עבירות מין במחשב

אחת הקטגוריות היותר בעייתיות של עבירות פליליות הינה עבירות המין. עבירות מהסוג הזה כוללות טווח רחב של פעולות הנחשבות כעבירה על החוק בישראל, אשר החוט המקשר בין כולן הוא הפגיעה באדם בעניינים הנוגעים למיניות. תחום עבירות המין נמצא בתהליך מתמיד של שינוי. השינוי כולל שינויים בהתייחסות לפעולות או אמירות מסוימות ובהגדרה שלהן מצד אחד, והעלאת המודעות לנושא של עבירות מין באופן כללי, מצד שני.

בשורות הבאות נעסוק בהרחבה יתרה בעבירות מין, תוך התמקדות בנושא של עבירות מין במחשב שהפכו נפוצות מאוד בעידן האינטרנט. מהן עבירות מין על פי ההגדרה? מהן עבירות מין במחשב? מה מייחד עבירות פליליות מהסוג הזה ומדוע חשוב לחקור אותן ולעשות הכל על מנת למגר את התופעה? על כך במאמר הבא.

 

מהן עבירות מין?

עבירות מין הן עבירות הקשורות במיניות, הן של מבצע העבירה והן של האדם שכנגדו בוצעה עבירת המין. חוק העונשין במדינות ישראל, שהוא לב ליבה של החקיקה הפלילית, מגדיר את הסוגים השונים של עבירות מין. עם עבירות המין המוגדרות בחוק במדינת ישראל ניתן למנות את עבירות האונס, בעילה אסורה בהסכמה, מעשי סדום, מעשים מגונים ועוד. כל אחת מן העבירות הללו כוללת סדרה של עבירות שונות הקשורות אליה.

כך לדוגמה, עבירה של אונס יכולה להתרחש במספר מצבים: עבירת אינוס של קיום יחסי מין בכפיה, אונס של נערה בהיותה קטינה, ניצול מצב של חוסר הכרה או בעילה של אדם הסובל ממחלת נפש או לקות שכלית המונעת ממנו להסכים למעשה מרצונו החופשי ומדעת. גם הטרדה מינית נחשבת על פי חוק לעבירת מין ומי שנאשם והורשע בהטרדה מינית, עלול לשאת בעונש מאסר.

ככל שעוברות השנים, נופלים מעשים שונים ביחד עם התבטאויות שונות בקטגוריה של עבירת מין. זאת, בניגוד למה שהיה נהוג בעבר, כשמעשים דומים לא נחשבו במפורש לעבירות או לכל הפחות נפלו בתחום האפור בין המותר והאסור בנושאי מיניות.

 

עבירות מין במחשב – מה זה בעצם?

עבירות מין במחשב הן עבירות מין המבוצעות באמצעות המחשב. זאת, תוך ניצול הקדמה הטכנולוגית והאפשרות ליצור במהירות קשר עם קורבנות פוטנציאליים באמצעות רשת האינטרנט. רבות מעבירות המין המבוצעות במרחב הדיגיטלי הן למעשה עבירות פדופיליה.

בחלק ניכר מן המקרים, עבריין מין יוצר קשר באמצעות רשת האינטרנט עם קטינים תוך התחזות לקטין בן גילם. בשלב הבא, ולאחר שנוצר קשר מסוים שהוא מעבר לקשר הראשוני ורכישת האמון של הקורבן, חושף העבריין את הקטין לתכנים פוגעניים.

בנוסף לעבירות הללו, קורה לא אחת שאותו מבוגר נפגש עם קטינים באופן וירטואלי באמצעות רשת האינטרנט ומבקש מהם לבצע פעולה כזאת או אחרת בעצמם, אשר עלולה להיחשב לעבירת מין. במקרים אחרים מאפשר עבריין המין לקטין עצמו או לאדם אחר, באמצעות האינטרנט, לצפות בחומרים או בתכנים מיניים מסוגים שונים.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

מה הייחודיות של עבירות מין במחשב?

המאפיין העיקרי של עבירות מין במחשב, הוא שהעבירות הללו יכולות להתבצע כאשר הקטין נמצא במרחב הפרטי שלו, במקום שהוא לכאורה מרחב מוגן עבורו. עבריין המין חודר למרחב הזה ומנצל את הקטין למטרותיו הבלתי חוקיות תוך רכישת אמונו של הקטין וניצול העובדה שהוא איננו מרגיש מאוים, ולכל הפחות לא בשלבים הראשונים של ביצוע העבירות.

עם הזמן עלול הקטין להרגיש חוסר ביטחון, אבל בשלב הזה מצליח העבריין, בחלק גדול מהמקרים, למצוא נקודות אחיזה שאינן מאפשרות לקורבן להתגונן. למרבה הצער, בחלק גדול מהמקרים הקורבן אפילו איננו יודע שהוא קורבן וממשיך לשתף פעולה.

למרות שההורים ובני המשפחה של הקורבן נמצאים בקרבתו, הם אינם מעלים על דעתם במרבית המקרים שהקטין למעשה עובר מסכת התעללויות ונחשף לתכנים בלתי הולמים לגילו. עורך דין פלילי המתמחה בתחום מסייע ללקוחות שלו להתגונן מפני תופעות של ניצול מיני. מאידך, הוא עשוי לסייע בהגנה על מי שנאשמו שלא בצדק בביצוע עבירות מין במחשב.

 

למה חשוב לחקור עבירות מין במחשב?

