מהו חוזה בר רשות בחטיבה להתיישבות

המצב ביהודה ושומרון הוא מצב מורכב וסבוך, את זה כל ישראלי יודע.

מה שלא הרבה יודעים, הוא שהמצב כל כך מיוחד ושונה, עד שישנם חוקים והסדרים שונים מכלל המדינה הנוגעים לכלל תחומי החיים – ביניהם, קניית קרקע ואף לקיחת משכנתא.

אם התעניינת ברכישת קרקע ביהודה ושומרון, בוודאי שמעתם את המושג – חוזה בר רשות בחטיבה להתיישבות.

אנחנו כאן כדי להסביר מה זה.

 

מי הוא בר רשות?

כדי להבין לעומק את העניין, כדאי להתחיל במושגים בסיסיים. בחוק הישראלי ״בר רשות״ הוא אדם בעל רשות להשתמש במקרקעין, כך שהוא לא נחשב פולש לשטח. בר רשות מקבל את הזכות להתמש בקרקע כאשר הוא מקבל הסכמה, בכתב או בעל פה, מפעל הקרקע. דרך נוסף היא לקבל את הזכות היא כאשר בר השירות משתמש לאורך זמן רב בקרקע בידיעתו של בעל הקרקע מבלי שמחה על כך.

 

מי היא החטיבה להתיישבות?

החטיבה להתיישבות, היא גוף בתוך ההסתדרות הציונית, הפועלת במימון מלא של הממשלה לפיתוח יהודה ושומרון, הגולן ובשנים האחרונות גם בנגב ובגליל.  כיום, היא אחראית על הקרקעות באזורי יהודה ושומרון, אך מכיוון שקרקעות אלו אינן באמת בבעלותה, כאשר אדם רוצה לקנות את הקרקע מציעה לו החטיבה להתיישבות – חוזה בר רשות. החוזה מעניק לקונה רשות להשתמש בקרקע אך לא בעלות מכיוון שלחטיבה להתיישבות אין זכות לתת בעלות על הקרקע בעקבות העובדה שהקרקע אינה בבעלותה.

 

זהות בעל הנכס

המקום הראשון שבו תתקלו בחוזה בר רשות של החטיבה להתיישבות הוא לפני קניית הנכס. בניגוד לקרקעות רגילות, בהן בעל הקרקע נרשם בטאבו וניתן לגלות בקלות מי בעל הנכס, הקרקעות ביהודה ושומרון אינן נרשמות בטאבו אלא רק בספרי החטיבה להתיישבות שאינם פתוחים לכל אדם. כדי להיות בטוחים שאתם רוכשים נכס מבעל הנכס עצמו, יהיה עליו להגיש בקשה לחטיבה להתיישבות לקבל את האישור בר רשות שלו על מנת שיאשר כי הוא אכן בעל הזכויות על הנכס.

 

מה צריך לעשות כדי לקבל את החוזה?

על מנת לקבל את הזכויות על מגרש ביהודה ושומרון, נדרשים הקונים והמוכרים להציג מספר מסמכים ייחודיים לרכישה ומכירה ביהודה ושומרון. המוכרים נדרשים להציג סדרה של טפסים ואישורים המוכיחים כי הם מוותרים על זכויותיהם בנכס, כי אישרו להם להעביר את זכויותיהם מהמועצה ומהחטיבה להתיישבות ומסמכים נוספים מהנק כמו טופס המוכיח כי הקנייה הושלמה. הקונים לעומת זאת יציגו אישור מהיישוב אליו הם עוברים, שאלון מועמד, תעודות זהות וחוזה בר רשות בישוב ביהודה ושומרון חתום.

 

לפני שקונים, חשוב להכיר

ליהודה ושומרון יש יתרונות רבים, בין אם זה מאידיאולוגיה ובין אם זה מסיבות כלכליות, ישראלים רבים בוחרים לקנות נכס מעבר לקו הירוק. אך לפני שעושים זאת, חשוב לדעת מה יהיו הזכויות שלכם בנכס שתקנו.

ווילה

 

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

5 טיפים שיעזרו לך לבחור עו"ד תותח!

התפקיד של עורך דין הוא לייעץ ללקוחותיו בכל הנושאים המשפטיים שלהם, לייצגם בבתי המשפט ולהגיש עבורם תביעות והגנות. הוא יכול לעבוד בתחומים שונים כגון דיני