הילד הסתבך עם ביה"ס – איך נמנעים מהשעייה

אף אחד ואחת מאתנו לא רוצים לראות את ילדנו במצב של השעייה מבית הספר. אך מה שחשוב בזמן כזה זה לנסות למרות זאת לשמור על רוגע, בשביל הילד. לא לקבל את הגזירה בפאסיביות, לדעת שיש דברים שניתן לעשות, ולמצוא את הדרכים להימנע מההשעייה. 

 

איך שומרים על רוגע ושיקול דעת?

לא כולנו יודעים על כך, אבל בחוקה הישראלית יש גם חוקים שנקראים "דיני חינוך". עו"ד שמומחה בדיני חינוך הוא בדיוק מה שאנחנו צריכים עכשיו. עו"ד גל קנר אלימי מומחית בהתנהלות מול מוסדות חינוך ומכירה כל סדק ופתח בחוק שיאפשרו לנו להגן על ילדינו ולהימנע מהשעייה. "במצב של השעייה" אומרת עו"ד אלימי "יש לנו 4 דברים שחייבים להיבדק".

 

האם מוצו האפשרויות האחרות?

החוק מאפשר במקרים מסוימים להשעות תלמיד.ה מביה"ס, בין ביסודי ובין בעל יסודי, לאחר עבירות משמעות חמורות או אלימות, כשהן חוזרות ונשנות. עם זאת, החוק מתיר זאת רק לאחר שמוצו כל האפשרויות האחרות. פתח זה הוא לטובת ההורים, שכן על בית הספר חלה חובת ההוכחה כי אכן מיצה את כל אופני הטיפול וגם האכיפה לפני השעייה.

למשל, ניתן להוכיח כי הצוות החינוכי לא בחר באמצעי ענישה קודמים, כמו הרחקה מהכיתה לשעה, או העברה לכיתה אחרת. גם מקרה ילד היה זקוק לאבחון או לטיפול שיעזרו לו להתמודד עם קשיי התנהגות, והוא לא עבר אותם והושעה, הוא אסור ע"פ חוק.

 

האם ביה"ס דאג ליידע את ההורים מראש על ההשעייה?

האם אתם ההורים ידעתם מראש שבנכם/ בתכם עומדים להיות מושעים לבית הספר – או שפשוט התעוררתם בבוקר וגיליתם שלילד אין לאן ללכת? לצערנו מקרים מהסוג השני מתרחשים לעתים. ע"פ חוזר מנכ"ל מחויב בית הפסר ליידע אתכם על ההשעייה מראש, כולל סיבת ההשעייה, פרק הזמן שלה וכל הפרטים הרלוונטיים.

 

תיעוד האירוע הוא תנאי להשעייה!

היינו רוצים לחשוב שאנשי חינוך שבהם תלויים ילדינו הם אנשים מושלמים. אבל המציאות ידועה לנו – זה רחוק מלהיות כך. לכן, לא משנה כמה המורה בטוח בעמדתו, אנחנו יכולים וצריכים לדרוש תיעוד של האירוע. זה מחויב ע"פ חוזר מנכ"ל וללא תיעוד התלמיד לא יכול להיות מושעה! עו"ד מומחה ידע לזהות פרצות בתיעוד.

 

גרסת התלמיד

לבסוף חובה מוטלת על בית הספר לאפשר לתלמיד.ה לשאת הגרסה שלהם. לרוב ניתן למצוא הסברים חלופיים שישפכו אור אחר על התנהגות התלמיד וידרשו חשיבה מחודשת על אופן הטיפול בו. גם כאן, עו"ד מומחית תדע לסייע לנו ליצור גרסה מעודנת שמשנה את התמונה.

עו"ד מומחית בדיני חינוך תעזור לנו לשמור על רוגע ושיקול דעת שישפיעו על ילדינו וגם ילמדו אותם להתמודד עם משברים ביעילות, מתוך אופטימיות אקטיביות ותבונה. 

צרות, ילד

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא