אישום פלילי

אישום פלילי מהווה ומייצג מרכיב קריטי ועיקרי מכלל העיסוקים של המערכת המשפטית. משמעותו של האישום הפלילי הוא האשמת הנתבע על ידי המדינה כתוצאה מעבירה שנעשתה והפרת החוק. האישום מלווה בכתב אישום בו מפורטים עיקרי האשמות והחשדות, כפי שהם נאספו על ידי המשטרה. במאמר זה ננסה לסקור את מגוון האישומים הפליליים שקיימים על סוגיהם השונים, ההשלכות על חיי הנתבעים וההליך המשפטי שמתבצע בסיועו של עו”ד פלילי.

 

על המשמעות הנלווית אל אישום פלילי

אישום פלילי הוא האשמה רשמית שנעשית על ידי המדינה כנגד נתבע כלשהו בטענה לביצוע עבירה פלילית. האישום הפלילי עצמו לא מצביע בהכרח על דרגת החומרה של המעשה, מכיוון שהוא יכול לכלול עבירות קלות ועד עבירות חמורות יותר, שלכל אחת מהן השלכות משפטיות ספציפיות.

בין האישומים הפליליים הנפוצים יותר, ניתן לכלול עבירות רכוש, כגון גניבה או פריצה, עבירות הכוללות פגיעה באנשים, כמו תקיפה או הריגה, ועבירות נגד המדינה, כגון הונאה או מעילה.

 

על השלכותיו של האישום הפלילי והאתגרים בהתמודדות איתן

השלכותיו של האישום הפלילי וההתמודדות איתו הן מורכבות ואף קשות, מכיוון שהוא משפיע על האנשים ברמות השונות: משפטית, חברתית ואישית. ההשלכות המשפטיות עלולות להיות כרוכות בקנסות, מאסר על תנאי או מאסר בפועל, כתלות ובהתאם לחומרת העבירה ולתחום השיפוט שבו מוגשים האישומים.

מבחינה חברתית ואישית, עלול האדם לחוש מבודד, חסר תעסוקה, מנודה ומואשם במעשים המיוחסים לו עוד לפני סיום ההליך המשפטי. חוסר הוודאות של ההליך המשפטי, ומה יקרה בסופו, יחד עם הפוטנציאל שלו לשנות את סדרי החיים באופן מוחלט, עלול להחמיר את המצוקה הרגשית שחווה מי שהואשם בפשע.

זאת ועוד, מבחינה חברתית, הסטיגמה הקשורה לאישומים פליליים עלולה להשפיע גם על מערכות היחסים הקיימות, יכולת התעסוקה והמעמד הכללי של האדם בקהילה. בנוסף, אנשים העומדים בפני אישום פלילי עלולים לחוות אתגרים וקושי גם בתחום הדיור, קבלת הלוואות או אפילו המשך עיסוק במקצועות מסוימים.

 

מהו ההליך המשפטי במקרה של אישום פלילי?

המסע המשפטי במקרה של אישום פלילי מתחיל מרגע ההחלטה להעמיד לדין את הנתבע. לכן, כל כך חשוב להבין את השלבים המרכזיים הכרוכים בהאשמה פלילית:

  1. מעצר והזמנה לבית המשפט: התהליך המשפטי יתחיל בדרך כלל במעצר, שבו השוטרים, העוסקים באכיפת החוק, תופסים את האדם החשוד בביצוע פשע. לאחר המעצר, האדם מתועד, נלקח ונרשם מידע אישי, נלקחות טביעות אצבעות ונרשמים האישומים.
  2. העמדה לדין: לאחר שכתב האישום המפורט מוכן, יהיה על הנתבע להתייצב בפעם הראשונה בבית המשפט. במהלך התייצבות זו יוודע לנאשם לגבי האישומים המיוחסים לו, ותינתן לו ההזדמנות לטעון לחפותו, כמובן בייצוג של עורך דין פלילי אשר מלווה את התהליך.
  3. הסדרים שונים: במקרים מסוימים, ניתן יהיה לדון במהלך משא ומתן בין שני הצדדים על עסקת טיעון זו או אחרת, אשר סביר להניח תענה על האינטרסים של שני הצדדים. הסדר זה ידרוש את הסכמת בית המשפט, והוא נתון להחלטת עורכי הדין.
  4. משפט: במהלך המשפט, הן התביעה והן ההגנה יציגו ראיות שונות, עדים ופרשנות שונה של האירוע כולו. העונש יוחלט על ידי שופט בית המשפט האחראי על התיק לאחר ששמע את כלל הראיות והמוצגים בתיק.
  5. ערעור: לאחר הרשעה, אם התרחשה, יהיה לנאשם זכות לערער על ההחלטה, כאשר הוא יטען לטעויות בהליכים המשפטיים או על ראיות חדשות שעשויות להשפיע על התיק. ערעורים מספקים מנגנון לבחינת ההרשעה עד לכדי ביטולה.
הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

מהו תפקידו של עורך דין פלילי בסיוע לנאשמים בפלילים?

