מתי חובה לשים קסדה באופנוע על פי חוק

חשיבות חבישת הקסדה בנהיגה

החשיפה לתאונות ברכב

מי מאיתנו לא מכיר או שמע על חבר שעבר תאונה ברמה כזו או אחרת. התאונות, לעיתיים רבות מתרחשות גם ללא אשמת הנהג שעובר את התאונה, אלא מחמת חוסר זהירות של נהג שבא ממול, או מאובדן שליטה על הרכב כתוצאה מתנאי דרך קיצוניים כגון גשם או ערפל כבד. התוצאות של מקרים אלו לעיתים קרובות מדי עלולות להיות הרות אסון, ועליהן נשמע מדי יום בחדשות.

ברכב, אחד המרכיבים החשובים ביותר, שמגינים על הנהג בעת הנהיגה זו חגורת הבטיחות וכריות האויר ברכב. אמצעים אלו, מצילי חיים ממש ויעילותם מוכחת בכל אירוע טראומתי כזה או אחר שמתרחש על הכביש.

החשיפה לתאונות באופנוע

באופנוע, בו הרוכב יושב חסר כל הגנה על האופנוע, ללא מעטפת שלדת הרכב שמגינה מתאונות רבות ובולמת התנגשויות רבות, הרוכב מועד לתאונות בסבירות גבוה הרבה יותר, ואף התוצאות של תאונות אופנועים הן לרוב בעלות תוצאות מחרידות הרבה יותר מתאונות רכב, ולכן כל אמצעי הגנה בעת נהיגה באופנוע מקבל חשיבות ומשמעות רבה אף יותר.

ניתן לומר, כי הקסדה היא אמצעי הבטיחות היחיד כמעט של רוכב האופנוע ולכן נדגיש לכם כעת, מתי קיימת חובה חוקית לחבוש את הקסדה.

 

זמני חובת חבישת הקסדה

ככלל, קובעות תקנות התעברוה בישראל כי אין אפשרות לרכוב על אופנוע, בשום צורה שהיא, או להרכיב אדם אחר על האופנוע בשום צורה שהיא, ללא חבישת קסדה תקינה. קסדה מומלצת לאופנוע היא קסדה שמכסה את רוב הראש של הרוכב ועומדת בתקנים אותם קבעה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.

לכן, בכל נסיעה שהיא, לא בין אם בדרך עירונית, לא עירונית, סלולה, לא סלולה או אפילו בפקק תנועה, קיימת חובת חבישת קסדה תמידית על פי חוק. חובה זו, היא בעלת רציונל בהיר, מהסיבות שהועלו בתחילתה המאמר. לכן על הנהג לגשת לאחת החנויות המיועדות לכך ולהצטייד בהגנה כמו קסדה לאופנוע. אי חבישת קסדה, עלולה לגרום לקבלת קנס ודו"ח בצורה מיידית. שוטרי התנועה אף מסיבים לכך תשומת לב רבה בעת האכיפה בכבישי הארץ.

 

פטור מקסדה

קיימים מצבים מסיימים מאוד, בהם לדוגמה מסיבה רפואית מנומקת, קיים פטור לרוכב על האופנוע מקסדה, ואותו פטור יירשם ברישיון הנהיגה של אותו הנהג. בעת ביצוע אכיפה, עליו להציג את הפטור הנ"ל לשוטר התנועה.

 

לסיכום

במדינת ישראל, בניגוד לכמה מדינות, קיימת חובת חבישת קסדה על פי חוק לכל אורך הנהיגה על האופנוע, לאור התאונות המחרידות אותן עוברים רוכבי האופנוע בכבישים מדי יום ביומו. לכן, על נהג היוצא לנהיגה באופנוע, על פי חוק להצטייד בקסדה תקינה, המאושרת על ידי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, ולצאת להנהיגה בטוחה, כזו שתביא אותו בשלום למחוז חפצו.

לִלבּוֹשׁ

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

כיצד לפעול נכון לאחר תאונת דרכים

תאונות דרכים הן אירועים שכיחים שעלולים לגרום לפציעות, נזקים כלכליים ואף אובדן חיי אדם. חשוב מאוד לדעת כיצד לפעול נכון מיד לאחר קרות תאונת דרכים,