עבירות צווארון לבן – עונש

עבירות צווארון לבן הינן סוגים של עבירות פליליות המתבצעות במטרה לקצור רווח בדרכים בלתי חוקיות שאינן מוסריות. חרף העובדה שהיסטורית, עבירות הצווארון הלבן נחשבו לעבירות שמתבצעות על ידי אנשים במעמד רם ובכיר, כיום כבר אין זה כך בהכרח, היות והדגש בחוק הפלילי בארץ הוא בעיקרו על עבירות צווארון לבן כעבירות שמהותן היא עשיית הון בדרך לא דרך, ופחות על זהותו ומעמדו של מבצע העבירה.

בכל הנוגע לעבירות צווארון לבן -עונשים כבדים צפויים למבצעיהן, ומכאן שכל אדם אשר נחשד או נאשם בעבירות מסוג זה, מוטב לו שיסתייע בעורך דין פלילי מעולה. בסקירה שלפניכם נדון ברף הענישה בעבירות צווארון לבן, נציג את סוגי עבירות הצווארון הלבן השונים ונסביר אודות העונשים הקבועים בצידן, ונמחיש את חשיבות הסיוע המשפטי בתיקי צווארון לבן להפחתת העונש.

 

מה המכנה המשותף לכל עבירות הצווארון הלבן?

הדין הפלילי במדינת ישראל, מטפל במספר סוגי עבירות פליליות המשויכות בחוק העונשין לקטגוריה של עבירות צווארון לבן. המכנה המשותף לכל העבירות הללו, הינו שכולן הן עבירות כלכליות ועסקיות מעצם מהותן. הבעייתיות הרבה של עבירות אלו, נעוצה בעובדה שבמקרים לא מעטים, מתגלגלים במסגרתן כספים בסכומים משמעותיים מאוד – כספים שמושגים ברובם באמצעות פעילות פלילית.

הכספים הללו מועברים לרוב לחשבונות בנקאיים או למכשירים אחרים שקשה ואף בלתי אפשרי לעקוב אחריהם. במקרים שבהם אכן קיימת החפיפה הזו בין עבירות צווארון לבן ובין עבירות פליליות אחרות, או לחילופין – פעולות טרור, הדבר מציב סכנה ממשית לשלום הציבור בישראל ובטחונו.

לכן גורמי החוק והאכיפה בארץ משקיעים מאמצים כבירים בניטור ומניעה של עבירות צווארון לבן וביצירת רף ענישה מחמיר שנועד להרתיע את אזרחי המדינה במעורבות בעבירות צווארון לבן.

 

סוגי עבירות צווארון לבן והעונשים בצידן

בחוק העונשין של מדינת ישראל מנויים סוגי עבירות צווארון לבן שונים. להלן עבירות הצווארון הלבן השכיחות ביותר בקטגוריה זו:

 

עבירת צווארון לבן מסוג נטילת שוחד

עובדי ציבור ועובדים בחברות שמספקות שירות לסקטור הציבורי, אשר נתפסו בעת שלקחו לעצמם שוחד בתמורה לביצוע פעולות שונות במסגרת עבודתם, צפויים לעונש מאסר של עד 10 שנים לצד קנסות כבדים. עבירת צווארון לבן מסוג נטילת שוחד כרוכה בעונש שנקבע בפועל כנגזרת של היקף הכספים או הזכויות שקיבל נוטל השוחד, ובנסיבות שבהן השוחד ניתן לו.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

עבירת צווארון לבן מסוג מתן שוחד

הענקה של שוחד מתבצעת בדרך של מתן כספים או טובות הנאה מסוגים אחרים לעובדי ציבור או נושאי משרות בחברות או גופים ציבוריים, במטרה לקבל מהנ”ל תמורה שקשורה במילוי תפקידם. העונש הצפוי למי שיורשע בעבירות צווארון לבן מסוג זה הוא עד 7 שנות מאסר ו / או קנסות כבדים.

 

עבירת צווארון לבן מסוג קבלת דבר במרמה

כאשר אדם מציג טענה בעל פה, בכתב, או במסגרת ביצוע של פעולות מסוימות, במודעות לכך שאין מדובר בטענה ואלידית, ולשם הפקת תועלת מכך – הוא עלול לשאת בעונשים בגין עבירות צווארון לבן מסוג קבלת דבר במרמה. העונש בגין עבירות מסוג זה הינו מאסר של עד 3 שנים, ואף 5 שנים כאשר העבירה נעברה בנסיבות מחמירות יותר.

 

עבירת צווארון לבן מסוג עבירות מס

עבירות מס הינן עבירות הקשורות להימנעות מחובת ניהול ספרים, העלמה או השמדת מסמכים שנוגעים לתשלום מיסים, הימנעות מדיווח על פעולות החייבות בדיווח לרשויות המס, ועוד כיוצא באלו.

