באיזה שלב בחקירה כדאי לערב עורך דין פלילי?

כולנו מכירים את תחומי החוק הנפוצים והפשוטים ביותר, כמו דיני משפחה ותעבורה.

יחד עם זאת, לא פעם אנחנו נשמע בערוצי החדשות השונים את המילה דינים פליליים.

בעצם לא בהכרח כל אזרח יתקל בחייו בחוקים וחקירות שקשורות לעניינים פליליים, אבל זו בהחלט אפשרות ולכן עלינו להכיר את

הנושא ובמי נצטרך להיעזר ומתי.

טרם נדבר על מהו הליך החקירה הפלילי ומה נחשב בכלל מעשה פלילי, חשוב להבהיר כי כבר בתחילת הליך פלילי עלינו להיעזר בעורך דין. ממש כמו בכל תחום חוק אחר לרוב לא נכיר את כל הדינים באופן משפטי מלא ולכן על מנת לשמור על הזכויות שלנו יש להיעזר בעורך דין המתמחה בחוק הפלילי באופן ספציפי.

 

מהן עבירות פליליות

חשוב להבהיר שעבירות פליליות עלולות להיחשב שונה בפני החוק במדינות שונות. משמע, כל מדינה יכולה לקבוע דרגות שונות והגדרות שונות. לרוב, ישנן עבירות פליליות שהן אחידות על גביי כלל המדינות והן אונס, גניבה ורצח, אך ניתן לראות שבארץ גם עבירת תנועה נחשבת כפלילית.

בהתאם, נוכל לראות עבירות כמו העלמת מס, הלבנת הון, פריצות וכדומה כעבירות פליליות. בכל המקרים הללו כאמור עלינו להיעזר בייעוץ משפטי של  עורך דין פלילי עומרי שטרן בעת הליך החקירה והמשכו, אבל בואו נבין מדוע.

 

מהו הליך משפט פלילי

ההליך מתחיל עם תלונה אשר במהלכה רשאית המשטרה לזמן את האדם החשוד לחקירה. בעצם נבחן האם המקרה הוא פלילי או לא, וכמובן הקשר של האדם לעבירה. כבר מהרגע הזה עזרתו של עורך דין פלילי היא קריטית. הסיבה לכך היא כי טרם הוגש כתב אישום ולכן הידע המקצועי של עורך הדין עלול לקבוע את המשך ההליך.

סיבה נוספת להיעזר בעורך דין פלילי היא במידה והוחלט להגיש כתב אישום. כתב אישום אינו אומר שאנחנו בהכרח הולכים לבית משפט. קודם נבחן בהתאם לסוג התיק מי ינהל את הנושא: המשטרה או הפרקליטות. לאחר מכן ישנו מצב בו התיק ייסגר ויהיה זיכוי.

במידה ואין זיכוי על הנאשם להתכונן לדיון בתיקו בבית המשפט וכאן כמובן ישנה חובת היעזרות בעורך דין פלילי מקצועי. חשוב להבין שאם הוחלט להגיש כתב אישום זה אומר שהפרקליטות מאמינה שהיא תוכל להשיג הרשעה ולכן עורך הדין יהיה הגוף שיוכל באופן המקצועי והמדויק ביותר להתנגד למצב ולהפוך את התרחיש הזה.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

לסיכום

אמנם ההגדרה של עבירות פליליות יכולה להיות שונה על פני מדינות רבות, אבל ישנו קו אחיד במסגרתו עבירה פלילית היא זו הקשורה בגניבה, רצח ואונס. לכן, רובנו במהלך חיינו לא ניכנס לחקירה במסגרת זו, אבל עלינו לדעת תמיד במי להיעזר בכל מקרה. העזרה שלנו צריכה להגיע מטעם עורך דין פלילי, כבר מהרגע החקירה הראשונית.

פטיש שחור

 

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא עריכת דין
העונש על האזנות סתר

האזנת סתר אסורה כוללת כל הקלטה או העתקה של שיחה ללא ידיעת האנשים הנמצאים בתוכה. מותר לאדם להקליט כל שיחה בה הוא משתתף והדבר לא

קרא עוד
מהו חוק הגנת הפרטיות?

חוק הגנת הפרטיות מתבסס על חוק יסוד כבוד האדם וחירותו המעניק לכל אדם באשר הוא את הזכות לפרטיות מוגנת. הפגיעה בפרטיות מהווה עוולה נזיקית אשר

קרא עוד