מהי נהיגה בשכרות ומהו העונש על כך

המושג נהיגה בשכרות מובן לנו לכאורה בצורה אינטואיטיבית.

המונח נהיגה נשמע לנו ברור למדי וכך גם המונח שכרות.

עם זאת, ההגדרות המסוימות יותר מורכבות ומעוררות מגוון שאלות.

האם גם מי ששתה רק בירה אחת נחשב לשיכור? האם מי שיושב במושב הנהג, התניע את הרכב, הדליק אורות, ועוד רגע מתחיל לנהוג כבר עבר על החוק? מהו העונש על נהיגה בשכרות?

 

מיהו שיכור

כדי לענות על כל השאלות ששאלנו, יש לצלול אל תוך החוק, אל התקנות ואל הפרשנות המשפטית שהוענקה להם. האזרח הפשוט מתקשה בקריאת חוקים והבנתם. החוקים מנוסחים בצורה משפטית, מסורבלת ומתעתעת שעלולה רק לבלבל את הנהג המבקש לדעת את החוק.

לשם כך, ישנם אתרים המנגישים את הדין לרבים בצורה נפלאה. אחד המעולים שבהם, הוא אתר בדרכים. באתר, תוכלו למצוא מידע מפורט אודות עבירות התנועה השונות, דרכים להקל בעונש ודרכי התקשרות לעורכי דין לענייני תעבורה. בכתבה זו נדון בדברים בתמצות, והמעוניינים ירחיבו באתר.

עוד קודם שנצלול אל הגדרות החוק, חשוב להבין מהן הסכנות העיקריות בגינן חל איסור לנהוג בשכרות. אלכוהול גורם לירידה בפעילות המוחית שלנו ולעובדה זו מספר השלכות קריטיות על ההתנהגות האנושית בכלל ועל נהיגה בפרט.

הירידה בפעילות המוחית עקב האלכוהול, עלולה לטשטש את הראיה, לגרום לנו לראות עצמים ככפולים ואף לא להבחין כלל בעצמים רחוקים. נראה שלא צריך להרחיב מדוע עובדות אלו מסוכנות כל כך בכביש. בנוסף, התגובות שלנו נהיות איטיות במידה ניכרת, ובכביש, בו מהירות תגובה היא שם המשחק, אין מקום לאיטיות. לבסוף, האלכוהול נוסך בנו עודף בטחון עצמי שעלול לגרום לתאונות.

 

נהג חדש, נהג צעיר, נהג רכב מסחרי ונהג ברכב ציבורי

כל אחד מהמנויים בכותרת יוגדר כשיכור, במידה ובבדיקת ינשוף נמצאו בדמו 50 מיקרוגרם אלכוהול. לחלופין, די ב-10 מיליגרם אלכוהול בליטר דם, במידה והבדיקה הייתה בדיקת דם ולא בדיקת נשיפה. מדובר בכמות מזערית במיוחד ולמעשה כל אלו מנועים מלשתות כלל בשעות שלפני הנהיגה. נציין, שנהג צעיר הוא נהג שטרם מלאו לו 24 שנים.

החוק לא דורש מהנהג להיות מסוחרר או מטושטש – עצם הימצאות שיעור הדם באלכוהול היא המגדירה את הנהג כשיכור. לא התנהגותו ולא תחושתו הסובייקטיבית.

 

יתר ציבור הנהגים

עבור יתר ציבור הנהגים, תקנות התעבורה מגדירות שיכור כאדם אשר בדמו מצויים למעלה מ-50 מיליגרם אלכוהול בליטר, ואם בבדיקת ינשוף עסקינן נדרשים 250 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אוויר. הפסיקה קבעה שזהו אמנם הסף הקבוע בחוק, אך ניתן להרשיע אדם בשכרות רק אם יימצאו בליטר אוויר שלו 290 מיקרוגרם כוהל ומעלה. זאת, עקב סטיות אפשריות בבדיקה.

הלכה למעשה, התקנות מתירות לנהג הממוצע לצרוך כמנת אלכוהול אחת לפני הנסיעה מבלי שייחשב כשיכור. לא יודעים בדיוק מה תהיה רמת האלכוהול בדמכם? נקטו בעמדה מחמירה כלפי עצמכם והימנעו משתיה.

 

לא רק הנהג

לא רק לנהג אסור להיות שיכור. גם ה"ממונה על הרכב" חייב להיות פיקח. ממונה על הרכב הוא מורה נהיגה, או מלווה לנהג חדש.

 

ענישה

מלבד 10 נקודות שיצברו לחובת הנהג, רישיונו של הנהג צפוי להישלל לשנתיים במידה ומדובר בעבירה ראשונה ו-4 כאשר מדובר בעבירה שניה ומעלה. בנוסף, סירוב לבדיקת ינשוף עלול לגרור קנסות ואף מאסר. אשר על כן, מומלץ לכל מי שמועמד לדין בגין נהיגה בשכרות לשכור שירותיו של עורך דין, כדי להימנע מהענישה המשמעותית.

 

לסיכום

נהיגה תחת השפעת אלכוהול מסוכנת למדי. גם הענישה על נהיגה בשכרות הינה משמעותית מאוד. בשל כך, רצוי לשכור שירותי עריכת דין במידה ואת או אתה מועמדים לדין בגין נהיגה בשכרות. סעו בזהירות ושמרו על עצמכם!

זכוכית מגדלת

 

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

5 טיפים שיעזרו לך לבחור עו"ד תותח!

התפקיד של עורך דין הוא לייעץ ללקוחותיו בכל הנושאים המשפטיים שלהם, לייצגם בבתי המשפט ולהגיש עבורם תביעות והגנות. הוא יכול לעבוד בתחומים שונים כגון דיני