איך לבחור עורך דין פלילי

התחום הפלילי הינו תחום רחב מאוד במשפט בישראל. הוא כולל בתוכו את כל העבירות המתוארות בחוקי העונשין השונים. בחירת עורך דין פלילי מומחה יכול להיות ההבדל בין הרשעה לזיכוי. ואף יכול להיות ההבדל שבין הליכה להליך משפטי ארוך וסגירת התיק בטרם הגשת כתב האישום. מתי חשוב לקחת עורך דין פלילי? מהו התפקיד של עורך הדין? והכי חשוב, איך יודעים לבחור נכון?

 

מהם השלבים של ההליך הפלילי?

ההליך הפלילי בישראל מתחיל בחקירה המתבצעת על ידי המשטרה. הליך החקירה, דרך הפעולה של חוקרי המשטרה ואורך החקירה תלויה בעדויות והראיות שיש בידי המשטרה וכן באופי העבירה. במקרים מסוימים תתנהל תחילה חקירה סמויה ורק בסיומה יתבצע מעצר של החשוד ותתחיל החקירה הגלויה.

בסיום החקירה, חוקרי המשטרה צפויים לגבש החלטה האם להעביר את חומרי החקירה לפרקליטות או לתביעה המשפטית. אלו יבחנו את הפרטים ויחליטו על הגשת כתב האישום ועל סעיפיו. בתום הגשת כתב האישום יחל של המשפט, אשר עשוי להתנהל במשך חודשים ארוכים עד שבסופו תתקבל הכרעה של בית המשפט בדבר הרשעתו או זיכויו של הנאשם בפלילים.

 

באיזה שלב מומלץ לקחת עורך דין?

המשפט הראשון שנאמר לכל עצור או נחקר בפלילים הינה העובדה שהוא זכאי להתייעץ עם עורך דינו. הסיבה לכך נובעת מהעובדה שכבר בשלב החקירה יכול החשוד בפליליים להפליל את עצמו, לעיתים גם במקרה בו הוא לא ביצע את העבירה המדוברת.

לכן וזאת ללא כל יוצא מן הכלל, מומלץ לפנות לעורך דין פלילי בשלב המוקדם ביותר שניתן. במידה וגיליתם על האשמות בעקבות מעצר, ניתן לדרוש ייעוץ של עורך דין פלילי עוד בטרם תחילת החקירה. במידה וזומנתם לחקירה או שיש לכם חשד כי אתם עשויים להיות חשודים בביצוע מעשה פלילי בעתיד הקרוב מומלץ מאוד להתייעץ עם עורך דין בטרם ההתייצבות לחקירה.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

מהו התפקיד של עורך דין פלילי?

במובן הרחב ביותר של הנושא, עורך הדין הפלילי הינו הגורם המקצועי שאמון על לייצג את החשוד או הנאשם בפליליים מול רשויות החוק, בין אם מדובר על חוקרי המשטרה, התביעה ועד לבית המשפט ולשופטים עצמם. ההגדרה של ייצוג נאשם בפליליים הינה הגדרה רחבה מאוד והיא כוללת בתוכה בעיקר מציאת קו הגנה שיוכיח את חפותו של הנאשם או מנגד הקלה בחומרת האישומים והעונשים הצפויים במידה והנאשם יורשה.

 

האם אפשר לבד?

על פי החוק אין חובה להיות מיוצגים על ידי עורך דין פלילי בהליך הפלילי והמשפטי. אך, יש לזכור כי לשון החוק אינה ברורה בדרך כלל לאדם שלא למד משפטים. כמו כן, לכל הוראות החוק ישנם סעיפים רבים ושונים אשר ניתנים לפרשנות שרק מי שעוסק בתחום מכיר ויודע כיצד להשתמש בהם לטובת הלקוח שלו. לכן, הרבה יותר מרק מומלץ לפנות לקבל את שירותיו של עורך דין פלילי במידה ואתם חשודי בביצוע עבירה.

גם במקרים בהם זומנתם לחקירה בתור עדים או שמא אתם הקורבן של מעשה פלילי, מומלץ להתייעץ עם עורך דין ולקבל את ליווי לאורך התהליך. ראשית עורך הדין יטפל בכל ההליכים הבירוקרטים בשמכם. שנית, עורך הדין ידע להכווין ולהדגיש את הנתונים הרלוונטיים לצורך מתן העדות או הגשת התלונה.

