עבירות בנשק קר – העונשים בדין הפלילי

עבירות בנשק קר הן בין העבירות הפליליות היותר נפוצות – במדינת ישראל בפרט ובעולם בכלל. המערכת המשפטית בארץ נתקלת בלא מעט מקרים שבהם נעשה שימוש בנשק קר לשם פגיעה מכוונת באזרחים, והיא חייבת, כמובן, לתת על מקרים אלו את הדין הראוי.

היות וכיום כל חפץ, כמעט, יכול להיחשב ככלי נשק ולגרור אישומים בגין עבירות בנשק קר – מן הראוי להכיר את העונשים הקבועים בדין הפלילי בצידן של עבירות מסוג הזה.

 

עבירות בנשק קר – איך הן באות לידי ביטוי?

עבירות בנשק קר באות לידי ביטוי בצורה של החזקה שלא כחוק, שימוש לצורך פגיעה נקודתית או המונית וכל גרימת נזק או פוטנציאל לגרימת נזק באמצעות כלים המסווגים בתור נשק קר.

בשל הסיבה שכל חפץ עלול להוות חפץ שנועד לצרכי פגיעה, ההגדרה המדויקת לנשק קר אינה קיימת וכל מקרה נבחן באופן עצמאי על פי מדדים של סוג החפץ, עברו הפלילי של העבריין, הסיבות שבגינן החזיק בנשק קר, ומה היתה הכוונה שלו מראש כאשר בחר להחזיק בנשק קר.

 

איזה עונש קבוע בחוק בגין עבירות בנשק קר?

באופן כללי, על פי סעיף 497 לחוק העונשין, יכול להינתן עונש של עד שלוש שנות מאסר לאדם אשר החזיק, השתמש או ייעד נשק קר לשימוש של מישהו אחר, על מנת לפגוע בכל צורה בגופם של אזרחים או עוברי אורח.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

סוגים שונים של נשק קר והעונשים הקבועים בדין הפלילי בגין השימוש בהם

ההגדרה של נשק קר היא אמנם עמומה, אך בהחלט אפשר לשים לב להבדלים בין חפצים שונים אשר מאוגדים תחת ההגדרה הכללית של נשק קר. למשל, נשק קר מסוג סכינים או אגרופנים מובחן מיתר הסוגים של נשק קר, וקיים עבורו סעיף נפרד, סעיף מספר 186 לחוק העונשין – אשר מגדיר את העונש עבור החזקה בהם שלא לשם מטרות כשרות.

על פי סעיף 186 העונש עבור החזקה של סכין או אגרופן יכול להגיע לעד חמש שנות מאסר. קיימים כלים אחרים אשר החוק לא קבוע לגביהם, היות והם לא מוגדרים בהכרח לשם שימוש אלים אלא לשם שימוש ספורטיבי, לדוגמה, אלות בייסבול.

 

עבירות בנשק קר – הרחבה נוספת בחוק העונשין

סעיף 185 הוא הסעיף המגדיר בחוק העונשין בצורה קצת יותר רחבה וכוללנית את העונש על עבירות נשק קר בישראל. על פי סעיף זה – העונש הצפוי למי שעוסק בייבוא, סחר או ייצור של סכינים לשימושים שאינם חוקיים – הוא עד 7 שנות מאסר.

כמובן שאדם אשר משתמש בסכינים לשם ביצוע עבודות מלאכה, לשם עיסוק במקצוע שלו, במסגרת העסק שלו או בתוך הבית אינו נכלל תחת ההגדרות הללו. מן הראוי לציין כי סעיף זה לחוק העונשין, מגדיר עונש של עד 7 שנות מאסר גם עבור בעלי עסקים אשר מאפשרים לקטינים לרכוש סכינים בבית העסק שלהם.

 

האם ניתן להוכיח שאדם שמחזיק בחפץ מסויים מתכוון להשתמש בו לצרכים עברייניים?

קיימת חשיבות עליונה לנסיבות אשר בהן נלכד אדם עם חפץ בו עמד לעשות שימוש בתור נשק קר, לשם ההוכחה שלאדם היו כוונות פליליות בנוגע לשימוש בו. לדוגמה, שימוש במזלג ברביקיו במסגרת קומזיץ, בישול ביתי, או עבודה במסעדת בשרים יכול להחשב בתור שימוש סביר לחלוטין, אולם אחזקה של מזלג ברביקיו באולם קולנוע, עשויה להוות בהחלט הוכחה שלמחזיק הכלי לא היתה כוונה לבצע כל שימוש סביר בו, נוכח הסיטואציה הספציפית הזו.

