עבירות זיוף סוגים ועונשים

אחת העבירות היותר מזיקות שהפכה לנפוצה מאוד במהלך העשורים האחרונים, היא עבירת זיוף. בחלק ניכר מעבירות הזיוף, יש קושי למצוא את מבצע העבירה ומכאן שיש קושי גם להביא אותו למשפט ולחייב אותו בדין.

במקרים הללו מי שמחזיק את המוצר או המסמך המזויף הופך בעצמו לנאשם ובנוסף, הוא מפסיד את ההשקעה ברכישת המוצר או המוצרים המזויפים, שהוחרמו על ידי הרשויות המוסמכות ללא כל פיצוי. אולם במקרים שבהם ניתן לקשר בין מוצר או מסמך מזויף, שלא לדבר על זיוף כספים, לבין היצרן שלהם, אזי העונש בגין עבירת הזיוף יכול להיות משמעותי.

מה זה בעצם זיוף ולמה העבירה הזאת כל כך חמורה? מה הקשר בין קדמה טכנולוגית לגידול הניכר בעבירות הזיוף בשנים האחרונות? מהי הענישה על עבירות זיוף ואיך נקבע העונש? מה תפקידו של עורך דין פלילי בהגנה על לקוח הנאשם בזיוף? בשורות הבאות נתמקד בעבירה שגם אם איננה גורמת לפגיעה פיזית באדם אחר, היא עלולה לגרום לפגיעה כלכלית משמעותית.

 

מהו בעצם זיוף?

זיוף הוא מושג שהשימוש בו מתבצע במגוון רחב של מקרים והזדמנויות. הפירוש הטוב ביותר למילה זיוף, הינו שהזיוף הוא יצירת חיקוי של מסמך, מוצר, מותג ואפילו ממון. זאת, מתוך כוונה ברורה מראש להשתמש בזיוף למטרות רמאות – בדרך כלל יצירת רווח שלא ביושר ותוך הונאה של מקבלי המוצר המזויף לחשוב שהם מחזיקים בידם מוצר מקורי ואיכותי.

עבירות זיוף היו ידועות מקדמת דנא. בעבר הרחוק העבירות הללו התמקדו בעיקר בתחום של זיוף מידות ומשקלות או זיוף מטבעות. נכון להיום התפשט הזיוף גם לתחומים נוספים.

 

למה עבירת זיוף היא עבירה פלילית חמורה

עבירת זיוף היא עבירה חמורה, כיוון שיש בה הטעיה של מי שמקבל מסמך או מוצר מזויף ומשתמש בהם. במקרים של מסמך מזויף, עלול מי שקיבל את המסמך ולא היה מודע לזיוף, לספוג הפסדים ניכרים. לדוגמה – קבלת אדם לעבודה בתפקיד משמעותי הדורש ידע מקצועי, תוך הסתמכות על תעודה מזויפת המאשרת שלאדם יש תואר אקדמי מתאים. במקצועות מסוימים, כגון רופאים או רוקחים, הדבר עלול להסתיים במותם של מטופלים. כשעסקינן בתפקידים פיננסיים – בהפסד כספי משמעותי.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

על הבעייתיות בזיוף של מותגים שטרות ומטבעות

זיוף שטרות והחדרה שלהם למחזור הכספי, עלולים לערער את היציבות הכלכלית במדינה אם מדובר בסכומי כסף גדולים. מכל מקום, אנשים שאצלם יתגלו שטרות מזויפים, עלולים לספוג הפסדים כספיים ניכרים, אם מדובר בסכומים גדולים.

זאת, כיוון שבשום מקרה לא ניתן לקבל החזר על שטרות מזויפים. זיוף מותגים עלול לגרום הפסדים לחברה היצרנית והמשווקת, שהשקיעה סכומי כסף גבוהים בהמצאת המוצר, ייצור והחדרה שלו לשוק. עורך דין פלילי אמון על הגנה על לקוחות הנאשמים בזיוף או בהחזקה של מוצרים מזויפים ובשימוש בהם.

 

קדמה טכנולוגית וההתגברות של עבירות זיוף

הקדמה הטכנולוגית שאינה עוצרת, מאפשרת לאנשים חורשי רעה לייצר במהירות חיקוי באיכות גבוהה של מוצרים שונים שהם בעלי ערך רב. אם בעבר היה בקשיים בייצור מוצרים מזויפים משום סייג שמנע מלכתחילה אפשרות כזאת, הרי שהיום, הודות לחידושים הטכנולוגיים, נראה שאין מוצר שקשה מדי לייצר חיקוי שלו.

הטכנולוגיה המודרנית מאפשרת לרכוש במחירים זולים מכשירים מורכבים המאפשרים ייצור והפצה של מוצר בעל ערך. מותגים בתחום הביגוד וההנעלה מזויפים חדשות לבקרים. גם שעונים יוקרתיים ואביזרים יוקרתיים אחרים מזויפים באיכות כל כך גבוהה, עד שלא ניתן להבחין בין הזיוף לבין המקור. אולם המוצר המסוכן ביותר שאותו ניתן לייצר ולזייף בקלות יחסית, הוא כסף מזומן.

