האם הטרדה מינית נחשבת כעבירת מין ומה העונשים עליה?

כאילו לא די בחוסר הבהירות בנושא ההטרדות המיניות שנמצאת לא פעם “בשטח האפור”, פערים בנושא מתעוררים גם ככל שישנם הבדלים חברתיים, תרבותיים והשקפת עולם שונים מאדם לאדם. אז האם אדם שביצע הטרדה מינית נחשב לעבריין מין? מה העונש על הטרדה מינית? ומה אומר החוק בנושא?

 

החוק למניעת הטרדה מינית

על פי החוק למניעת הטרדה מינית (התשנ”ח – 1998), קיימות מספר התנהגויות שמהוות הטרדה מינית:

סחיטה באיומים לביצוע מעשה בעל אופי מיני

מעשה מגונה הן כלפי המוטרדת או המוטרד והן כלפי הגורם המטריד עצמו, במטרה להביא לגירוי ולסיפוק בניגוד לרצון המוטרדת או המוטרד

הצעות חוזרות ונשנות בעלות אופי מיני למרות שהמוטרדת או המוטרד הראו שאינם מעוניינים בכך

התייחסויות חוזרות ונשנות למין, מיניות למרות שהמוטרדת או המוטרד הראו שאינם מעוניינים בכך

ביזוי או השפלה של אדם על רקע מינו או מיניותו או התנהגותו המינית

 

האם חובה להתנגד במפורש למעשים?

התנהגויות שנחשבות כהטרדה מינית בעיני החוק, מחייבות את המוטרדים להביע חוסר הסכמה מפורש עם המעשים, כאשר פעמים רבות הם אף נדרשים להוכיח כי הביעו סירוב או אי הסכמה לגביהם. ועם זאת, כאשר ההטרדה המינית כוללת גם יחסי מרות, די בהתנהגות בלבד כדי שתיחשב להטרדה מינית ואין צורך שהמוטרדים יביעו סירוב או יוכיחו דבר.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

האם הטרדה מינית היא עבירת מין?

למרות שהחוק היבש איננו נכלל בתוך רשימת עבירות המין כשלעצמן, הוא בהחלט נתפס כעבירת מין שנחשבת לחמורה ביותר. מאחר והבעיה הועלתה בארץ ובעולם בעיקר לאור פערים חוקיים שהתגלו בזכויות עובדים, החוק למניעת הטרדה מינית נוצר בראש ובראשונה כדרך להסדיר את הפערים השוויוניים במקומות עבודה, אך הוא נושא בתוכו אחריות פלילית ומלווה בהליכים פליליים לכל דבר ועניין.

 

מהו העונש על הטרדה מינית?

הענישה בחוק לאדם שעובר עבירה של הטרדה מינית היא עד שנתיים מאסר בפועל. אם מתווסף להטרדה ניסיון התנכלות בעקבות הגשת תלונה בנושא או ניסיונות להפסיק את ההטרדה, עונש המאסר עשוי להגיע עד ארבע שנות מאסר בפועל.

אם ההטרדה המינית כללה רכיבים פליליים נוספים כמו סחיטה באיומים למשל, העונש עליה צפוי לעלות בהתאם לקבוע בחוק לאותה העבירה. כך למשל, על פי חוק, אדם שאשם בסחיטה באיומים צפוי לשבע שנות מאסר בפועל.

 

הטרדה מינית באינטרנט

ככל שהאינטרנט משתלב בחיינו השגרתיים, הוא טומן בחובו פוטנציאל אדיר, מסוכן ומאיים לעוד הטרדות מיניות. אנשים משתמשים ברשת על מנת לבזות ולהשפיל אחרים, להגיע לסיפוק על ידי מעשה מגונה ולהתייחס באופן חוזר ונשנה למין או מיניות ועוד. במקרים של פרסום חומר בעל אופי מיני של אדם ללא הסכמתו, ניתן להטיל עד חמש שנות מאסר בפועל.

יש לכם שאלה לגבי הטרדה מינית שחוויתם? מעוניינים להתייעץ בנושא? היכנסו לקישור בכתובת https://www.dw-law.co.il ותאמו פגישת ייעוץ עם עו”ד הטרדה מינית המייצג נפגעות ונפגעים בלבד.

 

פסק דין

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא עריכת דין
העונש על האזנות סתר

האזנת סתר אסורה כוללת כל הקלטה או העתקה של שיחה ללא ידיעת האנשים הנמצאים בתוכה. מותר לאדם להקליט כל שיחה בה הוא משתתף והדבר לא

קרא עוד
מהו חוק הגנת הפרטיות?

חוק הגנת הפרטיות מתבסס על חוק יסוד כבוד האדם וחירותו המעניק לכל אדם באשר הוא את הזכות לפרטיות מוגנת. הפגיעה בפרטיות מהווה עוולה נזיקית אשר

קרא עוד