אחוזי נכות עקב אפילפסיה בוועדה רפואית של משרד הביטחון

נכות של משרד הביטחון נקבעת לחיילים כאשר יש קשר ישיר בין הפגיעה או המחלה לתקופת השירות הצבאי או כתוצאה מהשירות הצבאי.

האם גם חיילים עם אפילפסיה זכאים לנכות ובאיזו דרגה? על כך במאמר הבא.

 

מהי מחלת האפילפסיה? 

אפילפסיה או בשמה השני מחלת הנפילה היא מחלה נוירולוגית הגורמת לאדם החולה לקבל התקפים בצורת פרכוסים שמתחדשים בכל פעם שמקבלים את ההתקף. זוהי הפרעה במערכת העצבים שבמקרים מסוימים הגורם שלה אינו ידוע לרפואה המודרנית ובמקרים אחרים הגורמים יכולים להיות קשורים למבנה, לחילוף החומרים, לגנטיקה או לדלקת. להתקפים האפילפטיים ישנן דרגות שונות. כאשר הפרכוס התנועתי הוא מסוג טוני קלוני, לעיתים מאבדים את ההכרה. הגוף הופך לנוקשה, רועד בכל הכוח, קצף נפלט מהפה והסכנה היא שהחולה ייבלע את לשונו. מנגד, לפרכוס שאינו תנועתי התסמינים הם נתק בו החולה בוהה בחלל בין 10-30 שניות ואינו מודע לקורה סביבו.

 

האם חיילים החווים התקפי אפילפסיה בעת השירות מוכרים כנכים?

חיילים בשירות חובה הנושאים את המחלה עלולים לקבל התקף אפילפסיה בצבא על רקע גנטי או מבני בעת משבר חיצוני שהיווה גורם הדוק להתפרצות. למשל, פעילות צבאית שבמהלכה או לאחריה עבר החייל התקף, חוסר שינה ולחץ בשל הפעילות הצבאית, חשיפה להבזקי אור ועוד. במקרה של קשר ישיר בין ההתקף לגורם מוכח, הצבא יכיר בחייל כנכה צה"ל. כאשר מדובר בחיילים בשירות קבע, הנכות נקבעת רק לאחר ההוכחה שהאפילפסיה נגרמה כתוצאה ממחלת שירות או חבלה בזמן השירות בצבא. כלומר, חייל קבע שעקב חוסר שינה או פגיעה בראש בעת אימון או פעילות צבאית קיבל התקף אפילפטי, יוכל לתבוע נכות ממשרד הביטחון. כל מקרה אחר יוגש לביטוח לאומי לצורך קביעת נכות על רקע תאונת עבודה. חולים אפילפטיים המקבלים אחוזי נכות ממשרד הביטחון מדורגים על פי תדירות ההתקפים וחומרתם. למשל, אם החייל קיבל התקף אפילפטי בצורה קשה יותר מפעם אחת, הוא יקבל 100% נכות. בניגוד לכך, חייל שקיבל התקף אפילפטי במסגרת שנתיים רק פעם אחת יקבל אחוז נכות אחד.

 

כיצד מגישים תביעה עבור נכות אפילפטית?

כאשר מגישים תביעה לנכות אפילפטית ממשרד הביטחון יש להצטייד בכל המסמכים הרפואיים והרקע של המחלה ולפנות לעורך דין. ישנם עורכי דין המטפלים בתביעות נכות מול משרד הביטחון המלווים את החייל לכל אורך התהליך, מהייעוץ להגשת התביעה ועד לוועדה הרפואית. עורך הדין מסייע לחייל להוכיח את הקשר הישיר בין מחלת האפילפסיה לשירות הצבאי בין אם הוא היה בשירות חובה ובין אם בקבע מכיוון שזהו תהליך מורכב ומסובך. יש להוכיח את סמיכות הזמנים בין ההתקפים לשירות הצבאי, החומרה שלהם והגורמים שעוררו אותם. סיוע של עורך דין מקצועי יביא להצלחה בתביעת הנכות אם אכן מגיעים לחייל תגמולי נכות.

 

מאה אחוז

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

כיצד לפעול נכון לאחר תאונת דרכים

תאונות דרכים הן אירועים שכיחים שעלולים לגרום לפציעות, נזקים כלכליים ואף אובדן חיי אדם. חשוב מאוד לדעת כיצד לפעול נכון מיד לאחר קרות תאונת דרכים,