 

בחרו בהתאם לעבירה שביצעתם

חשוב לזכור שהתחום הפלילי הינו תחום רחב מאוד שכולל בתוכו מאות רבות של עבירות שונות, חוקים שונים ודקויות. בשל כך, הדבר החשוב ביותר שיש לדעת כשבוחרים בעורך דין פלילי הינה ההתמחות של אותו עורך דין. את סוגי העבירות השונות ניתן לחלק באופן גס למספר קבוצות. דוגמאות לקבוצות אלו –

  • עבירות אלימות – מדובר על כל העבירות שבהן נגרם נזק או פגיעה נפשית או פיזית לאדם אחר. עבירות אלו כוללות בתוכן החל מעבירות כמו קטטה ועד לעבירות רצח.
  • עבירות מין – בקבוצה זו ניתן להכליל את כל העבירות הקשורות בפגיעה מינית באדם אחר. החל מהטרדה מינית ועד לעבירות אונס.
  • עבירות רכוש – קבוצה זו כוללת בתוכה כל עבירה של פגיעה ברכושו של הזולת, בין אם מדובר על פרט, חברה ואף לשטח השייך למדינה. בקבוצה זו ניתן לציין עבירות של גניבה והשחתה של רכוש.

 

חשוב לזכור שישנן עבירות רבות אשר קשורות למספר קבוצות או הקשורות באוכלוסיות מיוחדות ולרוב החוקים בתחומים אלו הינם ספציפיים וכוללים דקויות המוכרות רק למי שעסק בתחום. דוגמה לעבירות כאלו הינן עבירות של אלימות במשפחה, עבירות של פגיעה בקטינים או עבירות עם מעורבות של קטינים.

 

אל תשכחו המלצות

עורך דין פלילי הינו כמו כל בעל מקצוע אחר שאנחנו בוחרים לשכור את שירותיו. ההבדל העיקרי כשרוצים לבחור עורך דין פלילי לעומת בעלי מקצוע אחרים הינה העובדה שרוב האנשים אינם מכירים עורכי דין פליליים. ובטח שלא כאלו המתמחים בדיוק בדרישה שלכם. על כן יהיה לכם קשה בדרך כלל לקבל המלצה מהאנשים הקרובים אליכם.

למרות זאת, חשוב מאוד לחפש המלצות באינטרנט, לבחון את אתר האינטרנט של אותו עורך דין, לחפש עליו חוות דעת בקבוצות בנושא ואף והכי חשוב, לחפש פסקי דין הנושאים את שמו.

 

וניסיון מה איתו?

אלמנט חשוב נוסף בעת בחירת עורך דין, הינה שאלת הניסיון. כלל שלעורך הדין יש יותר ניסיון בתחום הפלילי, כך הוא נחשף למספר רב יותר של מקרים, מכיר בצורה טובה יותר את החוק. לכן חשוב מאוד לבחור עורך דין עם שנות ניסיון רבות.

 

האם עורך דין מקצועי באמת יכול לעשות את ההבדל?

חד וחלק התשובה לשאלה האם עורך דין מקצועי יכול לעשות את ההבדל הינה כן. ללא כל צל של ספק. מעבר לעובדה שעורך הדין מקצועי ידע לטעון את חפותו של הנאשם בבית המשפט. הוא עשוי להוביל לביטול של כתב האישום עוד טרם הגעתו לבית המשפט ובכך לחסוך לנאשם את עוגמת הנפש והפגיעה האישית שבהליך פלילי ארוך.

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא פלילי
סחיטה מינית באינסטגרם

אינסטגרם – הפלטפורמה הפופולרית ברשת לשיתוף תמונות וסרטונים, הפכה בשנים האחרונות גם לזירת פשע דיגיטלית. התופעה של סחיטה מינית ברשתות החברתיות, הידועה גם במונח “סקסטורשן”

קרא עוד
סחיטה באיומים בגירושין

הליך גירושין, ידוע ככזה הטומן בחובו רגשות קשים, מתחים וכאב רב. במקרים קיצוניים, רגשות אלו עלולים להוביל להתנהגויות פוגעניות, ביניהן סחיטה באיומים בגירושין. עבירה זו,

קרא עוד
סחיטה באיומים ברשת

העולם הדיגיטלי פתח צוהר לאפשרויות חדשות, אך גם חשף אותנו לסכנות חדשות. אחת מהן היא סחיטה באיומים ברשת, תופעה רחבה ומתרחבת שמשפיעה על אנשים מכל

קרא עוד
סחיטה מינית בפייסבוק

פייסבוק הפכה לחלק בלתי נפרד מחיינו. אנו משתמשים בה כדי להתחבר עם חברים ומשפחה, לשתף רגעים מיוחדים, ולצרוך חדשות ומידע. אך לצד היתרונות הרבים, טמונה

קרא עוד
אישום פלילי

אישום פלילי מהווה ומייצג מרכיב קריטי ועיקרי מכלל העיסוקים של המערכת המשפטית. משמעותו של האישום הפלילי הוא האשמת הנתבע על ידי המדינה כתוצאה מעבירה שנעשתה

קרא עוד
סחיטה אלקטרונית

סחיטה אלקטרונית היא עבירה פלילית שהפכה נפוצה להפליא עם התפתחות האינטרנט וערוצי המדיה החברתית. למרבה הצער, ההשלכות של סחיטה ברשת – ובפרט של סחיטה מינית

קרא עוד