות חדשות, אך גם חשף אותנו לסכנות חדשות. אחת מהן היא סחיטה באיומים ברשת, תופעה רחבה ומתרחבת שמשפיעה על אנשים מכל

קרא עוד
סחיטה מינית בפייסבוק

פייסבוק הפכה לחלק בלתי נפרד מחיינו. אנו משתמשים בה כדי להתחבר עם חברים ומשפחה, לשתף רגעים מיוחדים, ולצרוך חדשות ומידע. אך לצד היתרונות הרבים, טמונה

קרא עוד
אישום פלילי

אישום פלילי מהווה ומייצג מרכיב קריטי ועיקרי מכלל העיסוקים של המערכת המשפטית. משמעותו של האישום הפלילי הוא האשמת הנתבע על ידי המדינה כתוצאה מעבירה שנעשתה

קרא עוד
סחיטה אלקטרונית

סחיטה אלקטרונית היא עבירה פלילית שהפכה נפוצה להפליא עם התפתחות האינטרנט וערוצי המדיה החברתית. למרבה הצער, ההשלכות של סחיטה ברשת – ובפרט של סחיטה מינית

קרא עוד