עיקר עיסוקו של עורך דין פלילי הוא להתמודד עם אישומים פליליים על סוגיהם השונים. ניסיונו והיכרותו העמוקה עם החוק מאפשרים לו לנסות לשחרר את הנתבע מכלל האישומים ואף להוציאו זכאי במקרים מסוימים.

לכן, אין להקל ראש בבחירת עורך הדין המנוסה והמתאים ביותר לתיק, מכיוון שהמשמעות עלולה להיות בחירה בין האשמה או זיכוי. כדאי לברר על עורך דין מומלץ מבין מכרים, חברים ולקוחות עבר, כדי שיעידו על אופיו וניסיונו של עורך הדין עם מקרים דומים. כמו כן, כדאי גם לנסות להתרשם באופן אישי מעורך הדין על ידי פגישת ייעוץ ראשונית.

מטרתו של עורך הדין היא למצוא את אותו קו משפטי אשר יוכל לספק ללקוחו את ביטול האשמות, או לפחות להוריד את העונש שיינתן לו – למינימלי ביותר שניתן. כדי לעשות זאת, חייב עורך הדין להיות מעורב בתיק כבר מתחילתו, ולמצוא את כל אותן ראיות ועדויות אשר יתמכו בדרך המשפטית בה הוא נוהג. מעבר לכך, יוכל עורך הדין להתייעץ עם מומחים בתחומים השונים הקשורים להאשמות כדי לבסס את התיק  ולהטיל ספק בצד השני.

 

לסיכום

אישום פלילי היא האשמה חמורה במיוחד אשר השפעותיה על הנתבע הינן רחבות ולפעמים אף ארוכות טווח. הבנת ההשלכות של האשמות פליליות והתהליכים המשפטיים המורכבים הכרוכים בכך חשובה מאוד הן למי שמתמודד עם האשמות אלה והן לחברה במשמעותה הרחב יותר המחפשת צדק.

חשוב וחיוני למצוא את עורך הדין הפלילי המנוסה ביותר, שיוכל לסייע בנושא קריטי זה ולבסס את התיק באופן שהלקוח יימצא זכאי בסופו של דבר או לפחות יזכה לעונשים המינימליים האפשריים. בכל מקרה, עורך הדין יהיה אחראי לכך שההליך החקירתי והמשפטי ינוהלו על פי עקרונות ההגינות, כדי להבטיח שהלקוח שלו יזכה לפתרון צודק המתאים לחומרת וסוג המעשה.

אם הוגש נגדכם כתב אישום, פנו ללא דיחוי להתייעצות עם ‘הפליליסט’ – משרד עורכי הדין הפליליים המוביל בישראל. עם ניסיון של מעל 10 שנים וצוות עורכי דין שהם מומחים בתחום, בפליליסט יסופק לכם ייצוג אפקטיבי וברמת המקצועיות הגבוהה ביותר בנמצא.

אל תוותרו על הזכויות שלכם! צלצלו למשרדנו עכשיו להתייעצות ראשונית ללא התחייבות.

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא פלילי
סחיטה מינית באינסטגרם

אינסטגרם – הפלטפורמה הפופולרית ברשת לשיתוף תמונות וסרטונים, הפכה בשנים האחרונות גם לזירת פשע דיגיטלית. התופעה של סחיטה מינית ברשתות החברתיות, הידועה גם במונח “סקסטורשן”

קרא עוד
סחיטה באיומים בגירושין

הליך גירושין, ידוע ככזה הטומן בחובו רגשות קשים, מתחים וכאב רב. במקרים קיצוניים, רגשות אלו עלולים להוביל להתנהגויות פוגעניות, ביניהן סחיטה באיומים בגירושין. עבירה זו,

קרא עוד
סחיטה באיומים ברשת

העולם הדיגיטלי פתח צוהר לאפשרויות חדשות, אך גם חשף אותנו לסכנות חדשות. אחת מהן היא סחיטה באיומים ברשת, תופעה רחבה ומתרחבת שמשפיעה על אנשים מכל

קרא עוד
סחיטה מינית בפייסבוק

פייסבוק הפכה לחלק בלתי נפרד מחיינו. אנו משתמשים בה כדי להתחבר עם חברים ומשפחה, לשתף רגעים מיוחדים, ולצרוך חדשות ומידע. אך לצד היתרונות הרבים, טמונה

קרא עוד
סחיטה אלקטרונית

סחיטה אלקטרונית היא עבירה פלילית שהפכה נפוצה להפליא עם התפתחות האינטרנט וערוצי המדיה החברתית. למרבה הצער, ההשלכות של סחיטה ברשת – ובפרט של סחיטה מינית

קרא עוד
סקסטורשן

סקסטורשן היא תופעה של סחיטה מינית ברשת, שבה אדם מאיים לפרסם תמונות או סרטונים אינטימיים של אדם אחר, אם הנסחט לא יעשה כמבוקשו. מדובר בתופעה

קרא עוד