הרצון של הממונים על הנושא בישראל לעבור לכסף וירטואלי, קשור בצורה הדוקה לנושא הזה. זיוף מוצר אשר הושקע ממון רב בפיתוח ובייצור שלו, עלול לגרום ליצרן לקריסה פיננסית, משום שהזייפנים גונבים למעשה את הלקוחות הפוטנציאליים שלו.

 

סוגים שונים של עבירות זיוף והעונשים הקבועים בצידן

חוק העונשין מגדיר את הענישה על עבירות זיוף. באופן כללי, הענישה עלולה לנוע בין שנה אחת לבין שבע שנים, בכפוף לסוג העבירה ולחומרה שלה. דוגמה טובה לענישה מחמירה ניתן למצוא בסעיף 413 ט’, העוסק בזיוף סימני זיהוי בחלקים של רכב. כיוון שמדובר בעבירה רצינית שעלולה במקרים מסוימים לסכן חיים, העונש שנקבע בחוק הוא משמעותי ויכול להגיע גם לכדי שבע שנים בכלא.

מנגד, זיוף מסמך כשלעצמו, יכול להביא לעונש מאסר של שנה אחת (על  פי סעיף 418 לחוק העונשין). ואולם אם נעשה שימוש במסמך לקבלת דבר במרמה, העונש יכול לעלות לחמש שנות מאסר. בנסיבות מסוימות, העונש יכול להגיע לכדי יותר מחמש שנות מאסר.

מצב אחר, שבו עוסק סעיף 421 לחוק העונשין, הוא מקרה של זיוף מסמך בידי עובד ציבור. מסמך כאמור עלול לפגוע באדם אחר או בגוף עסקי. לחילופין, מסמך מזויף יכול לשמש אמצעי לקבלת דבר במרמה – לדוגמה תואר אקדמי או רישום בפנקס הקבלנים. במקרה כזה, בנוסף לעונש שיכול לנוע בין שלוש לחמש שנות מאסר, עלול האחראי לזיוף להדרש בתשלום קנסות בסכומים גבוהים.

זיוף מטבעות כסף (כמופיע בסעיף 470 לחוק העונשין ואילך) והחזקת ציוד לזיוף (סעיף 469 לחוק העונשין), זיוף שטרות כסף (סעיפים 461 – 469 בחוק העונשין), עלולים להביא את הזייפן לעונש מאסר למשך חמש שנים. ככלל, חשוב לציין כי מדינת ישראל מתייחסת ברצינות לשטרות הכסף שהיא מנפיקה, ולא רק מי שזייף אלא גם מי שקורע שטר כסף עלול למצוא את עצמו במאסר של שלושה חודשים.

 

מה עורך דין פלילי יכול לעשות כדי להגן על נאשם בעבירות זיוף?

למעשה, מרגע שאדם נאשם בעבירה של זיוף, הדבר החכם ביותר שהוא יכול לעשות הוא לשכור את שירותיו הטובים של עורך דין פלילי מיומן.

עורך הדין האמור נדרש להתמחות בתחום עבירות הזיוף למיניהן, כיוון שמדובר בתחום רחב מאוד עם הרבה מאוד ניואנסים והרבה מאוד אפשרויות. חשוב לוודא מראש כי עורך דין המגן על הנאשם בעבירות זיוף יודע את העבודה, ויעשה ככל שביכולתו על מנת לחלץ את הנאשם ממצב הביש אליו הוא נקלע.

ואכן, לא אחת קורה שעורך דין פלילי מיומן מחלץ אדם שנאשם בעבירות זיוף, גם מבלי שהוגש כנגדו כתב אישום אפילו. לחילופין, ישנם מצבים שבהם ניתן להפחית בעונשים בגין עבירות זיוף כך שפסק הדין שיקבע בבית המשפט יטיב עם הלקוח, גם אם הורשע בביצוע עבירות הזיוף – וזאת בזכות בחירה נכונה בעורך דין פלילי עתיר ניסיון בתיקים של עבירות זיוף.

 

האמור במאמר זה אינו מהווה תחליף לקבלת יעוץ משפטי פרטני מטעם עורך דין פלילי, והוא מובא כמידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה מידע משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. לטיפול במקרים ספציפיים יש לפנות באופן ישיר לסיוע מקצועי מעו”ד פלילי.

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא עריכת דין
העונש על האזנות סתר

האזנת סתר אסורה כוללת כל הקלטה או העתקה של שיחה ללא ידיעת האנשים הנמצאים בתוכה. מותר לאדם להקליט כל שיחה בה הוא משתתף והדבר לא

קרא עוד
מהו חוק הגנת הפרטיות?

חוק הגנת הפרטיות מתבסס על חוק יסוד כבוד האדם וחירותו המעניק לכל אדם באשר הוא את הזכות לפרטיות מוגנת. הפגיעה בפרטיות מהווה עוולה נזיקית אשר

קרא עוד