גביית דמי תיווך משוכר – האם זה חוקי?

רבות השאלות המתעוררות לגבי גביית דמי תיווך, אבל הגדולה מבניהן היא האם זה חוקי לגבות דמי תיווך משוכר? קבוצות הפייסבוק דנות בנושא זה רבות, הרבה אמירות כועסות נשמעות בפוסטים על הנושא, אבל

תשובה המבוססת על תשתית משפטית מעולם לא מופיעה. אנחנו פה כדי לעשות לכם סדר בנושא

 

מאיפה מגיעה הסברה כי זה לא חוקי לשלם דמי תיווך?

כל התהיות לגבי הנושא מתעוררות בגלל סעיף 25(ט)(ב)(3) בו נאמר כי "השוכר לא יישא במישרין בתשלומים שאינם מפורטים בסעיף קטן (א), ובכלל זה בתשלומים אלה…. תשלומים שהמשכיר חב בהם כלפי צד שלישי, שאינם כאמור בסעיף קטן (א), ובכלל זה דמי תיווך למתווך אם המתווך פעל מטעם המשכיר".

סעיף זה הינו עמום, כלומר, ניתן לפרש אותו במספר דרכים, וזה מה שעשו האנשים בפייסבוק. הם קראו אותו והחליט כי לא ניתן לגבות דמי תיווך משוכר. עם זאת תמונת המצב נראית לגמרי אחרת.

 

מה באמת המצב בפועל?

הנושא הגיע לפתחו של בית המשפט. מה שקרה במקרה שהגיע היא טענה של שוכר כי לפי החוק הוא לא צריך לשלם דמי תיווך למתווך. טענה זו הייתה נראית תמוהה לשופטים. הם כלל לא פירשו כך את החוק. לטענתם, החוק אומר כי השוכר לא צריך לשלם פעמיים למתווך כלומר, אם נקבע בחוזה בין המתווך למשכיר כי הוא זה שיישא בעלויות התיווך, כמובן שלא יצטרך לשלם על כך לשוכר.

בעת החתימה על חוזה עם מתווך, יש לקבוע מי יישא בעלות דמי התיווך. זה יכול להיות השוכר וזה יכול להיות המשכיר. הדבר צריך להיות ברור וסדור בחוזה. השוכר לא יישא בעלויות שהיו אמורות להיות של המשכיר, אבל אין כל מניעה לגבות את עמלת התיווך מהשוכר.

לכן, בעת חתימה על הסכמי תיווך, חשוב שתלכו למתווכים מומחים שמכירים את הנושא ויעשו סדר בתשתית החוקית, כך שלא תהיו חשופים לתביעות עתידיות. המקצוענים בנדל"ן, היא דוגמה מצוינת לחברה מסוג זה.

 

מתי לא צריך לשלם דמי תיווך?

את דמי התיווך לא צריך לשלם פעמיים. כלומר, אם נקבע בחוזה כי המשכיר ישלם חלק מדמי התיווך, כמובן שהם לא אמורים להיות משולמים מהשוכר.

לא צריך לשלם גם דמי תיווך במידה והחוזה שנחתם בין המתווך והמשכיר היה בעל פה. בעסקי התיווך קבע בית המשפט כי חוזה חתום הוא דרישה מהותית שבלעדיה לא קיים הסכם תיווך. כלומר, במידה ואתה שוכר שדרוש ממנו לשלם דמי תיווך. תוכל לבקש לראות הסכם חתום של המשכיר והמתווך בו הם קבעו את תנאי התיווך.

לסיכום, נושא דמי התיווך בארץ לא ידוע לקהל הרחב כפי שהוא צריך להיות, אל תתפתו להאמין כי נעשה מעשה לא חוקי, הכירו את התשתית החוקית.

 

איש משפט

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

5 טיפים שיעזרו לך לבחור עו"ד תותח!

התפקיד של עורך דין הוא לייעץ ללקוחותיו בכל הנושאים המשפטיים שלהם, לייצגם בבתי המשפט ולהגיש עבורם תביעות והגנות. הוא יכול לעבוד בתחומים שונים כגון דיני