התעללות בגן ילדים

בשנים האחרונות אנו עדים לפרסומים רבים שבהם נחשפים מקרים נוראיים של התעללות בגן ילדים. במקרים רבים, מדובר בהתעללות לה אחראי הצוות המטפל בילדים ביומיום, כאשר לעתים ההתעללות מתבצעת על ידי הסייעות בגן ובמקרים אחרים אף על ידי הגננת עצמה. המשמעויות המוסריות של התעללות בגן ילדים הן חמורות ביותר, אולם את הסקירה שלהלן נקדיש דווקא לדיון בהיבטים המשפטיים של התופעה הקשה.

 

התעללות בגן ילדים – כיצד היא באה לידי ביטוי?

התעללות בגן הילדים היא בגדר תופעה חמורה מאין כמוה אשר יכולה לבוא לכלל ביטוי במגוון של דרכים. בחלק מן המקרים מעשי ההתעללות בילדים מתבצעים באופן אקטיבי בידי הצוות בגן הילדים. לעתים מדובר באלימות פיזית של ממש כלפי ילדי הגן, כגון מכות והטלת הילדים בכוח, דחיפת הילדים או גרימה לכאב וסבל בדרכים אחרות.

במקרים אחרים, חווים הילדים האומללים התעללות בעלת אופי פסיבי, שבמסגרתה הם נתונים לאילוצים שונים שצוות הגן כופה עליהם ומסב להם אי נוחות עד סבל של ממש. למשל, העמדת ילדים בפינה מבלי שיורשו לזוז ממקומם לאורך זמן ממושך, מניעת יכולת ללכת לשירותים, או מניעה של מזון ושתיה מהילדים למשך שעות ארוכות, המתבצעת בתור אמצעי ענישה ולעתים ללא הקשר כלל.

כאשר מדובר על פעוטות, הפגיעה בילדים כוללת לעתים גם הימנעות מהחלפה של החיתולים שלהם והזנחת נקיונם. המקרים שהובאו לעיל הם רק חלק קטן מסוגי מעשי ההתעללות שלצערנו ילדים רבים בישראל נפגעים מהם דווקא במסגרת שאמורה לדאוג לרווחתם כאשר הוריהם אינם בסביבה.

 

מהם העונשים הקבועים בחוק בישראל בגין התעללות בגן ילדים?

בכל הנוגע למעשי התעללות ותקיפת ילדים וחסרי ישע, הוראות החוק בישראל הן ברורות. העונשים בגין התעללות בגן ילדים, הם עונשי מאסר שיכולים להגיע גם לתשע שנים מאחורי סורג ובריח.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

התעללות בגן ילדים – סעיפי האישום והעונשים המוגדרים בחוק העונשין

להלן רף הענישה הקבוע בחוק בהתאם לסעיף האישום במקרי התעללות בגן ילדים:

 

תקיפת קטינים וחסרי ישע וגרימת חבלה של ממש

העונש בהרשעה בסעיף זה הוא עד 5 שנות מאסר בפועל.

 

תקיפת קטינים וחסרי ישע וגרימת חבלה של ממש בידי אחראי

העונש בהרשעה בסעיף זה הוא עד 7 שנות מאסר בפועל.

 

תקיפת קטינים וחסרי ישע וגרימת חבלה חמורה

העונש בהרשעה בסעיף זה הוא עד 7 שנות מאסר בפועל.

 

תקיפת קטינים וחסרי ישע וגרימת חבלה חמורה בידי אחראי

העונש בהרשעה בסעיף זה הוא עד 9 שנות מאסר בפועל.

בהקשר זה מן הראוי לציין שהעונשים הקבועים בחוק מתייחסים לא רק להתעללות בגן ילדים, אלא להתעללות בחסרי ישע באשר הם, גם כשמדובר במבוגרים החוסים במוסדות שונים. עם זאת סקירה זו עוסקת ספציפית בנושא של התעללות בגן ילדים, שרף הענישה הנ”ל תקף כמובן גם בהקשרו.

 

על הקושי להוכיח את קיומה של התעללות בגן ילדים

כשמדובר על ילדים רכים, לעתים קשה עד בלתי אפשרי לקבל מידע קונקרטי באשר למתרחש בסביבת הגן. זאת בניגוד לילדים גדולים יותר, בגילאי בית הספר, שכבר מסוגלים בדרך כלל להתבטא באופן ברור יותר ולהעביר להוריהם דיווח על אירועים חריגים שהתרחשו בסביבת המסגרת החינוכית שלהם. ההתעללות בגן ילדים לעומת זאת, מאתגרת יותר לגילוי.

בראש ובראשונה, ישנו הקושי בזיהוי הפוטנציאל להתעללות בגן. במקרים רבים הורים עלולים לייחס בטעות חבלות על גופו של ילדם לאירועים יומיומיים, כמו מעידה של הילד בשעת משחק, התקלות בחפצים שונים או ריבים עם בני גילו. הנחת המוצא בה שואף להאמין כל הורה היא שהוא הפקיד את היקר לו מכל בידיים אמונות, מקצועיות ואכפתיות, ושלא יאונה לילדו כל רע במסגרת שבה נתן את אמונו.

המכשול השני בהוכחת דבר קיומה של ההתעללות בגן הילדים היא כאמור הקושי בקבלת תמונת מצב ברורה מפיו של הילד. כמו כן, במקרים רבים גם עדיף שלא לעמת את הילד עם העובדה שהוא נתון להתעללות, משום שיש לכך השלכות לא פשוטות במישור הרגשי והתפקודי. לפיכך נדרשים ההורים למצוא פתרונות “יצירתיים” לבדיקת חשדותיהם להתעללות בגן הילדים.

