הייתי עד לעבירה פלילית בצבא – מה עושים מכאן?

עדות לעבירה פלילית, בין אם בצבא ובין אם באזרחות, מחייבת דיווח, אחרת העדים ייחשבו כשותפים לעבירה. מה עושים עדים לעבירה פלילית בצבא? על כך במאמר הבא.

 

כיצד החוק רואה עדים לעבירות?

פעילות בעלת אופי פלילי או עבירה על החוק היא פשע ולפיכך עדים שראו את העבירה, נכחו במקום, שמעו על הכוונה לבצע אותה או שהעברה הייתה נגדם, מחויבים לדווח על כך למשטרה. במסגרת הצבאית הדיווח מופנה למשטרה הצבאית. בין העבירות ניתן למנות: שימוש שאינו חוקי בנשק, גניבה, התפרצות למבנה צבאי, עריקות, אונס או הטרדה מינית, איומים בנשק ועוד.

לא רק שעל העד לדווח, אלא מבחינת החוק המוסרי הוא חייב לעזור לאדם השקוע במצוקה. גם הזעקת המשטרה לזירת האירוע נחשבת סיוע לאדם במצוקה. עדים שאינם מדווחים למשטרה על המצוקה עונשם קנס ולעיתים אף מוגש כתב אישום. לעומת זאת, אדם שידע שזוממים לעשות פשע חמור ולא דיווח על כך, עונשו יהיה שנתיים מאסר.

על פי החוק אי מניעת פשע היא רלוונטית לפשע עצמו כי לא תמיד ניתן להוכיח שאדם ידע על הפשע העומד להתבצע. בין אם מדובר על עבירות העומדות להתרחש ובין אם על עבירות שנעשו, העדים חייבים לדווח על כך למצ"ח על מנת לא להסתבך בעצמם ועל מנת לקיים את החוק המוסרי.

 

מה עושה עד לעבירה פלילית בצבא – איך זה מתנהל?

לאחר שהעד מדווח למצ"ח על העבירה הוא יוזמן להעיד בבית המשפט הצבאי בין אם מדובר על עבירות שזממו או עבירות שנעשו. לפני שניגשים להעיד חשוב להתייעץ עם עורך דין צבאי כמו שיש באתר https://brunolaw.co.il שידריך את העד מהחקירה במצ"ח ועד לשולחן העדים. במידה והעד עצמו מעורב בעבירה הפלילית הוא חייב סיוע של עורך דין צבאי כדי להגיע להסדר טיעון וביטול הרישום הפלילי.

במידה ועד מסרב להעיד דין המאסר על פי החוק הוא שנתיים. במידה ועד מסרב לענות על השאלות של התביעה במשפט הוא עלול להיות מואשם בביזיון בית המשפט ולקבל חודש מאסר ולעיתים אף כתב אישום. עדים החוששים לחייהם או למצבם הבריאותי ומביאים הוכחות להצדקת סירובם לשולחן העדים לא יישאו בעונש ובית המשפט יקבל את הסירוב.

כל המקרים הללו מחייבים נוכחות של עורך דין צבאי על מנת לקבל את ההדרכה המתאימה והטובה ביותר, לדעת מתי חלה החובה להעיד וכיצד להימנע מהעדות.

 

כיצד בוחרים בעורך דין צבאי?

כאשר חייל, איש מילואים או איש קבע מקבלים כתב אישום על עבירה צבאית, הצבא מעניק להם עורך דין צבאי ללא עלות כדי שיסנגר עליהם. עם זאת, עדים שלא הוגש כנגדם כתב אישום אינם זכאים לשירות. לפיכך, העדים צריכים לקבל המלצות על עורך דין תותח בענייני הצבא שילווה אותם עד לסיום מתן העדות.

חיילים

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

5 טיפים שיעזרו לך לבחור עו"ד תותח!

התפקיד של עורך דין הוא לייעץ ללקוחותיו בכל הנושאים המשפטיים שלהם, לייצגם בבתי המשפט ולהגיש עבורם תביעות והגנות. הוא יכול לעבוד בתחומים שונים כגון דיני