 

עבירת צווארון לבן מסוג רישום כוזב במסמכי תאגיד

במקרים שבהם מבוצע רישום של נתונים שקריים בידי פקיד, מנהל, מייסד ארגון, או חבר בתאגיד – ניתן לטעון כי מדובר בעבירת צווארון לבן מסוג רישום כוזב במסמכי תאגיד. זאת בתנאי שהרישום של מידע זה בוצע במטרה להטעות, לרמות או להמנע מתיעוד מידע החייב ברישום והכל לתכלית של הונאה. העונש בגין עבירות צווארון לבן מסוג זה הוא עד 5 שנות מאסר. העבירות בקטגוריה זו כוללות גם עבירת עושק ועבירה על חוק ניירות ערך.

 

עבירות צווארון לבן – עונש שניתן להפחית באמצעות ייצוג משפטי הולם

הסכנה הנוספת הנלווית לעבירות צווארון לבן, היא עצם ההשפעה השלילית של המעשים האלו על המצב התזרימי של תאגידים שונים וגופים מסחריים, שעלול להוביל להפסקת הפעילות העסקית של הנ”ל, ולגרום על הדרך לגלי פיטורין המוניים בחברות. אי לכך החוק בישראל מטפל בעברייני צווארון לבן במלוא חומרת הדין.

העונשים שקבועים בחוק בגין עבירות צווארון לבן כוללים לא רק קנסות בסכומים גבוהים, אלא גם עונשי מאסר. לפיכך, אם נחשדתם או נאשמתם בביצוע של עבירות צווארון לבן, זה הזמן לפנות לעו”ד פלילי מיומן.

 

חשיבות הסיוע המשפטי בתיקי צווארון לבן להפחתת העונש

הטיפול בהליכים הפליליים שנוגעים לעבירות צווארון לבן, מאז ומעולם נחשב כאתגר בפן המשפטי. זאת מפאת הקושי הרב להתחקות אחר מבצעי העבירות הנ”ל ולזהות את ההיקף המלא שלהן, בנוסף לקושי בהוכחת החפות מפשע של החשוד או הנאשם. כאשר אדם נאשם בביצוע עבירת צווארון לבן, מדובר כאמור על סעיפי אישום פליליים לכל דבר ועניין.

מכאן שהחשוד או הנאשם עשוי לשלם על כך בשמו הטוב עד כדי פגיעה של ממש בכושר ההשתכרות שלו. חמורה לא פחות מכך היא העובדה שנאשם שיורשע הלכה למעשה בביצוע העבירות המיוחסות לו, עלול בהחלט למצוא את עצמו מאחורי סורג ובריח.

מסיבה זו, היה וזומנתם לחקירה בעקבות חשדות למעורבות בעבירת צווארון לבן או שהוגש כנגדכם כתב אישום על עבירות צווארון לבן -יש להתייעץ בהקדם האפשרי עם עו”ד צווארון לבן. בכוחו של עורך דין כזה לבחון את נסיבות המקרה ובמקרים רבים למצוא דרכים להפחתת העונש הצפוי למרשו.

כל המידע המוצג במסגרת מאמר זה מובא לידיעה כללית בלבד, איננו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום פנים ואופן. במידה ונדרשים ייעוץ משפטי, ייצוג משפטי או ליווי משפטי לטובת טיפול במקרה ספציפי, יש לפנות בהקדם לקבלת סיוע משפטי פרטני של עורך דין פלילי מורשה. 

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא עבירות צווארון לבן
העונש על האזנות סתר

האזנת סתר אסורה כוללת כל הקלטה או העתקה של שיחה ללא ידיעת האנשים הנמצאים בתוכה. מותר לאדם להקליט כל שיחה בה הוא משתתף והדבר לא

קרא עוד
מהו חוק הגנת הפרטיות?

חוק הגנת הפרטיות מתבסס על חוק יסוד כבוד האדם וחירותו המעניק לכל אדם באשר הוא את הזכות לפרטיות מוגנת. הפגיעה בפרטיות מהווה עוולה נזיקית אשר

קרא עוד
עורך דין הפרת אמונים

בתקשורת הישראלית נשמע חדשות לבקרים הביטוי “מרמה והפרת אמונים”. זאת, בהקשר לבעל תפקיד המועל לכאורה בתפקידו ומפר את האמון שציבור הבוחרים נתן בו, כמו גם

קרא עוד
עורך דין מידע פנים

אחד התנאים החשובים המאפשרים מסחר הוגן בניירות ערך, היא הוגנות במסחר ומתן אפשרות לכל אדם המעוניין לרכוש או למכור ניירות ערך, לעשות זאת בתנאים אשר

קרא עוד