גירושין עקב אלימות במשפחה: למי צריך לפנות?

אלימות במשפחה היא סוגיה מורכבת, קשה וגדושה בביקורת ציבורית אודות ההתנהלות של מערכת המשפט הפלילית בישראל.

כיצד מנהלים תביעת גירושין עקב אלימות במשפחה? למי פונים עם זה? וכיצד אפשר להתגרש כשמצבים מאיימים אורבים על אחד מהצדדים?

 

תופעה נפוצה וחמורה

למרבה הצער, אלימות במשפחה נחשבת לתופעה נפוצה מידי, בעיקר לאור העובדה כי מקרים רבים לא מדווחים לרשויות הרווחה והחוק וחלקם מסתיימים בתוצאות טראגיות. זהו מקום מרכזי שבו משתלבים יחד דיני המשפחה והפלילים כשהקורבנות בו אינם מבדילים בין צבע, מגדר וגיל. מטבע הדברים, בני זוג שסובלים מאלימות או אלימות שמופעלת כלפי הילדים בוודאי ירצו להתגרש בהקדם.

 

סוגים אפשריים של אלימות במשפחה

אלימות במשפחה כוללת מספר רב של סוגי התעללות: אלימות פיזית הכוללת תקיפה גופנית, אלימות מינית הכוללת כפיית יחסי מין ואונס, אלימות נפשית המתבטאת בהשפלה, איומים, הפחדות, מניפולציות ופגיעה מילולית וכן אלימות כלכלית שבה בני הזוג שולטים במשאבים הכלכליים ומגבילים את אלו של בני זוגם. בנוסף, קיימת תופעה נרחבת של אלימות על רקע תרבותי, בה מתרחשים מקרי רצח על כבוד המשפחה.

 

מדוע קיים חשש להתגרש?

למרות שישנם גם גברים שמעוניינים להתגרש בעקבות אלימות האם כלפיהם או כלפי ילדיהם, עדיין אלימות בקרב גברים היא השכיחה ואף הקטלנית ביותר. נשים רבות חוששות מהשלכות התלונה או הגשת תביעת גירושין מול בעל אלים, שכן הוא עשוי לפגוע בהן ובילדיהן. במקרים רבים מצטרפת לחששות גם התלות הכלכלית שהשתרשה בבעל המכה.

 

אפשרויות הסיוע לקרבנות אלימות במשפחה

בני זוג שחשים בסכנה או שנפגעו בעקבות אלימות במשפחה יוכלו לפנות למספר גופים מסייעים: הראשון הוא משרד הרווחה והשירותים החברתיים, שמפעיל מקלטי הגנה ודירות מעבר, סיוע משפטי ומרכזי סיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית. העזרה מתרחשת באמצעות מוקדי חירום טלפוניים אם כי ניתן ליצור קשר גם דרך הווצאפ או הפייסבוק לנציגים המתאימים. האגף לסיוע משפטי של משרד הפנים מעניק ייצוג בבתי המשפט השונים במקרי אלימות במשפחה וללא תשלום.

מקלטים לנשים מוכות ולילדיהן וכן לנערות ונערים שנפגעו מינית מאפשרים קורת גג דיסקרטית לתקופה בת 3-6 חודשים, כאשר האלימות בביתם לא מאפשרת להישאר מחשש לסכנת חיים. דירות המעבר מתאימות למי שתקופת השהות שלהם במקלט הסתיימה והמגורים יבוצעו לתקופה נוספת של חצי שנה עד שנה.

 

ניהול תביעת גירושין במקביל להליך הפלילי

באפשרותכם להגיש תלונה למשטרה ולקבל צו הרחקה למשך חודש. עם סיום החודש, אפשר לעתור לבית המשפט לקבלת צו הגנה לתקופה ארוכה יותר. צו זה ניתן רק נגד בני משפחה אלימים ומרחיק אותם פיזית מהקורבנות. לפיכך, רק זוגות נשואים מוגדרים כמשפחה וזכאים לעתור לקבלת הצו.

הצו ניתן לתקופה של עד 3 חודשים ובית המשפט ישקול האם להאריך אותו בחצי שנה-שנה נוספת. במסגרתו, אפשר לתבוע מזונות. הפרת הצו היא עבירה פלילית ונושאת במעצר והגשת כתב אישום.

 

אתם זכאים להתייעץ משפטית בנושא

אלימות במשפחה היא נושא כאוב, קשה ומייסר במיוחד. אל תישארו עם זה לבד! זוהי זכותכם לדרוש את הגנת החוק ולנהל מרחוק את תביעת הגירושין, במקביל להיותו של המתעלל נתון בהליכים פליליים נפרדים שאינם נוגעים לתביעה עצמה. על פי החוק, בית המשפט יוכל גם לפסוק פיצויים לקרב האלימות בגין נזקים פיזיים ונפשיים שנגרמו לו.

באפשרותכם להתייעץ עוד היום עם עורך דין לענייני משפחה באופן דיסקרטי ובלתי מחייב.

 

אגרוף

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

כיצד לפעול נכון לאחר תאונת דרכים

תאונות דרכים הן אירועים שכיחים שעלולים לגרום לפציעות, נזקים כלכליים ואף אובדן חיי אדם. חשוב מאוד לדעת כיצד לפעול נכון מיד לאחר קרות תאונת דרכים,