רשת האינטרנט הביאה איתה את הקדמה הטכנולוגית ואת מהפכת המידע, ואיתן את היכולת לשתף תכנים ולהביא את הידע המתקדם ביותר בקלות ובמהירות לתוך צג המחשב או הטלפון הנייד של כל אדם. רשת האינטרנט מאפשרת לכל אדם למצוא את המידע המתקדם והעדכני ביותר ולעשות בו שימוש לצרכי מחקר או לצרכים אישיים.

אולם יחד עם היתרונות הטמונים בגישה לאינטרנט לכל אדם, התגלו גם חסרונות. עבריינות מין במחשב היא, אם כן, אחד מן החסרונות הבולטים ביותר של מהפכת התקשורת.

החשיבות הרבה של חקירת עבירות המין המתבצעות באמצעות המחשב, טמונה בעובדה שביצוע עבירות מהסוג הזה הוא קל יחסית, נעשה תחת מעטה של אנונימיות שמגנה, לכאורה, על העבריינים, והוא איננו מחייב אמצעים מיוחדים ומימון – כך שלכאורה העבירה אינה כרוכה גם בסיכון מיותר עבור מבצעיה.

ללא מאמצי אכיפה והרתעה לעברייני מין במרחב הקיברנטי, צפויה התופעה רק ללכת ולהחמיר, ומכאן החשיבות של ההתחקות אחר מבצעי עבירות מין במחשב והטיפול בהם במלוא חומרת הדין.

 

איך אפשר למגר את התופעה של עבירות מין ברשת?

מיגור התופעה של עבירות מין במחשב וברשת האינטרנט בכלל, דורשת שיתוף פעולה בין גורמי הפיקוח והאכיפה, ההורים והילדים כאחד. גורמי האכיפה חייבים למצוא דרכים לאכיפה יעילה של החוקים הנוגעים לניצול קטינים, הן בעולם האמיתי והן במרחב הווירטואלי. ואכן, כבר היום מופעלים אמצעים לאיתור העבריינים האורבים לילדים ובני נוער ברשת האינטרנט ומעצר שלהם.

התרומה של ההורים צריכה לבוא לידי ביטוי בהגדלת המעורבות שלהם בחיי הילדים ובמעקב אחרי חוג החברים שלהם, כולל חברים וירטואליים בערוצי המדיה החברתית. זאת, תוך שמירה על הפרטיות של הילדים והימנעות מחדירה מופרזת לחיים האישיים שלהם. מדובר במשימה לא קלה – אבל היא בהחלט אפשרית.

ההורים גם חייבים להגדיל את המודעות של הילדים שלהם לעבריינות המין ברשת ולתת להם את הכלים והתובנות שיאפשרו להם להגן על עצמם. גם הילדים צריכים לשתף פעולה, להיות ערניים, זהירים ולהפעיל שיקול דעת, וגם לדווח במקרה שבו עולה החשד לאינטראקציה עם אדם המתכנן לבצע עבירות מין במחשב.

 

איך לבחור עורך דין פלילי המתמחה בתחום של עבירות מין במחשב

בדרך למיגור התופעה של עבירות מין במחשב, עורך דין פלילי המתמחה בתחום הוא נדבך מרכזי. עורך דין פלילי מעניק סיוע ותמיכה להורים המעוניינים להגיש תביעה כנגד אדם שניסה לפגוע בילדים שלהם באמצעות הרשת.

זאת, מעבר להליכים המשפטיים שנוקטת המדינה בעניין. מנגד, עורכי דין פליליים המתמחים בנושא של עבירות מחשב ואינטרנט או עבירות מין, מסייעים גם למי שנאשמו בביצוע עבירות מין במחשב, להגן על עצמם בצורה הטובה והיעילה ביותר.

מן הראוי לציין כי בתחום עבירות המחשב והאינטרנט עדיין רב הנסתר על הגלוי, ולכן נדרשת מומחיות ספציפית לעניין זה בתחום הפלילים לצד היכרות מעמיקה עם פסקי דין בתחום של עבירות מין. מכאן חשיבות הפניה לקבלת ייעוץ משפטי מקדים מול עורך דין פלילי מנוסה, בכל חשד למעורבות בעבירות.

עבירות מין במחשב
עבירות מין במחשב
רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא עבירות מין
סחיטה מינית באינסטגרם

אינסטגרם – הפלטפורמה הפופולרית ברשת לשיתוף תמונות וסרטונים, הפכה בשנים האחרונות גם לזירת פשע דיגיטלית. התופעה של סחיטה מינית ברשתות החברתיות, הידועה גם במונח “סקסטורשן”

קרא עוד
סחיטה מינית בפייסבוק

פייסבוק הפכה לחלק בלתי נפרד מחיינו. אנו משתמשים בה כדי להתחבר עם חברים ומשפחה, לשתף רגעים מיוחדים, ולצרוך חדשות ומידע. אך לצד היתרונות הרבים, טמונה

קרא עוד
סקסטורשן

סקסטורשן היא תופעה של סחיטה מינית ברשת, שבה אדם מאיים לפרסם תמונות או סרטונים אינטימיים של אדם אחר, אם הנסחט לא יעשה כמבוקשו. מדובר בתופעה

קרא עוד
תקיפה מינית

מתי הטרדה מינית תהיה תקיפה מינית? הטרדה מינית היא מעשה בו אדם אחד פוגע באחר במעשה בעל אופי מיני, כדוגמת כפיית מין, נגיעה ללא הסכמה

קרא עוד
מעשים מגונים

מה נחשב מעשה מגונה? עולם ההטרדות המיניות הוא עולם רחב מאוד ולא רק שמדובר בספקטרום של מעשים גם לחומרת המעשה יש משקל מאוד גדול בשאלה

קרא עוד