האם יש חוק שמסדיר קרנות השתלמות לעובדי הוראה

בתקנון שירות עובדי ההוראה של משרד החינוך בישראל בסעיף 1.26.3 קיים פירוט על זכויות ותקנות קרנות ההשתלמות עבור עובדי הוראה. אז מה בעצם כתוב שם ומה מגיע לכם כעובדי משרד החינוך?

קרן השתלמות לעובדי הוראה

קרנות השתלמות לעובדי הוראה ניתנות למורים וגננות במשרד החינוך אשר עתידים לצאת לשנת השתלמות, כלומר לשנת שבתון. קיימות שתי סוגי קרנות השתלמות – קרן השתלמות עבור מורים וגננות קרן השתלמות עבור מורי תיכונים, מורי סמינרים ומפקחים.

 

מהי מטרת קרות ההשתלמות לעובדי משרד החינוך?

קרנות אלו נועדו לאפשר לעובדים לצאת לשנת השבתון ולא נועדו למטרות חיסכון כמו קרנות השתלמות אחרות או קופת גמל להשקעה.למרות זאת בתנאים מסוימים ניתן למשוך את הכסף שנצבר בקרנות ההשתלמות לעובדי ההוראה כמו שניתן למשוך כסף מקרנות אחרות.

 

מה ההבדל בין קרן השתלמות לעובדי הוראה לבין קרן השתלמות רגילה?

בקרן ההשתלמות שנועדה עבור עובדי ההוראה אפשרות הצבירה גבוהה יותר מהרגיל ומורכבת מהפרשות העובד בשיעור של 4.2% משכרם ו8.4% מהפרשות המעסיק בשיעור משכר העובד. סך כל הצבירה בקרן השתלמות לעובדי ההוראה, כלומר, עובד + מעסיק היינה 12.6% מהשכר. לעומת זאת, בקרן השתלמות רגילה לרוב שיעורי ההפרשות יהיו נמוכים יותר – 2.5% משכר העובד ו7.5% משכר המעסיק, קרנו אלו אינן מזכות כמובן בשנת שבתון.

 

האם ניתן למשוך את כספי ההשלמות גם ללא יציאה לשנת השתלמות?

במידה והעובד לא יוצא לשנת השתלמות (שבתון) הוא יוכל לקבל כ – 90% מסך כל כספי הצבירה מהמעסיק. כמובן שיש מקרים יוצאי דופן בהם יהיה ניתן למשוך את מלוא סכום הכספים שנצברו בקרן גם ללא יציאה להשתלמות. זאת בהתאם לגוף המעסיק ולנסיבות.

 

קרן השלמות שאינה קרן ייעודית לעובדי הוראה

לכל עובד במשרד החינוך קיימת האפשרות לבחור בין הקרנות השונות. לעיתים הבחירה בקרן השלמות שאינה ייעודית – כלומר קופת גמל להשקעה, תהיה הבחירה המתאימה יותר לעובדים מסוימים. קופת גמל להשקעה מאפשרת חיסכון כלכלי שניתן לפקוד במלואו בבוא הצורך ללא התחייבות וצורך ביציאה לשנת שבתון.

אומנם סך כל הצבירה המונפק מהשכר פוחת מ – 12.6% ל – 10% אך מתאפשרת עצמאות כלכלית לתאריך השחרור של הכסף ולתווך הרחוק קופות גמל יכולות להיות משתלמות הרבה יותר עבור עובדי הוראה.

 

כיצד מצטרפים לקרן השתלמות?

על העובד בעצמו לגשת לחברת קרן השתלמות ולפתוח בה קרן השתלמות ייעודית. יש להגיע יחד עם תלוש משכורת ראשון ממקום ההעסקה וצילום של תעודת הזהות. בנוסף, יש למלא טופס שנקרא טופס נש"מ אותו יש להגיש לגזברות המחוז או להעלותו באופן מקוון באתר.

שימו לב – במידה ולא פתחתם קרן השתלמות עם תחילת עבודתכם במקום ההעסקה, לא חלה על המעסיק חובה להפריש עבורכם אחוזים מהשכר לקרן ההשתלמות ואתם עלולים להפסיד כסף רב מבלי לשים לב.

סגל הוראה

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא