גליובלסטומה מולטיפורמה – מה עושים עם זה?

סרטן המוח השכיח והקשה ביותר הוא גליובלסטומה מולטיפורמה. הוא מהווה אחוז ניכר מגידולי המוח הראשוניים בפרט והממאירים בכלל. למרות היותו נפוץ במיוחד, ברוב המקרים הגורם אליו אינו ידוע. הסיבה המרכזית שסרטן זה נחשב לקשה במיוחד היא תוחלת החיים הקצרה הצפויה ללוקים בו, פחות מ- 12 חודשים. ניתן לשפר את איכות החיים של החולים בעזרת טיפולים שונים אשר מקלים מעט על הסימפטומים הקשים.

 

גליובלסטומה ראשונית או שניונית?

כאשר מדברים על מחלת הסרטן, נהוג לסווג את סוג הגידול – ראשוני או שניוני. ההבדל ביניהם נובע ממקור הגידול. גידולים ראשוניים הם גידולים שהתפתחו מתאים תקינים ובריאים. לעומת זאת, המקור של גידולים שניוניים הוא תאים סרטניים, כלומר תאים שעברו שינוי כלשהו. במחלת הגליובלסטומה, הגידולים השניוניים שכיחים יותר מאשר הראשוניים.

 

תסמיני המחלה

למחלה יש תסמינים שונים, אשר משתנים לפי מקום הגידול במוח. יש תסמינים אשר קשורים לתחום הנוירולוגי, לתחום הקוגניטיביים ולתחום הפסיכיאטרי. למרות המגוון של התסמינים, ישנם תסמינים מרכזיים העלולים להעיד על סרטן במוח:

  • כאבי ראש
  • בחילות והקאות
  • סחרחורות
  • פרכוסים
  • ליקויים בתנועה
  • אובדן זיכרון
  • פסיכוזות

 

אבחון המחלה

כאשר מתעורר חשד לגידול סרטני במוח, עקב תסמינים אופייניים לכך, יש לפנות לרופא המשפחה בהקדם. לאחר בירור עם רופא המשפחה, במידה ואכן מדובר בסימנים שעלולים להעיד על סרטן במוח, הרופא יפנה אותך לבדיקות מתאימות. ישנן מספר בדיקות מרכזיות וראשוניות לאבחון סרטני מוח:

  • בדיקת מערכת העצבים – בדיקת יכולת התמצאות בזמן ובמקום, בדיקת יכולת הדיבור, בדיקת שמיעה ובדיקת שיווי משקל.
  • בדיקות דימות – מדובר בהדמיית תהודה מגנטית, MRI. מדובר בסריקה לא פולשנית אשר מאפשרת לקבל תמונות חתך של המוח, ובכך לעקוב אחר ממצאים חשודים.
  • סריקת טומוגרפיה ממחושבת – בדיקת דימות מיוחדת המפיקה סריקה מדויקת של המוח, CT.
  • דגימה מוחית – מדובר בבדיקת ביופסיה אשר במהלכה נוטלים כמות מזערית של רקמת תאים לבדיקה. הבדיקה נשלחת לפתולוג אשר מאבחן את סוג הגידול.

 

חשיבות האבחון המוקדם

במחלות רבות, ובמיוחד במחלת הסרטן, אבחון מוקדם עשוי להיות מועיל במיוחד. במידה והגילוי מתרחש בשלב ראשוני של המחלה, ישנה אפשרות לטפל בתסמינים ובכך להקל על המטופלים. בסרטן מסוג גליובלסטומה מולטיפורמה, תוחלת החיים של הלוקים בה מתקצרת באופן מהיר.

לאור זאת, לאבחון המוקדם עשויות להיות השלכות משמעותיות על שארית חייו של המטופל. לכן, כאשר אתם מבחינים בתסמינים אשר עלולים להעיד על סרטן המוח, התייעצו עם מומחה בהקדם האפשרי. https://optune.co.il

 

הטיפול במחלה

הטיפול במחלה מתחלק ל-2 מטרות עיקריות: הקלה על התסמינים והארכת תוחלת החיים. הטיפול מתבצע בדרכים שונים כמו ניתוח, הקרנות וכימותרפיה.

 

לסיכום

גליובלסטומה מולטיפורמה הוא סרטן המוח הנפוץ ביותר. למחלה יש תסמינים שונים כמו פירכוסים, כאבי ראש ואובדן זיכרון. אבחון מוקדם של המחלה עשוי לשפר את אורח החיים של החולה, ולהקל על התסמינים שלה.

חולה מוח

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

אילו מחלות מזכות בפטור ממס הכנסה?

התמודדות עם מחלה קשה היא מטלה קשה ומורכבת בפני עצמה, אך רבים אינם מודעים לכך שהיא עלולה להוביל גם לקשיים כלכליים משמעותיים. ירידה ביכולת התפקודית,