 

על השימוש בנשק קר כאמצעי להגנה עצמית במדינת ישראל

המציאות הביטחונית של מדינת ישראל מובילה רבים לכדי החזקת חפצים שונים שיוכלו לשמש אותם בעת הצורך לשם הגנה עצמית. קיימים היום כלים אשר יכולים לתפקד בתור חפצי הגנה עצמית מותרים לשימוש שיחשבו ברוב המקרים בתור אמצעים לגיטימיים לחלוטין להגנה עצמית. כלים כמו שוקר חשמלי, תרסיס פלפל או גז מדמיע נמנים על הכלים הללו.

 

נשיאת סכין מחוץ לבית – אסורה בהחלט

בהמשך לנושא ההגנה העצמית, מן הראוי לציין כי נשיאת סכין מחוץ לבית היא אסורה בהחלט, גם כאשר מדובר על נשיאת סכין לצורכי הגנה עצמית.

השימוש בסכין לצורכי הגנה עצמית נדרש להיות מגובה בהוכחות לכך שלאדם שעשה שימוש בסכין לא היתה כל אלטרנטיבה פרט להחזקה ושימוש בסכין, וכי הוא היה נוכח בסיטואציה שמעמידה אותו בפני סכנה ממשית. רק כאשר אדם מרגיש שהוא נתון בסכנת חיים ממשית שעלולה לחייב אותו לבצע שימוש בסכין, יוכל להיחשב המקרה בתור הגנה עצמית.

 

התנאים לשימוש בסכין בתור אמצעי להגנה עצמית

על מנת ששימוש בסכין לא יחשב כעבירת נשק קר, צריכים להתקיים 7 תנאי סף אשר יוכיחו שאכן מדובר כאן על מקרה של הגנה עצמית. התנאים הם:

  • התקיפה ניתנת היתה לעצירה אך ורק באמצעות השימוש בסכין
  • האדם שעשה שימוש בסכין נתון היה תחת סכנה ממשית
  • ההתגוננות בעזרת הסכין היתה חייבת להתבצע בצורה מיידית
  • התרחשה פגיעה בחופש האדם או בגופו
  • אופן ההתגוננות היה סביר בהתחשב בנסיבות הספציפיות למקרה
  • לא היתה התנהגות פסולה כלשהי מצד האדם שעשה שימוש בסכין
  • האדם שעשה שימוש בסכין לא יכל לצפות את הפגיעה הקרבה

 

על ההתמודדות עם עונש בגין עבירות בנשק קר בעזרת עורך דין פלילי

פעמים רבות נדרש ניסוח מובהק וברור על מנת להוכיח שימוש לשם הגנה עצמית בסכין או בכל סוג אחר של נשק קר. עורך דין פלילי הוא הגורם שיכול לסייע לחשודים ונאשמים בעבירות נשק קר להצדיק את דרך פעולתם ולהימנע ממצב של פגיעה בזכויותיהם. לכן חשוב לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מעורך דין עבירות נשק קר כבר משלב הזימון לחקירה המשטרתית ובכל שלב בהתנהלות מול המערכת המשפטית.

האמור במאמר זה אינו מהווה תחליף לקבלת יעוץ משפטי פרטני מטעם עורך דין פלילי, והוא מובא כמידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה מידע משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. לטיפול במקרים ספציפיים יש לפנות באופן ישיר לסיוע מקצועי מעו”ד פלילי.

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא עבירות נשק
ביטול רישיון נשק

אנשים רבים במדינת ישראל מחזיקים ברישיון לנשק. רישיון נשק נפוץ בשימוש בישראל בקרב אנשים הפעילים בשירות הביטחון או בתפקידים בטחוניים שונים, לרבות צה”ל ומשטרת ישראל.

קרא עוד
החזקת אקדח

אקדח הוא כלי נשק שהסיכון שכרוך בעצם החזקתו הוא גדול מאוד. במדינת ישראל, העונש הקבוע בחוק עבור החזקת אקדח הוא חמור בהרבה מכפי שמקובל בעבירות

קרא עוד
החזקת סכין או אגרופן

החזקת סכין או אגרופן נחשבות כעבירות נשק קר. עבירות מסוג זה הן עבירות פליליות לכל דבר ועניין מבחינת החוק בישראל. מדובר במקרים שמתרחשים בתדירות גבוהה

קרא עוד
עורך דין סחר בנשק

החוק בישראל קובע נהלים חד משמעיים בתחום הנשק בארץ. בתי המשפט מתייחסים בחומרה לעבירות נשק מתוך מטרה לצמצם שימוש לא חוקי ומסוכן בנשק. עבירות סחר

קרא עוד