האם חוסר דיווח של הטרדה מינית במקום העבודה נחשב כעבירה פלילית?

לפני שתקראו את כל הטקסט הארוך והמנומק על השאלה האם חוסר דיווח של הטרדה מינית במקום העבודה נחשב כעבירה פלילית, חשוב לנו להדגיש – אם אתם יודעים על הטרדה מינית במקום העבודה שלכם, הדבר הכי חשוב והכי נכון לעשות יהיה לתמוך בקורבן. הטרדה מינית יכולה להיות אירוע טראומתי, מערער ומצלק. לכן חשוב מאוד להיות שם בשביל הקורבנות.

כשנתקלים בסיטואציה של הטרדה מינית בעבודה, נוצר לעיתים מצב מאוד מורכב. לא תמיד הקורבנות רוצים לדווח על הפגיעה, מתוך מנגנון הגנה פסיכולוגי שגורם להם להדחיק את כל החוויה או בשל סיבות אחרות. אבל מה אתם עושים אם גיליתם הטרדה מינית במקום העבודה? האם חלה עליכם חובת דיווח? התייעצנו עם עורך דין דיני עבודה איריס אלמוג ואחרים – וחזרנו עם תשובות.

 

חוק חובת דיווח והטרדה מינית בעבודה

בישראל אכן קיים חוק חובת דיווח, לפיו כל אדם שמודע לפגיעה פיזית או מינית או התעללות בקטינים ובחסרי ישע. יחד עם הזאת, חוק חובת הדיווח אינו מתייחס למרבית המקרים בהם מתקיימת הטרדה מינית בעבודה (למעט מפעלים מוגנים). עורכי הדין שהתייעצנו איתם שיתפו אותנו בידע הרב שהם צברו בנושא במהלך השנים, והתמונה שמצטיירת מדבריהם היא מורכבת מאוד.

לפי החוק היבש, חוסר דיווח של הטרדה מינית במקום העבודה אינו נחשב לעבירה פלילית. יחד עם זאת, על פי חוק ‘לא תעמוד על דם רעך’ כל אדם חייב להושיט עזרה לאדם הנמצא בסכנה חמורה ומיידית. גם דיווח לרשויות נחשב כהושטת עזרה לעניין החוק. חלק מהמומחים שדיברנו איתם ציינו שניתן לפרש את לשון החוק כחובת דיווח על הטרדה מינית בעבודה, אך הדבר אינו חד משמעי.

 

דיווח על הטרדה מינית בעבודה – התהליך

במידה ותחליטו שאתם רוצים לדווח על הטרדה מינית במקום העבודה, חשוב שתכירו את התהליך. קודם כל, אם אתם לא הקורבנות או לא שאתם לא הקורבנות היחידים ואתם רוצים לדווח על כלל הקורבנות – אתם צריכים לקבל את הסכמתם. את הדיווח יש לבצע לאחראי למניעת הטרדה מינית במקום העבודה שלכם.

שימו לב שגם אם תחזרו בכם מהתלונה בכל שלב בתהליך, המעסיק מחויב על פי חוק להמשיך לקיים את כל הליכי הבירור בכל מקרה – כולל בירור לגבי הסיבה שבגללה חזרתם בכם מהתלונה. שימו לב שהחובה לבירור המקרה חלה על המעסיק גם אם החלטתם לפנות במקביל גם להגשת תלונה במשטרה. מותר ואף מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין לדיני עבודה לליווי התהליך.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

סיכום

לסיכום, אם הגיע לידיעתכם או לידיעתכן אירוע של הטרדה מינית בעבודה – אין ספק שאתם נמצאים במצב לא פשוט. אתם לא חייבים לדווח על הטרדה מינית בעבודה, בוודאי אם אתם לא יודעים שהקורבנות מעוניינים בכך. כדאי לכם ולכן לפנות לייעוץ מקצועי אצל עו”ד.

פטיש

 

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא עריכת דין
העונש על האזנות סתר

האזנת סתר אסורה כוללת כל הקלטה או העתקה של שיחה ללא ידיעת האנשים הנמצאים בתוכה. מותר לאדם להקליט כל שיחה בה הוא משתתף והדבר לא

קרא עוד
מהו חוק הגנת הפרטיות?

חוק הגנת הפרטיות מתבסס על חוק יסוד כבוד האדם וחירותו המעניק לכל אדם באשר הוא את הזכות לפרטיות מוגנת. הפגיעה בפרטיות מהווה עוולה נזיקית אשר

קרא עוד