 

כיצד ניתן לחשוף את קיומם של מעשי התעללות בגן ילדים?

בין הדרכים היותר שכיחות ויעילות לחשיפה של מקרי התעללות בגן ילדים, היא השיטה של הצבת מצלמות מעקב שיתעדו את ההתרחשויות בגן הילדים במשך השעות שבהן הילדים נמצאים בו. נכון למועד כתיבת שורות אלו, נכנס לתוקפו חוק אשר מחייב התקנת מצלמות אבטחה בגני ילדים, אם כי הנתונים שמצלמות אלו מספקות נשמרים רק לתקופה בת 30 ימים.

 

התעללות בגן ילדים – מה המתעללים אומרים להגנתם?

הטיעון העיקרי שמציגים המתעללים להגנתם כאשר מקרי התעללות בגן ילדים נחשפים, הוא לרוב שפעולותיהם נעשו למטרות חינוכיות. קרי – על מנת לגרום לילדי הגן לפעול על פי הנחיותיהם או בקשותיהם, בהיעדר פתרונות חלופיים. מנגד, ישנם מקרים שבהם טוענות סייעת או גננת שנתפסו בקלקלתן, כי איבדו שליטה או לא היו מודעות כלל למעשיהן.

 

על חשיבות הפנייה לייצוג משפטי איכותי במקרים של התעללות בגן ילדים

כאשר נחשפים מקרים של התעללות בגן ילדים, ויש הוכחות חותכות למעשי המתעללות או המתעללים, נפתח הליך פלילי כנגדם שלרוב מסתיים בהודאה באשמה ובהגעה לעסקת טיעון. במקרים רבים במסגרת זו מצליח עורך דין פלילי להפחית מסעיפי האישום כך שהעונש שנפסק לחובת המתעלל/ת בפועל הוא עונש מאסר על תנאי בלבד.

במקרים אחרים אשר בהם לא קיימות הוכחות חד משמעיות למעשי ההתעללות המדווחים, ההליך המשפטי נוטה להתארך ולהסתבך. בין אם אתם נמצאים בצד שחשוד או נאשם בהתעללות בגן ילדים ובין אם אתם מצד ההורים של אחד הילדים שנפגעו, חשוב ואף הכרחי להסתייע בשירותיו של עורך דין פלילי איכות כבר מתחילת ההליכים, על מנת להבטיח את מיצוי זכויותיכם עד כמה שהחוק מאפשר.

כל המידע המוצג במסגרת מאמר זה מובא לידיעה כללית בלבד, איננו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום פנים ואופן. במידה ונדרשים ייעוץ משפטי, ייצוג משפטי או ליווי משפטי לטובת טיפול במקרה ספציפי, יש לפנות בהקדם לקבלת סיוע משפטי פרטני של עורך דין פלילי מורשה.

התעללות בגן ילדים
התעללות בגן ילדים
רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
שאלות ותשובות בנושא התעללות בגן ילדים

התעללות בגן ילדים זוהי תופעה חמורה ומכעיסה במיוחד, של התעללות בילדים חסרי ישע. ההתעללות יכולה לבוא לידי ביטוי בצורה פיזית, על ידי שימשו בכוח ובאלימות כאמצעי ענישה או הרתעה כנגד הילדים, וכן בצורה של אלימות מילולית או מניעת פונקציות בסיסיות מהילדים כאמצעי ענישה (כמו ללכת לשירותים או לאכול).

העונש עבור התעללות בגן ילדים משתנה לפי סוג ההתעללות והחומרה שלה, אך באופן כללי מדובר על עונש של מספר שנות מאסר בפועל. כך למשל, במידה ונגרמת חבלה של ממש לילדים ע”י אחראי העונש הוא עד 7 שנות מאסר, ואם לילד נגרמת חבלה חמורה – העונש מוחמר ועומד על עד 9 שנות מאסר בפועל.

הקושי בהוכחת ההתעללות בגן הילדים נובעת בעיקרה מהעובדה שמדובר בילדים שלרוב עדיין לא יודעים כיצד להתבטא בצורה ברורה וקוהרנטית, ובוודאי שלא יוכלו לתת עדות אמינה על המתרחש בגן הילדים שלהם. כמו כן, גם הנטייה הראשונית של ההורים היא לא לשייך סימני חבלה ישירות להתעללות, אלא לאירוע כמו מעידה או נפילה.

בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית במודעות לאפשרות התעללות בגני ילדים, עקב מקרים רבים ומצערים שזכו לביקורת ציבורית נרחבת. כתוצאה מכך, עבר חוק בכנסת שמחייב התקנת מצלמות אבטחה בגני ילדים, כך שניתן יהיה להוכיח באופן מוחשי מקרי התעללות שמתרחשים בגני ילדים.

מידע נוסף בנושא עריכת דין
העונש על האזנות סתר

האזנת סתר אסורה כוללת כל הקלטה או העתקה של שיחה ללא ידיעת האנשים הנמצאים בתוכה. מותר לאדם להקליט כל שיחה בה הוא משתתף והדבר לא

קרא עוד
מהו חוק הגנת הפרטיות?

חוק הגנת הפרטיות מתבסס על חוק יסוד כבוד האדם וחירותו המעניק לכל אדם באשר הוא את הזכות לפרטיות מוגנת. הפגיעה בפרטיות מהווה עוולה נזיקית אשר

קרא עוד