מהי מטרתו של הסכם מייסדים והאם הוא ניתן לאכיפה

לאחרונה יזמים רבים פונים אלינו לאחר שהם מתלבטים אם לחבור אחד לשני ולהרים ביחד מיזם מיוחד ומשותף.

הסיבה לפניות הרבות אינה תמוהה לנו, שכן מדובר בעניין משמעותי שעשוי להביא מצד אחד לתוצאות ייחודיות וחיוביות ומהצד השני, הוא עשוי להוביל לנפילה משמעותית לשני הצדדים.

אם הגעתם עד כאן ואינכם יודעים מה הקשר בין זה להסכם המייסדים והאם ניתן לאכוף אותו, אתם צריכים לקרוא לעומק את השורות הבאות:

 

רקע אודות הסכם מייסדים

ישנם לא מעט מקרים שבהם יזמים בוחרים לחבור אחד לשני במטרה להקים ביחד מיזם חדשני או לפתח רעיון ייחודי. אין זה משנה אם מדובר בפתיחה של מסעדה, חברה שמספקת שירותים כלשהם או מפעל. כל עוד מתקיימת בין השניים מערכת יחסים שיש לה השלכות משפטיות, עליהם לעגן את המטרות והחלומות שלהם במסמך אחד, הלא הוא – הסכם המייסדים. מדובר בהסכם שנועד להסדיר באופן משפטי את מערכת היחסים שבין הצדדים (כלומר, המייסדים). כאשר במרכז העניין עומדות שני מטרות חשובות:

  1. "להניח על השולחן" את הציפיות של כל צד
  2. לקבוע את התפקיד שמוטל על כל אחד מהמשתתפים
  3. לקבוע דרכים שמוסכמות על כל הצדדים כדי לפתור בסופו של דבר בעיות שונות שעשויות לצוץ בהמשך הדרך

 

כמה מילים על המטרה של הסכם המייסדים

בפסקה הקודמת הצגנו בפניכם בקצרה פרטים אודות כמה המטרות שבאות לידי ביטוי בעת חתימה על הסכם מייסדים.
כעת נרחיב בפניכם אודות מטרות נוספות שכדאי שתדעו עליהן:

 

חלוקה הוגנת של מניות

הסכם מייסדים מאפשר לכל הצדדים להחליט במשותף אודות חלוקת המניות. במהלך כתיבת ההסכם, השותפים צריכים להסדיר את אחוז האחזקות של כל אחד מהם בחברה.

 

  1. חלוקת תפקידים

במהלך כתיבת הסכם המייסדים, נכתבים פרטים אודות חלוקת התפקידים של כל הנוכחים. כך שיש צורך לכתוב בפירוט את הפרטים הבאים:

  • התפקיד של כל אחד מהמייסדים
  • תחום העיסוק שלו בחברה בהתאם להתמחות שלו

שימו לב, חשוב מאוד לערוך את הסכם המייסדים בנוכחות של עו"ד דיני חברות.

 

  1. מינוי דירקטורים

הדירקטוריון, כידוע, הוא הגוף שקובע את המדיניות של החברה. כחלק מההסכם, נערך מינוי שכזה שמתבצע בהתאם להחלטת רוב בעלי המניות\ לפי אחוזי ההצבעה או בדרכים אחרות.

 

האם ההסכם ניתן לאכיפה?

כידוע, התכנסנו כאן היום כדי להעלות גם את נושא האכיפה בכל הנוגע להסכם המייסדים. אנו יכולים להרגיע ולומר שההסכם שנחתם בנוכחות של עורך דין נחשב להסכם חוקי לכל דבר ועניין. הפרה שלו עשויה להביא את מי מהגורמים המעורבים לבית משפט. כך שניתן בעצם לומר שהסכם מייסדים ניתן לאכיפה וחשוב לערוך אותו עם עו"ד, שכן, אם מי מהגורמים יתנהל שלא בהתאם לכתוב בהסכם, ניתן יהיה למצות מולו את הדין באמצעות עורך הדין שסייע קודם לכן בהליך.

 

פטיש זהב

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

5 טיפים שיעזרו לך לבחור עו"ד תותח!

התפקיד של עורך דין הוא לייעץ ללקוחותיו בכל הנושאים המשפטיים שלהם, לייצגם בבתי המשפט ולהגיש עבורם תביעות והגנות. הוא יכול לעבוד בתחומים שונים כגון דיני